Gå til innhold

Oppskrift på god suppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så suppeoppskriften til Osiris på forrige side - er det noen som har oppskrift på en god "kjærestesuppe" til meg?

Har lyst til å servere en god suppe til kjæresten når han kommer hjem neste gang, en suppe som passer godt på en kald og mørk høstkveld, med fyr i ovnen og kjæresten sin på plass. :o) Gjerne en man kan ha rundstykker til.

Ikke av typen blomkålsuppe / aspargessuppe og helt uten karri for der setter han foten ned gitt. :o) Bønner og linser er ikke noe særlig synes jeg, men det må da finnes mye annet godt man kan ha i en suppe?

Skrevet

Her har du noen gode supper, Lillemus. ;-)

Gulasjsuppe - Ungarn

600 g oksekjøtt, eks. rundstek

4 stk poteter

2 stk løk

1 stk paprika rød

1 båt hvitløk

1 ss olje

3 ss tomatpuré

12 dl buljong tillaget

1/2 stk purreløk

1 ts oregano

1 ts salt

1/2 ts pepper

Slik gjør du:

Skjær kjøtt, potet og løk i små terninger, paprika i tynne strimler og purre i ringer.

Fres løken i en kjele med olje. Ha i kjøtt og presset hvitløk, og brun lett.

Rør inn tomatpuré, og tilsett poteter, purre, paprika og buljong. La alt koke i ca. 15 minutter. Smak til med krydder.

Server med grovt rundstykke til.

Het fiskesuppe

400 g torskefilet

400 g reker

200 g blåskjell

1 løk

2 gulrot

1 sellerirot

1 fennikel

10 dl fiskebuljong

2 boks tomat hermetisk

2 ss taco saus

1 ts paprikapulver

1 ts salt

1 ts pepper

Slik gjør du:

Rens og skjær grønnsakene i små biter.

Kok opp fiskekraft og hermetisk tomat. Tilsett grønnsakene og la det koke i 5 minutter.

Skjær fisken i passe små biter og tilsett den i suppen sammen med reker og blåskjell. La suppen trekke i 5 minutter.

Smak til med tacosaus, paprikapulver, salt og pepper.

Server med brødskive eller rundstykke til.

Potet- og purresuppe

1 1/2 liter buljong

4 poteter

1 purre

1 løk

1 gulrot

1/2 ts salt

1/2 ts pepper

1 eggeplomme

Slik gjør du:

Rens poteter og grønnsaker og skjær dem i små biter. Kok dem møre i buljongen, ca. 10-15 minutter.

Mos grønnsakene til en glatt suppe med stavmikser eller i kjøkkenmaskin, og kok opp.

Hell av litt suppe og rør inn eggeplommen. Ha dette tilbake i suppen, men la det ikke koke, da vil suppen skille seg. Smak til med salt og pepper.

Server suppen med finhakket purre på toppen, og ferske, grove rundstykker ved siden av.

Lettvint kjøttsuppe

200 g karbonadedeig

2 stk løk

2 stk potet

2 stk gulrot

8 dl vann

2 ts buljongpulver

1 ts paprikapulver

1/2 ts pepper

2 ss Chilisaus

2 ss persille, finhakket

Slik gjør du:

Finhakk løken og brun den sammen med karbonadedeigen.

Rens og skjær potetene i skiver, rasp gulrøttene.

Bland buljongpulveret ut i vann. Kok opp, og la potet og gulrot koke med i 10 minutter.

Tilsett løk, karbonadedeig og chilisaus, og la suppen koke i 5 minutter. Smak til med pepper og paprikapulver.

Strø finhakket persille over suppen før servering.

Skrevet

Den tacosuppa er bare helt knallgod og bør prøves. Veldig god til sure vinterkvelder.

Skrevet

Jeg laget også en tacosuppe her om dagen. Brukte bønner, men de kan sløyfes.

400 gram karbonadedeig

1-2 fedd hvitløk

1 glass grovhakket salsa

1 boks grovhakkede tomater.

Hot tacokrydder

1 løk

1 liter kyllingbuljong

Brun karbonadedeigen sammen med løk og hvitløk. Tilsett en pose tacokrydder og litt vann. Tilsett salsa, tomater og litt fersk chili, hvis du tør. Spe med kyllingbuljongen. Du kan også tilsette gulrøtter i terninger, squash, mais og stangselleri. Det blir veldig godt. Serveres med en god klatt rømme, revet ost og nachos.

