Gå til innhold

Livredd GU!

Anbefalte innlegg

Gjest Reddjeg...
Skrevet

Hei, jeg la inn dette innlegget på psykiatri for en stund siden, men fikk ikke no særlig med svar så nå prøver jeg her:

Jeg er en jente på 27 år som aldri har tatt en gynekologisk undersøkelse før. Nå bare må jeg fordi jeg har lyst til å begynne med p-piller og fordi det er kreft i familien. Jeg har en voldsom frykt for en sånn undersøkelse pga. seksuelle overgrep i barndommen. Det er ikke aktuelt å gjøre det i våken tilstand så jeg vurderer å gjøre det i narkose. Jeg vet ikke om jeg kommer til å tørre i narkose heller for da har jeg jo i hvert fall ikke kontroll!

Men det jeg lurer på: Er det veldig vanskelig å få gjennom en søknad om narkose? Jeg har hørt skrekkhistorier om at kvinner i narkose blir brukt som prøvekaniner for legestudenter. Skjer dette virkelig? Eller er det sånn som vanlig, at det er EN lege og EN kontordame/sykepleier? Det må kanskje være en anestesilege der også?

Jeg lurer på så mye, men tør ikke spørre legen min for da tror hun at jeg tør å gjøre det, men jeg er livredd :-( Det er så ille å tenke på hva som skjer mens jeg bare er helt forsvarsløs! Jeg er ikke redd for overgrep eller noe sånt, men at det er flere folk der som ser på meg og at jeg ikke vet hva som har skjedd etterpå.

Huff, tror ikke jeg kommer til å gjøre det, men det er ikke aktuelt å gjøre det i våken tilstand i hvert fall så jeg er interessert i info om hvordan det foregår ift. narkose.

Skrevet

Du kan få det utført i narkose. Da får du en lett narkose, der du sover. Det vil da være en gynekolog der, en opeasjonssykepleier og anestesisykepleier. Har aldri vært borte i at legestudenter "prøver" seg på pasienter i narkose. Da er i såfall pasienten spurt på forhånd om det er greit at en student er tilstede. Og da har du full rett til å nekte på det.

Gjest Anna Belinda
Skrevet

Ville bare si at jeg tror du har rett på å ta med deg noen om du vil det. Mor, søster eller en venninne f.eks. Det kan vel føles litt mer betryggende?

Gjest Reddjeg...
Skrevet

Du kan få det utført i narkose. Da får du en lett narkose, der du sover. Det vil da være en gynekolog der, en opeasjonssykepleier og anestesisykepleier. Har aldri vært borte i at legestudenter "prøver" seg på pasienter i narkose. Da er i såfall pasienten spurt på forhånd om det er greit at en student er tilstede. Og da har du full rett til å nekte på det.

Takk for svar :)

Det var snakk om det i media for en stund siden. At kvinner hadde blitt brukt som forsøkskaniner uten å få beskjed om det på forhånd.

Gjest Reddjeg...
Skrevet

Ville bare si at jeg tror du har rett på å ta med deg noen om du vil det. Mor, søster eller en venninne f.eks. Det kan vel føles litt mer betryggende?

Det hjelper ikke å ha med noen, dessverre... Det er den situasjonen med å være naken og blottlagt foran et annet menneske som er forferdelig. Jeg fikser å ha sex, men det har med seksualitet å gjøre. GU er noe annet og jeg begynner å gråte og bli kvalm bare av tanken på å ligge der, uansett hvor flink legen er eller hvem jeg har med meg :(

Det er rett og slett helt uaktuelt! Foreløpig er det ganske uaktuelt å gjøre det i narkose også, men en eller annen gang må jeg få det gjort...

Skrevet

Det var snakk om det i media for en stund siden. At kvinner hadde blitt brukt som forsøkskaniner uten å få beskjed om det på forhånd.

Jeg har også hørt om det, men det ble det slutt på da media tok det opp, fordi det ikke var lovlig.

Gjest Anna Belinda
Skrevet

Det hjelper ikke å ha med noen, dessverre... Det er den situasjonen med å være naken og blottlagt foran et annet menneske som er forferdelig. Jeg fikser å ha sex, men det har med seksualitet å gjøre. GU er noe annet og jeg begynner å gråte og bli kvalm bare av tanken på å ligge der, uansett hvor flink legen er eller hvem jeg har med meg :(

Det er rett og slett helt uaktuelt! Foreløpig er det ganske uaktuelt å gjøre det i narkose også, men en eller annen gang må jeg få det gjort...

