Gå til innhold

Sølvtøy - fint eller gammelt tull?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Min mor samler på sølv til meg, og gir meg stadig påfyll av gammelt arvegods og fine gamle sølvskjeer med en historie i familien min.

Ofte får jeg slike ting til bursdager og jul, og nå som jeg har fått barn, så får jeg sølvtøy til henne også.

Mannen min fnyser av forakt, og syntes hele greia er noe tull. Da jeg var yngre (og kulere.... ;-) ville jeg nok vært enig med ham, men nå blir jeg litt såret. Det er jo fine gamle bruksgjenstander som har vært i familien lenge, pluss at min mor legger mye arbeid i å komplimentere samlingen.

Hva syntes dere om sølvtøy?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• fuji1365380447

6

• keinstein

6

• Osiris

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg samler både til meg selv og til ungene, dvs. det er lenge siden siste påfyll nå da... :o)

Men hadde jeg fått gammelt sølvtøy som hadde en historie innen familien så ville jeg blitt kjempeglad!

Skrevet

Jeg har sølvtøy jeg har arvet fra oldeforeldre. Er kjempeglad i dette selv om jeg sjelden bruker det. Bare tanken på at de har brukt dette før meg og at jeg har vært så heldig å få overta det, gjør meg varm om hjertet:-)

Jeg er spesielt glad i det sølvtøyet som har inngravert initialer og/eller dato/årstall. Blir på en måte enda "nærere" da.

Skrevet

Jeg ville hatt mer.... Jeg har ikke så mye, men jeg ville hatt noe etter familien.

Jeg vil gjerne bruke det jeg har av og til altså, men jeg har ikke vært så flink til å finne det frem.

Skrevet

Jeg elsker sølvtøy og syns det er det gjør et vakkert bord enda vakrere. Liker også at dte kan bli litt familiehistorie av det. Jeg kjøper sølvtøy i gaver til ungene i familien. Unger får alt for mye plast og søppel som bare varer i noen uker.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg har sølvtøy jeg har arvet fra oldeforeldre. Er kjempeglad i dette selv om jeg sjelden bruker det. Bare tanken på at de har brukt dette før meg og at jeg har vært så heldig å få overta det, gjør meg varm om hjertet:-)

Jeg er spesielt glad i det sølvtøyet som har inngravert initialer og/eller dato/årstall. Blir på en måte enda "nærere" da.

Ja, ikke sant.

Vi fant en gammel "potetskje" som "beviser" at min oldemor var gravid før hun ble gift.

Det er nemlig en sølvskje som hun fikk til brylluppet, og min bestemor ble født bare seks måneder senere.

Slike ting gir historiene litt ekstra farge og glede for meg.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg elsker sølvtøy og syns det er det gjør et vakkert bord enda vakrere. Liker også at dte kan bli litt familiehistorie av det. Jeg kjøper sølvtøy i gaver til ungene i familien. Unger får alt for mye plast og søppel som bare varer i noen uker.

I min familie så spiser alle ungene grøt og middag osv, med sine respektive sølvskjeer- og gafler som de har fått til fødselen.

Jeg syntes at det er veldig koselig, i tillegg til at det er godt å spise av sølv. Det ligger liksom så godt i hånda.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg ville hatt mer.... Jeg har ikke så mye, men jeg ville hatt noe etter familien.

Jeg vil gjerne bruke det jeg har av og til altså, men jeg har ikke vært så flink til å finne det frem.

Jeg mener at sølvtøy bør brukes, men det er jo litt stress siden det ikke skal vaskes i oppvaskmaskinen.

Jeg inrømmer det...

fuji1365380447
Skrevet

Jeg liker sølvtøy, blir ikke skikkelig selskap uten.

Begynner å bli litt enig...

Betyr det at vi er blitt gamle kjærringer? Det mener nemlig mannen min...

fuji1365380447
Skrevet

Jeg samler både til meg selv og til ungene, dvs. det er lenge siden siste påfyll nå da... :o)

Men hadde jeg fått gammelt sølvtøy som hadde en historie innen familien så ville jeg blitt kjempeglad!

Kan det hende at sølvtøy er en dameting...?

Skrevet

Begynner å bli litt enig...

Betyr det at vi er blitt gamle kjærringer? Det mener nemlig mannen min...

Jeg har alltid likt det og nå har jeg arvet etter moren og faren min også og de hadde etter besteforeldrene mine også.

Så jeg tror ikke det har med alder å gjøre, heller med hva man er vant med.

Skrevet

Aner ikke - kanskje?

Gjest mandolina
Skrevet

Nei, ikke en dameting, heller en tradisjon, jeg bryr meg ikke om det.

Vi har sølvtøy som mannen min arvet fra sin mor, jeg har aldri brukt det, men datteren min finner det fram og pusser det, så hun skal få det når hun gifter seg.

Skrevet

Jeg er en mann på 41 år som har fått sølvtøy til jul og bursdager siden jeg var rundt 15 år.

Synes det er kjempefint, men må innrømme at det brukes litt for skjeldent.

Skrevet

Ja, ikke sant.

Vi fant en gammel "potetskje" som "beviser" at min oldemor var gravid før hun ble gift.

Det er nemlig en sølvskje som hun fikk til brylluppet, og min bestemor ble født bare seks måneder senere.

Slike ting gir historiene litt ekstra farge og glede for meg.

Enig!

:-)

Skrevet

Jeg mener at sølvtøy bør brukes, men det er jo litt stress siden det ikke skal vaskes i oppvaskmaskinen.

Jeg inrømmer det...

Du kan vaske det i vaskemaskinen bare det ikke kommer borti stålbestikk.

Og så må du aldri putte sølvtøy som er markert med oksydering i slik sølvbad.

Gjest mandolina
Skrevet

Du kan vaske det i vaskemaskinen bare det ikke kommer borti stålbestikk.

Og så må du aldri putte sølvtøy som er markert med oksydering i slik sølvbad.

Jeg vasket sølvbestikket til ungene i oppvaskemaskinen, og det ble helt delagt, oppripet og ubrukelig av det.

Oppvaskemaskinpulveret er for sterkt, det angriper sølvet.

Hilsen

Skrevet

Jeg vasket sølvbestikket til ungene i oppvaskemaskinen, og det ble helt delagt, oppripet og ubrukelig av det.

Oppvaskemaskinpulveret er for sterkt, det angriper sølvet.

Hilsen

Det har ikke mitt blitt. Er du sikker på at det ikke har kommet borti stålbestikket?

Dette har jeg lært av faren min, han var eksperten. Det var jobben hans da.

Gjest mandolina
Skrevet

Det har ikke mitt blitt. Er du sikker på at det ikke har kommet borti stålbestikket?

Dette har jeg lært av faren min, han var eksperten. Det var jobben hans da.

Jeg var ikke så nøye med det, og det ble jo vasket nesten hver dag.

Men ubrukelig er det blittt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...