Kjæresten min gomler rundstykker til, men det blir litt for mektig for meg.

Skrevet

Jeg synes gulasjsuppe er veldig godt.

Oppskrift to personer:

300-350 g kalvekjøtt i terninger

Smør til bruning

En liten bit sterk chillipepper

1 liten hakket løk

0,5 boks hakkede tomater, eller litt mer etter smak

Paprikapulver

0,5 ss grovt salt

8,5 dl vann

1-2 løk i tynne båter

1-2 rød paprika i terninger

50 g tørket pasta, eller mer etter smak

50 g chorizopølse (krydret spansk spekepølse) i tynne skiver

Reven ost

Tilbehør: brød

Tilberedning:

Brun kjøttet i ca. 3 min. Hakk chillien fint og tilsett det i kjelen sammen med løk, tomater, paprikapulver, salt og vann. Brun evt. løken sammen med kjøttet. Kok ved svak varme under lokk til kjøttet er mørt.

Ha i løkbåter, paprikaterninger

og pasta og kok til pastaen er ferdig.

Legg chorizoskivene på en plate med bakepapir. Legg bakepapir over pølsene og rist dem midt i stekeovnen ved 200 grader i ca. 10 minutter. La dem deretter dryppe av på fettsugende papir.

Server ost, spekepølse og brød som tilbehør.

Øl skal være godt til, men det har jeg ikke smakt.

Skrevet

Den tacosuppa er bare helt knallgod og bør prøves. Veldig god til sure vinterkvelder.

Der var det vel både bønner, linser og karri? Altså passer den ikke for oss. :o)

Skrevet

Ikke linser og karri nei. Men bønner er det.

Skrevet

Der var det vel både bønner, linser og karri? Altså passer den ikke for oss. :o)

Ikke linser og karri nei. Men bønner er det.

Skrevet

Keisersuppe er en suppe som er veldig populær på vennekvelder, og som passer veldig godt til en kveld med kjæresten.

Du trenger:

ca 300 gr oksekjøtt

2-3 gulerøtter

1-2 løk

soyasaus

tomatpure

rødvin

salt og pepper

ris kokes utenom

Oksekjøttet skjæres i biter og brunes på stekepannen. Ha det over i ei gryte sammen med løken og 1 liter vann. Hvis du vil kan du også ha en buljongterning oppi, men det går greit uten også.

Når kjøttet har kokt i 45 min tar du gulerøttene oppi, og så koker du suppen til gulerøttene er møre. Ta oppi tomatpure til suppen får en fin farge.

Smak til med soyasaus, salt og pepper. Ta oppi en dæsj med rødvin til slutt.

Suppen serveres med kokt ris, og rundstykker eller baguett hvis du ønsker det.

Til drikke har dere resten av rødvinsflaska :-)

Kos dere!

Denne supper kan virkelig anbefales for den er bare kjempegod :-)

Skrevet

Keisersuppe er en suppe som er veldig populær på vennekvelder, og som passer veldig godt til en kveld med kjæresten.

Du trenger:

ca 300 gr oksekjøtt

2-3 gulerøtter

1-2 løk

soyasaus

tomatpure

rødvin

salt og pepper

ris kokes utenom

Oksekjøttet skjæres i biter og brunes på stekepannen. Ha det over i ei gryte sammen med løken og 1 liter vann. Hvis du vil kan du også ha en buljongterning oppi, men det går greit uten også.

Når kjøttet har kokt i 45 min tar du gulerøttene oppi, og så koker du suppen til gulerøttene er møre. Ta oppi tomatpure til suppen får en fin farge.

Smak til med soyasaus, salt og pepper. Ta oppi en dæsj med rødvin til slutt.

Suppen serveres med kokt ris, og rundstykker eller baguett hvis du ønsker det.

Til drikke har dere resten av rødvinsflaska :-)

Kos dere!

Denne supper kan virkelig anbefales for den er bare kjempegod :-)

Kan jeg bruke elgkjøtt istedet? Har fryseren full. :o) Den så spennende ut.

Skrevet

Mulig det, jeg mikser og trikser etter hvordan det passer. Følger aldri oppskriften slavisk.

I den opprinnelige oppskriften sto det oksekjøtt eller svinekjøtt. Har aldri spist den med annet enn oksekjøtt, men det er helt sikkert godt med annet kjøtt også.

Skrevet

Det går helt sikkert fint. Sist helg spiste vi Fajitas med strimler av elgkjøtt. Nyyydelig. TexMex med elg:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...