Uff, skjønner at du gruer deg.

Tenkte at det ville være betryggende å ha med f.eks en kjæreste om du skulle legges i narkose. Da vet du at han følger med og ser at de ikke gjør noe "ulovlig" med deg.

Det jeg bruker å gjøre i sånne situasjoner er å tenke at det er hundre ganger verre å få kreft, og dessuten gjør disse legene dette hver dag. En GU er over på få minutter og om du sier ifra at du har helt skrekken på forhånd vil de ta hensyn til det.

Prøv å tenke realistisk på det som skal skje. Ikke tenk "hva hvis" etc, da skremmer du bare deg selv opp enda mer.

Gjest Reddjeg...
Skrevet

Uff, skjønner at du gruer deg.

Tenkte at det ville være betryggende å ha med f.eks en kjæreste om du skulle legges i narkose. Da vet du at han følger med og ser at de ikke gjør noe "ulovlig" med deg.

Det jeg bruker å gjøre i sånne situasjoner er å tenke at det er hundre ganger verre å få kreft, og dessuten gjør disse legene dette hver dag. En GU er over på få minutter og om du sier ifra at du har helt skrekken på forhånd vil de ta hensyn til det.

Prøv å tenke realistisk på det som skal skje. Ikke tenk "hva hvis" etc, da skremmer du bare deg selv opp enda mer.

Jeg behøver ikke å tenke "hva hvis" engang for selve undersøkelsen vil være så traumatisk for meg! Når jeg er hos legen så klarer jeg ikke å se på den GU-stolen engang for da blir jeg dårlig.

Egentlig så er det verre jo flere som er i rommet under en narkose tenker jeg. Det hadde holdt med den legen som foretar undersøkelsen også en til, sånn i tilfelle. Jeg er egentlig ikke så veldig redd for at det vil skje noe ulovlig. Det er bare den følelsen av å være helt hjelpesløs og ikke vite nøyaktig hva som har skjedd i ettertid. Og det er som sagt absolutt ikke bedre å gjøre det i våken tilstand.

Jeg er så redd for en GU at jeg tenker at det ville vært bedre for meg å få kreft :( Vet det høres fælt og rart ut, men jeg klarer bare ikke!

Skrevet

Når jeg er på GU går kjeften min hele tiden. Vet ikke helt hva jeg snakker om, men for meg fungerer det bra. Tror jeg en gang ga legen en aha opplevelse da jeg snakket noe om jenter og mannlige leger. Åh, sa han, er det derfor jenter foretrekker kvinnlige leger til GU.

Skrevet

Hei! Vil bare si at jeg har vært der du er nå! Var livredd, ikke aktuellt å ha med noen inn, for dt føltes bare verre. Ville ikke gjøre det i narkose, for ville ha kontroll. Klarte ikke engang å ta beroligende, redd for å ha mindre kontroll.

Det jeg gjorde var å bruke lang tid. Snakket med psykologen om det og la en slagplan. Sørget for at jeg gikk til en som hadde mye peilig på akkurat den problemstillingen. Og at hun visste at jeg hadde vært utsatt for overgrep.

Hadde med et ark med det viktigste hvis jeg ikke klarte å si så mye. Der sto det blant annet at det var viktig for meg å få lov til å avslutte hvis det ble for gale. Og var innstillt på at hvis jeg ville, så var det nok å treffe gynekologen og få forklart hvordan det ble gjort første gangen.

Brukte flere mnd på dette før jeg bestillte time og to mnd til frem til timen. Hadde med en god venninne, men på venterommet og hadde avtale med støttesenteret om å komme dit etterpå, venninnen min fulgte meg dit.

Gikk veldig bra! Gynekologen tok godt imot meg, spurte så jeg klarte å svare og loste meg igjennom det hele. Var selvfølgelig ikke noe gøy, men jeg vet at hvis jeg renger det i fremtiden, så er det mulig. Er fryktelig glad jeg gjorde det, er trygt å vite at jeg kan gå til gynekolog hvis det trengs!

LVel, det var mine erfaringer - lykke til!!

Skrevet

Når jeg er på GU går kjeften min hele tiden. Vet ikke helt hva jeg snakker om, men for meg fungerer det bra. Tror jeg en gang ga legen en aha opplevelse da jeg snakket noe om jenter og mannlige leger. Åh, sa han, er det derfor jenter foretrekker kvinnlige leger til GU.

"Åh, sa han, er det derfor jenter foretrekker kvinnlige leger til GU."

