Gå til innhold

Tinnitus/øresus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen nylig og forklarte at min øresus har forverret seg, og at det nå er en veldig tydelig høy "TV-suselyd" som høres hele tiden, selv når det er andre lyder rundt meg. Jeg ligger ikke våken om natta på grunn av dette, og klarer å overhøre det vanligvis, men det er ganske mye høyere nå enn det var før.

Han mente at det ikke var noen vits i å henvise til ørespesialist for undersøkelse så lenge jeg trodde at jeg ikke hørte så aller verst, og så lenge jeg sover om natta, for det er jo ikke noe å gjøre med likevel, hvis man fortsatt hører sånn passe bra så man ikke trenger høreapparat, og man sover om natta så man ikke trenger tinnitusmaske....

Jeg vet ikke, jeg sa ok til dette først, men nå er jeg litt i tvil. Skulle man ikke utelukket endel andre ting før man sier at det er en ufarlig tinnitus? Blodtrykk? Hørselsskade? Andre ting?

Lurer på om jeg skal be om henvisning likevel, blir litt usikker, og syns det er litt lettvint av legen?

Hva ville dere gjort?? Han er veldig laid back og "vent og se" vanligvis han legen min, og jeg blir av og til litt irritert på det. Men det er klart; det _vanligste_ er vel at det ikke er noe å bry seg med, men man kan vel ikke vite det uten å sjekke litt?

Skrevet

Mest sannsynlig er dette en ufarlig tilstand. Veldig mange er plaget med øresus og det er sjelden det er alvorlige sykdommer som ligger bak.

Selv om du får sove om natten, så må det være temmelig irriterende å hele tiden høre den lyden? Jeg ville bedt om henvisning videre, men ikke forvent at du får den hjelpen du trenger... Du kan evt. kontakte hørselshemmedes landsforbund (evt nettsiden deres) som vel kan sies å være "eksperter" på tinnitus. Det er mange ting man kan gjøre for å redusere følelsen av tinnitus. Nye ting kommer etterhvert og jeg har følelsen av at legene ikke klarer å følge helt med på denne utviklingen...

Skrevet

Takk for link :-)

"- Mye avhenger av det psykiske, om du ser på øresus som et problem eller ei. I enkelte samfunn i India er det faktisk positivt å høre lyder i hodet, det betyr at du har kontakt med åndene..." Kanskje jeg kan få disse åndene til å gjøre nytte for seg også etterhvert? he he

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...