Gå til innhold

Dugnad i borettslag ikke lenger frivillig

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mann viste til loven og ba borettslaget leie inn folk til å beise/male rekkehuset hans. Loven sier at beboere ikke har noe ansvar for vedlikehold og dugnad utvendig. Dugnad er frivillig.

Likevel bestemte styret at alle skulle besørge beising/maling selv av sitt rekkehus.

Han malte ikke, og styret leide inn folk til å beise huset, som han så fikk regning for. Dette nektet han å betale med henvisning til loven. Han mente styret skulle leid inn folk til å male hele borettslaget.

Han gikk til rettssak og tapte i to instanser. Advokatene ble ganske overrasket over dommen. Oppfatningen av loven og betydningen av ordet dugnad er visst høyst ulikt.

Dette må skape presedens slik at dugnad og vedlikehold heretter blir pliktig? Enda et terrorvåpen for inkompetente, bombastiske og forstyrrede styrer og hatefulle styremedlemmer?

Meget ofte drives borettslag så uprofesjonelt, surrete og tilfeldig at det er en skam.

Maling og beising er for proffer, vanlige folk gjør ikke jobben bra nok. De vasker f eks ikke huset før maling, slurver med påstryk og maler bare et strøk. Hvis de i det hele tatt maler. Noen maler bare forsiden av huset, og går lei, dermed står baksiden umalt. Det er ofte der råten starter, i skyggen.

For å bevare og vedlikeholde bygninger forsvarlig, bør det helst gjøres av proffer, og i hvert fall kontrolleres profesjonelt. Uten det kan regningen bli veldig stor for borettslaget til slutt.

Etter all fornuft bør laget leie inn proffer som er ansvarlige og evt leie beboere som hjelpere.

Hvis beboere nå selv skal være ansvarlig for vedlikeholdet, kan det bli mye ødelagt felles eiendom og krangel. Når de nesten dreper hverandre pga trappevask, da vil jeg like å se dem krangle om hvem som skal risikere liv og lemmer høyt oppe på stiger og tak uten sikring, slik vanlige folk pleier å gjøre for å spare penger til fagfolk og utstyr. Faller ned gjør de også, men det resultat at borettslaget blir ansvarlig.

Skrevet

Fin avgjørelse.

Det er et godt eksempel på hvordan et demokrati er tenkt å fungere.

Man velger sine representanter, som tar avgjørelsene for en.

Skrevet

Heh-heh. Jeg har bodd i dette borettslaget - faktisk vokst opp der - for mange år siden, og jeg er helt og holdent enig i utgangen av denne saken :-)

Denne fyren inntar en så gjennomført asosial holdning til det å bo i et borettslag, at det er en fryd at han tapte i retten. I et borettslag har man ganske enkelte å innrette seg etter det som blir bestemt av flertallet, enten det er dugnader eller andre ting. Takler man ikke dette, så får man finne seg en selveierbolig. Da har man ingenting i et borettslag - som tross alt er et fellesskap - å gjøre.

"............................................"

kakki1365380609
Skrevet

Heh-heh. Jeg har bodd i dette borettslaget - faktisk vokst opp der - for mange år siden, og jeg er helt og holdent enig i utgangen av denne saken :-)

Denne fyren inntar en så gjennomført asosial holdning til det å bo i et borettslag, at det er en fryd at han tapte i retten. I et borettslag har man ganske enkelte å innrette seg etter det som blir bestemt av flertallet, enten det er dugnader eller andre ting. Takler man ikke dette, så får man finne seg en selveierbolig. Da har man ingenting i et borettslag - som tross alt er et fellesskap - å gjøre.

AMEN

Skrevet

Skal ikke uttale meg om den saken for den kjenner jeg ikke. Men her i borettslaget så er alt slikt vedlikehold unntatt fra dugnadene. Dugnadene her består av kosting og spyling og litt luking. Mest en sosial begivenhet. Vi har to vaktmestre og maling og alt annet blir gjort enten av de eller et firma.

Skrevet

Fin avgjørelse.

Det er et godt eksempel på hvordan et demokrati er tenkt å fungere.

Man velger sine representanter, som tar avgjørelsene for en.

Poenget er at loven sier at styret er ansvarlig for det ytre vedlikehold.

Hvis et borettslag består av både blokker og rekkehus, vil arbeidsfordelingen også bli urettferdig.

Eksempel er et garasjelag hvor alle skulle male garasjen sin selv. Dustete nok fikk alle to treliters malingspann og to pensler. Resultatet var at 2 år senere hadde bare halvparten malt, nesten all malingen var fryst i stykker. Det så ganske underlig ut med noen malte og noen umalte. Til slutt måtte de leie inn malere allikevel. Da viste det seg at bare et par stykker hadde malt to strøk som de skulle, ingen hadde vasket først, et fåtall hadde skrapt og slipt eller sparklet sprekker. Maleren fikk en større jobb enn han hadde fått om han hadde fått gjort jobben fra grunnen av. Dugnad er et bannord blant malere, gartnere og snekkere.

Skrevet

Problemet ligger i at lag ikke blir drevet profesjonelt. Mange forsøker å gjøre som vi gjorde i 50 og 60-åra. Mange prøver å bruke Stalin-metoder, med den følge at de ødelegger bomiljøet og ryktet til lag som boform.

Tida har gått fra lag-systemet.

