Gå til innhold

Sølvtøy - fint eller gammelt tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overlykkelig for at bestemor har gitt meg sølvtøy til bursdager i en årrekke.

Fikk være med å bestemme mønster i samlingen selv.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• fuji1365380447

6

• keinstein

6

• Osiris

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mener at sølvtøy bør brukes, men det er jo litt stress siden det ikke skal vaskes i oppvaskmaskinen.

Jeg inrømmer det...

Jeg vasker mitt sølvtøy bestikk i maskinen, en må bare huske at sølvtøyet står alene og ikke kommer i kontakt med det andre bestikket.

Det er også lurt å tørke det med en gang så det ikke blir flekker. bruk glansmiddel i maskina.

Skrevet

Jeg var ikke så nøye med det, og det ble jo vasket nesten hver dag.

Men ubrukelig er det blittt.

Jeg har brukt det hver dag i 24 år og det ser helt greit ut. Ja, det ser brukt ut da og jeg er ikke noe flink til å pusse det.

Du kan levere det til pussing i en butikk hvis du vil ha det som nytt igjen.

Skrevet

Jeg var ikke så nøye med det, og det ble jo vasket nesten hver dag.

Men ubrukelig er det blittt.

Da er det ikke så rart det er ødelagt.

Da har du ikke vært redd nok for det med andre ord.

Gjest mandolina
Skrevet

Da er det ikke så rart det er ødelagt.

Da har du ikke vært redd nok for det med andre ord.

Barna brukte det til hverdags, og jeg var ikke oppmerksom nok, før det var for sent.

Skal legge til at jeg hadde hjelp i huset i mange år pga sykdom og derfor ble tingene som de ble. Dengang var jeg bare glad til at arbeidet i huset og med barna ble gjort.

Men det kostet noe sølvtøy.

Hilsen

Skrevet

Barna brukte det til hverdags, og jeg var ikke oppmerksom nok, før det var for sent.

Skal legge til at jeg hadde hjelp i huset i mange år pga sykdom og derfor ble tingene som de ble. Dengang var jeg bare glad til at arbeidet i huset og med barna ble gjort.

Men det kostet noe sølvtøy.

Hilsen

Om du går til en gull- eller sølvsmed så kan de sikkert ordne sølvtøyet for deg. Tror de foretar en varsom sliping/polering av overflaten slik at dte bir blankt og fint igjen.

Gjest msnfolins
Skrevet

Om du går til en gull- eller sølvsmed så kan de sikkert ordne sølvtøyet for deg. Tror de foretar en varsom sliping/polering av overflaten slik at dte bir blankt og fint igjen.

Jeg tror ikke det går, det er blitt helt rugglete / ujevn og gult. Ikke noe pent.

Skrevet

Jeg synte sogså sølvtøy var noe tull da jeg var ung. Nå bruker vi det ofte. Men vi har lite som hører sammen. Mannen min har arvet noe, og jeg har noe. Vi har to av en type skjeer og ti av en annen, men det blåser jeg i.

Jeg vasker det i oppvaskmaskinen. Men jeg ante ikke det med å ikke sette det sammen med stålbestikk! Takk!

Skrevet

Selv er jeg overhodet ikke interessert i sølvtøy, og har ikke ønsket meg det selv. Forbinder sølvtøy mest med pussejobben før jul.

Men gamle ting med en historie fra familien er koselig - enten det er sølv eller andre ting.

Skrevet

Jeg tror ikke det går, det er blitt helt rugglete / ujevn og gult. Ikke noe pent.

Jo, det går det. Det blir finslipt med pimpestein.

Gjest mandolina
Skrevet

Jo, det går det. Det blir finslipt med pimpestein.

Kanskje jeg skal prøve, så kan barnebarna få gammelt arvesølv å spise av.

Takk for tips

Skrevet

Gammeldags.

Mye av det er skadet av pussing og mønsteret er nesten vekk. Mye er hakket sund i oppvask. Annet er etset sund av kjemiske "metoder" for å få det blankt. Kjøp heller plett og hiv det når det er slitt.

Gjest mandolina
Skrevet

Feil i underskrift

Gjest Flystripa
Skrevet

Jeg har ikke sølvtøy, ungene har hver sin sølvskje og det har visst jeg også *tenke*

Bryr meg fint lite om sånt.

Skrevet

Jeg liker sølvtøy. Det har en annen glans og gir en annen følelse enn stålbestikk. Jeg liker generelt håndverk og "ordentlig vare", det betyr mer enn at det er moderne for meg.

Vi bruker en del sølvbarneskjeer og -gafler til daglig bruk. Disse vasker jeg for hånd med zalo, da pusser jeg dem bare hvert femte jubelår. De holder seg blanke nok når de er i bruk.

Skrevet

Du kan lage en tidskapsel og grave det ned, til ettertiden!

Skrevet

Jeg har brukt det hver dag i 24 år og det ser helt greit ut. Ja, det ser brukt ut da og jeg er ikke noe flink til å pusse det.

Du kan levere det til pussing i en butikk hvis du vil ha det som nytt igjen.

"Du kan levere det til pussing i en butikk hvis du vil ha det som nytt igjen."

Har du sett at det blir som nytt?

De er nødt til å slipe av materiale for å polere det.

Skrevet

Jepp, faren min gjorde det i hvert fall. Det var jobben hans i mange år.

Han døde av det også, sølvstøv på lungene så det er så fin støv som blir slipt av.

Skrevet

Ja jeg har sett sølvtøy før og etter at dette er gjort. Men jeg har jo ikke sett hvordan hennes sølvtøy ser ut nå så jeg vet ikke om det er sammenliknbart. Derfor tror jeg hun bør la en gull- eller sølvsmed se på det for å avgjøre om noe kan gjøres med det sølvtøyet hun har.

Skrevet

Jepp, faren min gjorde det i hvert fall. Det var jobben hans i mange år.

Han døde av det også, sølvstøv på lungene så det er så fin støv som blir slipt av.

Uff. Det var den tida vi ikke visste alt om arbeidsmiljø. I dag brukes avtrekk og noen ganger maske. Egentlig veldig enkle forholdsregler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...