Ikke jeg. Foretrekker fastlegen min jeg, har er så hensynsfull, diskret og forsiktig at. Har vært borti kvinnelige leger på sykehuset og synes ikke de var like flinke som ham. Min forrige fastlege var også mann og han også var flink, men den nye er enda bedre.

Gjest Reddjeg...
Skrevet

Takk for råd alle sammen! :)

Men det er fremdeles så uaktuelt som det kan bli... Det holder ikke å få det nøye forklart, ha tillit til legen eller noe som helst. Jeg klarer det ikke!

Derfor er jeg interessert i hvordan dette med narkose funker. Hva som skal til for at man får gjort det i narkose og sånn. Vet noen forresten hvilke steder i Oslo som foretar slike undersøkelser i narkose? Er det bare på sykehus?

Men takk igjen for råd. Håper jeg en dag kommer så langt at jeg kan ha utbytte av de, men jeg er dessverre ikke der nå.

Skrevet

Takk for råd alle sammen! :)

Men det er fremdeles så uaktuelt som det kan bli... Det holder ikke å få det nøye forklart, ha tillit til legen eller noe som helst. Jeg klarer det ikke!

Derfor er jeg interessert i hvordan dette med narkose funker. Hva som skal til for at man får gjort det i narkose og sånn. Vet noen forresten hvilke steder i Oslo som foretar slike undersøkelser i narkose? Er det bare på sykehus?

Men takk igjen for råd. Håper jeg en dag kommer så langt at jeg kan ha utbytte av de, men jeg er dessverre ikke der nå.

Jeg vil tro du må på sykehus for å få narkose ja, evt. en privat klinikk. Det må jo være anestesisykepleier (og muligen a-lege?) tilstede under narkosen.

Skrevet

"Åh, sa han, er det derfor jenter foretrekker kvinnlige leger til GU."

Ikke jeg. Foretrekker fastlegen min jeg, har er så hensynsfull, diskret og forsiktig at. Har vært borti kvinnelige leger på sykehuset og synes ikke de var like flinke som ham. Min forrige fastlege var også mann og han også var flink, men den nye er enda bedre.

Det var fastlegen min det også. Foretrekker det så lenge det er helt vanlig undersøkelse. Skulle det være noe helt spesiellt ville jeg foretrekke spesialist, samme om det var mannlig eller kvinnelig

Skrevet

Det var fastlegen min det også. Foretrekker det så lenge det er helt vanlig undersøkelse. Skulle det være noe helt spesiellt ville jeg foretrekke spesialist, samme om det var mannlig eller kvinnelig

En vanlig gu med celleprøvetaking er ikke noe spesielt, men noe vanlige leger gjør hver dag.

Skrevet

Hva med en mellomting, verken narkose eller helt våken? Vet at man kan få flunipam i forbindelse med tannbehandling hvis man er veldig plaget av angst. Da er du "halvsovende", du bryr deg ikke så mye om hva som skjer, men merker det og kan si stopp hvis det er noe du ikke liker. Et annet alternativ er dormicum, der blir du også passe halvsløv, men ikke helt bevisstløs.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg behøver ikke å tenke "hva hvis" engang for selve undersøkelsen vil være så traumatisk for meg! Når jeg er hos legen så klarer jeg ikke å se på den GU-stolen engang for da blir jeg dårlig.

Egentlig så er det verre jo flere som er i rommet under en narkose tenker jeg. Det hadde holdt med den legen som foretar undersøkelsen også en til, sånn i tilfelle. Jeg er egentlig ikke så veldig redd for at det vil skje noe ulovlig. Det er bare den følelsen av å være helt hjelpesløs og ikke vite nøyaktig hva som har skjedd i ettertid. Og det er som sagt absolutt ikke bedre å gjøre det i våken tilstand.

Jeg er så redd for en GU at jeg tenker at det ville vært bedre for meg å få kreft :( Vet det høres fælt og rart ut, men jeg klarer bare ikke!

Når en pasient er i narkose, er det et stort team av leger, sykepleiere og anestesipersonell i sving for å sørge for at pasienten forblir i live under inngrepet.

Det holder ikke med een lege.

Skrevet

Høres veldig drastisk ut med narkose for en slik undersøkelse, og jeg ville tvilt på at du fikk tilbud om det. Som også andre her nevner er narkose alvorlig i seg selv, og det må gjerne være flere leger og sykepleiere tilstede under narkosen.

Hadde det ikke vært like bra/bedre med noe sterkt beroligende (valium) eller en "likegladsprøyte"?

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...