Gå til innhold

Vegg til vegg teppe?

Anbefalte innlegg

Gjest abrahamsen
Skrevet

Vi holder på å bygge hus og har hele tiden tenkt at vi selvfølgelig må ha parkett på alle rom. Nå las vi akkurat at vegg til vegg teppe er in igjen, og vi liker vegg til vegg teppe veldig godt begge to. Det sies også at det bare er tull at det er farlig for astma ol fordi støvet faktisk legger seg i teppet og blir der helt til det blir støvsugd.

Det er jo selvsagt dette med søl av evt saft ol, men hvor ofte drikker og spiser man på soverommene? Det er nemlig der vi har lyst å ha det.Lunt og koselig for barna å sitte på gulvet å leke og deilig for å å stige ut på et lunt golv på kalde morgener.

Det jeg er ute etter andres meninger og erfaringer med vegge til vegg teppe.

Skrevet

Vegg til vegg teppe er ikke å anbefale. Det blir aldri ordentlig rent.

Skrevet

Tepper er godt og varmt på enkelte rom med kalde gulv. Men jeg personlig liker ikke tepper. Jeg har pollen- og støvallergi og merker det med å bli tett i nesa og få skikkelige nyseføyker i rom med tepper. Men det er dere som skal bo der og dere som må ta beslutninga. Det er mer jobb å holde teppegulv reine enn det med parkett også da. Enklere å dra over med moppen enn å støvsuge.

Skrevet

Vi har vegg til vegg-teppe på soverommet vårt og det er deilig:-)

Det eneste som er litt dumt er at det er lys farge på det. Mannen min tar av seg svarte sokker og vi får masse svarte sokkedotter på teppet *ahhrrrg*

Minsten har mørkeblått teppe på gulvet på rommet sitt. På det synes det ingenting. Jeg har hørt det samme som deg ang tepper og allergier. Det støvet som er i rommet, blir liggende på gulvet til vi støvsuger. I rom med parkett virvler støvet opp...

Skrevet

Jeg fordrar ikke vegg til vegg teppe, og når vi nå skal flytte snart, er det et krav at leiligheten skal ha tregulv.

Men så lenge dere liker det, ville jeg gått for det. Moten ville jeg ikke brydd meg om. Så lenge dere bare skal ha det på soverommet, blir det neppe noe problem med søl.

Skrevet

Vi har vegg-til-veggteppe på soverommet, det er kjempeherlig.

Har lyst på det i stuen også, men det får vente litt.

Heldigvis har trenden snudd litt, så vegg-til-veggtepper er ikke lenger så uglesett som før.

De sier jo at tenk på alt støvet som samler seg, men hvis det ligger i teppet så er det ihvertfall ikke i lufta. Og vi har jo støvsuger.

Så jeg ville lagt vegg-til-veggteppe om jeg hadde hatt mulighet nå. :-)

Skrevet

Min kjære har vegg-til-vegg-teppe på to av soverommene, men heldigvis ikke på det vi bruker! Lufta er ikke god inne på de to tepperommene og jeg hadde aldri lagt det på et rom! Da heller et stort golvteppe som man kan slenge ut i snøen om vinteren eller spyle om sommeren - og skifte ut når man blir lei av det.

Skrevet

Vi har ingen vegg-til-vegg-tepper, men hvis dere vil ha det, så hvorfor ikke?

Regner med at dere skal ha en god sentral-støvsuger, slik at dere får støvsuget skikkelig, slik at støvet ikke virvles opp i rommet igjen, noe som gjerne skjer med tradisjonelle støvsugere. Dessuten ville jeg nok sørget for en regelmessig (årlig, eller kanskje oftere) rens av teppene, i tillegg til hyppig støvsuging.

Skrevet

Vi har teppe på hele loftsetasjen, unntatt på vårt soverom.

Jeg ser ofte at støvdottene virvler rundt på vårt gulv. Men som noen her skriver så samles støvet ned i teppet og ikke opp i lufta. Kjempefordel. Og støv kommer fort på soverom! Så det er ikke fordi jeg ikke vasker at det fyker rundt inne hos oss.

Det som er viktig å tenke på er at du støvsuger like ofte som du hadde vasket gulvet fordi du hadde sett dottene!!

Dette har alltid vært et problem for mange, nettopp fordi man ikke ser at teppet blir støvete og lar vær å støvsuge et par ganger i uka.

Og så må teppene renses en gang i året. Og dette slurves det med. Har hørt om folk som har hatt teppe i 10 år og aldri renset det!! Er det mulig! Kjempe-ekkelt.

Ungene hos oss er veldig glad i teppene. Uansett hvor kaldt det er på vinteren så kan de sitte ned og leke i bare pysjen. Og det føles jo ikke kaldt.

Ikke kjøp ullteppe til soverom for det loer. Kjøp et flat teppe som er godt å støvsuge og som ikke samler opp all verdens drit.

Tror dere vil bli fornøyd hvis dere tar disse forhåndsreglene.

Skrevet

Vi har teppe på hele loftsetasjen, unntatt på vårt soverom.

