Gå til innhold

Er det vanlig å alltid være enig med begge partene i en konflikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg hadde gjort meg dårlig som politiker da jeg aldri kan være 100 prosent for eller imot en ting.

Der jeg jobber er det en konflikt på gang blant de ansatte. En leder har kommet med et utsagn som de andre har sterke meninger for eller imot.

Jeg klarer sjelden å være enten for eller imot noen 100 prosent. Ikke fordi jeg ikke tør, eller ikke vil. Men det er umulig for meg.

De andre tror at jeg kanskje bare vil være diplomatisk i konflikten men saken er at jeg både ser lederens poeng, og de andres poeng. Men jeg kan ikke ta side i noen konflikt da jeg er enig med begge parter.

Er det flere enn meg som har det slik? Hvis jeg bare hadde vært helt klar for eller imot tror jeg at jeg hadde hatt det enklere nå...

Skrevet

Sånn er jeg også!

Man kan fort misforstå og tro man er enig med begge parter av feighet, men slik er det ikke for meg. Jeg mener at to stykker stort sett har poeng som er gode, og dårlige. Og at sannheten stort sett ligger et sted i mellom!

Så du er ikke alene :) I verste fall er det oss to.

Skrevet

Du og Idefix er slett ikke alene - jeg er der jeg og! :o)

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen i det du sier her. Har ingen problemer med å hevde egne meninger, men har også lett for å "forstå" hvordan og hvorfor andre tenker slik og sånn. Mulig jeg har altfor godt utviklet empati?;-)

Noen mener nok at det er negativt å "vingle" på den måten, men jeg sier til meg selv at jeg føler det slik fordi jeg er "vidsynt" ;-)

Skrevet

Noen vil ikke ta stilling fordi de er feige.

Men det er stor forskjell mellom å være feig, og det å kunne se saken fra flere sider, og ha forståelse for begge parter. Om du er redd for at de andre skal tro du bare jatter med, så får du fortelle dem hvordan det ligger an, at du er enig med A i x og y, men at du samtidig er enig med B i q og w. Da skjønner de at du har engasjert deg litt, iallfall ;)

Skrevet

Jeg har det på samme måte! I de fleste tilfeller er det relativt gode årsaker til begge parters syn.

Er dårlig til å diskutere og argumentere for mitt syn. Jobber med saken, spesielt på jobben. Har blitt litt skarpere i kantene i høst, på oppfrodring fra både sjef og kolleger!

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener, for jeg er sånn selv. Jeg får ofte høre at "nå er du i overkant diplomatisk", men jeg prøver jo ikke å være det..

Skrevet

Noen vil ikke ta stilling fordi de er feige.

Men det er stor forskjell mellom å være feig, og det å kunne se saken fra flere sider, og ha forståelse for begge parter. Om du er redd for at de andre skal tro du bare jatter med, så får du fortelle dem hvordan det ligger an, at du er enig med A i x og y, men at du samtidig er enig med B i q og w. Da skjønner de at du har engasjert deg litt, iallfall ;)

Det som gjør det trøblete her, er at hvis lederen får gjennomslag for sitt syn så må jeg antakelig jobbe på en annen enhet enn jeg gjør nå. Hennes syn er ikke til min fordel, men jeg kan forstå hvorfor hun vurderer å legge den ned. Enheten har ikke mye til felles med resten av bedriften. en løsning kan kanskje være å forandre på enheten.

Men å si at jeg er enig med lederen gjør meg jo ikke akkurat populær heller. Så i dette tilfellet velger jeg å ligge lavt.

Skrevet

Det som gjør det trøblete her, er at hvis lederen får gjennomslag for sitt syn så må jeg antakelig jobbe på en annen enhet enn jeg gjør nå. Hennes syn er ikke til min fordel, men jeg kan forstå hvorfor hun vurderer å legge den ned. Enheten har ikke mye til felles med resten av bedriften. en løsning kan kanskje være å forandre på enheten.

Men å si at jeg er enig med lederen gjør meg jo ikke akkurat populær heller. Så i dette tilfellet velger jeg å ligge lavt.

Ja..det er nok veldig vanskelig for deg, det her. Uansett hvor enig man måtte være i sjefen om noe, så vil man jo helst ikke miste jobben (eller bli overført til annen enhet, som er tilfellet her).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...