Jeg ser ofte at støvdottene virvler rundt på vårt gulv. Men som noen her skriver så samles støvet ned i teppet og ikke opp i lufta. Kjempefordel. Og støv kommer fort på soverom! Så det er ikke fordi jeg ikke vasker at det fyker rundt inne hos oss.

Det som er viktig å tenke på er at du støvsuger like ofte som du hadde vasket gulvet fordi du hadde sett dottene!!

Dette har alltid vært et problem for mange, nettopp fordi man ikke ser at teppet blir støvete og lar vær å støvsuge et par ganger i uka.

Og så må teppene renses en gang i året. Og dette slurves det med. Har hørt om folk som har hatt teppe i 10 år og aldri renset det!! Er det mulig! Kjempe-ekkelt.

Ungene hos oss er veldig glad i teppene. Uansett hvor kaldt det er på vinteren så kan de sitte ned og leke i bare pysjen. Og det føles jo ikke kaldt.

Ikke kjøp ullteppe til soverom for det loer. Kjøp et flat teppe som er godt å støvsuge og som ikke samler opp all verdens drit.

Tror dere vil bli fornøyd hvis dere tar disse forhåndsreglene.

Hva skjer dersom man har teppe i 10 år uten å rense det da?

Vet om flere som har har, og har hatt, det jeg.

Ikke er de sykere enn andre heller.

Klart det er sikkert ok å rense det, men jeg tviler på at man dauer av å ikke gjøre det. :-)

Skrevet

VI har tenkt det samme og kommer til å velge teppe på alle soverom .)

Skrevet

Hva skjer dersom man har teppe i 10 år uten å rense det da?

Vet om flere som har har, og har hatt, det jeg.

Ikke er de sykere enn andre heller.

Klart det er sikkert ok å rense det, men jeg tviler på at man dauer av å ikke gjøre det. :-)

Hvis du ser i vannet som maskinen har sugd opp etter bare et år, så ville du fått angst. Det er vanligvis helt brunt!

Etter mange år så er det nok mye rart nedi teppet.

Tenk deg om du aldri hadde vasket en fillerye, men bare ristet den. Eller latt vær å vaske sengetøyet e.l. På et gulvteppe går man ofte barbeint og unger tar av seg klær og løper halvnakne rundt og kryper på gulvet. Det blir jo mye puss fra kroppene våre rett på teppet i løpet av et år.

Skrevet

Hvis du ser i vannet som maskinen har sugd opp etter bare et år, så ville du fått angst. Det er vanligvis helt brunt!

Tenk deg om du aldri hadde vasket en fillerye, men bare ristet den. Eller latt vær å vaske sengetøyet e.l. På et gulvteppe går man ofte barbeint og unger tar av seg klær og løper halvnakne rundt og kryper på gulvet. Det blir jo mye puss fra kroppene våre rett på teppet i løpet av et år.

Hvis teppet er helt korthåret og man har sentralstøvsuger, tror jeg ikke det er noe problem. For noen år siden gikk Norges Astma- og allergiforbund ut og anbefalte korthårede tepper på grunnlag av at man da slapp støv som virvlet rundt i rommet.

Skrevet

Hvis teppet er helt korthåret og man har sentralstøvsuger, tror jeg ikke det er noe problem. For noen år siden gikk Norges Astma- og allergiforbund ut og anbefalte korthårede tepper på grunnlag av at man da slapp støv som virvlet rundt i rommet.

Selvsagt bør jo teppe være korthåret.

Men du får aldri opp alt av smuss som finnes i et teppe ved alltid å bare støvsuge.

Og da lurer jeg videre på om alle her inne som har sofaer i stoff aldri har renset sofaen heller med rensemaskin?

Også den bør taes en gang i året. Og igjen vil alle her inne bli meget overrasket over hvor svart vaskevannet er.

Skrevet

Selvsagt bør jo teppe være korthåret.

Men du får aldri opp alt av smuss som finnes i et teppe ved alltid å bare støvsuge.

Og da lurer jeg videre på om alle her inne som har sofaer i stoff aldri har renset sofaen heller med rensemaskin?

Også den bør taes en gang i året. Og igjen vil alle her inne bli meget overrasket over hvor svart vaskevannet er.

Det har du rett i, men for allergikere er det nok bedre at smussen holder seg nedi teppet fremfor at det støver opp. Dessuten blir det ikke særlig mye smuss i et vegg-til-vegg-teppe på et soverom. Vi har selv renset teppet på barnerommet (etter fem år) og det var nesten ikke skitt i vannet (støvsuger minst en dag i uka med sentralstøvsuger).

Skrevet

Joda, men da er det jo nedi teppet. Og så lenge det er nedi teppet,og ikke kommer opp før en rensemaskin tar det opp, så gjør det vel ingen skade?

Det eneste er vel tanken på at det ligger nedi der...men det blir vel noe annet enn at vi går og puster i det eller får det i oss?

*kverulerer*

;-)

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg greier ikke svare alle, men har lest alle svarene og diskusjonene det har blitt.

Vi har bestemt oss for å gå for vegg til vegg teppe.

Takk for innspill!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...