En kompis bor i borettslag, og skulle han ha reparert fuktskadene i kjelleren for egen regning, så hadde han ikke råd å gjøre det. Han hadde ikke hatt noe annet valg enn å la huset bli ødelagt. I stedet måtte laget dekke det, med den følge at husleien er 1000 kr høyere enn den ville vært uten skader. Det må være et slikt kollektivt ansvar for at ikke verdier skal gå tapt. Ved å overføre ansvaret på beboere, så gjør de en tabbe. Mener jeg. De fleste er ikke økonomisk og teknisk kvalifiserte, dessuten eier de ikke boligen. Det må drives som en bedrift.

Skrevet

"I et borettslag har man ganske enkelte å innrette seg etter det som blir bestemt av flertallet, enten det er dugnader eller andre ting."

Loven gir ikke styret hjemmel for å bestemme slikt, så det er ikke graden av styrets ønsker og styremedlemmenes vilje som bestemmer det. Styret har heller ikke hjemmel for å styre beboernes privatliv eller sette noen i pliktig arbeid. Det er ikke en fangeleir.

Ville du like at styret vedtar at du skal bare ha to barn? Det har hendt at styrer har prøvd på det, med begrunnelse i et ønske om et maks antall beboere pr leilighet, og dermed maks antall barn.

Skrevet

Skal ikke uttale meg om den saken for den kjenner jeg ikke. Men her i borettslaget så er alt slikt vedlikehold unntatt fra dugnadene. Dugnadene her består av kosting og spyling og litt luking. Mest en sosial begivenhet. Vi har to vaktmestre og maling og alt annet blir gjort enten av de eller et firma.

Kosting og spyling er sikkert OK. Men det må være frivillig. Ingen må kunne tvinge andre. Hvis det er mulig, så går bomiljøet til h...

Jeg har sett folk drapstrue hverandre pga uteblitt trappevask. Det er bedre med 30 kr høyere husleie enn åpen krig. Det er ikke hyggelig at naboer kaster poteter og kleshengere på hverandre.

Skrevet

Kosting og spyling er sikkert OK. Men det må være frivillig. Ingen må kunne tvinge andre. Hvis det er mulig, så går bomiljøet til h...

Jeg har sett folk drapstrue hverandre pga uteblitt trappevask. Det er bedre med 30 kr høyere husleie enn åpen krig. Det er ikke hyggelig at naboer kaster poteter og kleshengere på hverandre.

Dette er nok et gemyttlig borettslag. Har aldri sett tendenser til noe som helst krigerske handlinger mot de som ikke blir med. Som jeg sa så er dette mest en sosial greie nå. Syns styret er prfft mot hva det var for 20 år siden. Nå har vi trappevask og kabeltv i husleia og betaler litt ekstra for både det og det å ha to vaktmestre. Mye kjekkere enn det var når den gniene gjengen regjerte for noen år siden.

Skrevet

Dette er nok et gemyttlig borettslag. Har aldri sett tendenser til noe som helst krigerske handlinger mot de som ikke blir med. Som jeg sa så er dette mest en sosial greie nå. Syns styret er prfft mot hva det var for 20 år siden. Nå har vi trappevask og kabeltv i husleia og betaler litt ekstra for både det og det å ha to vaktmestre. Mye kjekkere enn det var når den gniene gjengen regjerte for noen år siden.

Tidene har forandret seg veldig mye. De beste lagene er der det drives profesjonelt med profesjonell driftsleder. Totalt sett sparer man ikke penger på vedlikehold med dugnad i det lange løp. Det -ser bare slik ut- for amatører. Alt må sees 30 år framover, og det evner de ikke.

Skrevet

Jeg har bodd i samme borettslag i tre år nå og så langt har det ikke vært en eneste dugnad. Trappevasken er inkludert i husleia og vi har vaktmestertjeneste og ekstra containere en gang i mnd. Ypperlig.

Men her er det snakk om et stort og veldrevet borettslag også da.

Skrevet

Tidene har forandret seg veldig mye. De beste lagene er der det drives profesjonelt med profesjonell driftsleder. Totalt sett sparer man ikke penger på vedlikehold med dugnad i det lange løp. Det -ser bare slik ut- for amatører. Alt må sees 30 år framover, og det evner de ikke.

Noen tror det er å se tretti år framover om de bare sylter penger i banken. Det kan bli veldig dyrt.

Skrevet

Jeg har bodd i samme borettslag i tre år nå og så langt har det ikke vært en eneste dugnad. Trappevasken er inkludert i husleia og vi har vaktmestertjeneste og ekstra containere en gang i mnd. Ypperlig.

Men her er det snakk om et stort og veldrevet borettslag også da.

Det kan bli utrolig deilig og fredeleig når noen tar seg av alt og gjør alt som skal gjøres. Det koster litt men.

Skrevet

Noen tror det er å se tretti år framover om de bare sylter penger i banken. Det kan bli veldig dyrt.

Hvis penger i banken betyr manglende vedlikehold, så blir det svinedyrt. Generelt gjelder at det er 5 ganger dyrere å skifte ut enn å vedlikeholde. Når noe oppdages og blir synlig, så fins det som regel mye mer under, merkelig nok.

Gjest Persille
Skrevet

Den saken her skaper ikke presedens for dugnader, for det gikk ikke på utbedring av felles område.

Han skulle male SITT EGET hus, og kunne fint leid inn malere til det fremfor å gjøre det selv, eller drite i det (som han gjorde).

Borettslaget mente også det måtte være opp til hver enkelt om de ville bruke fagfolk eller ikke, siden dette er en jobb folk vanligvis kan gjøre selv - dermed ville de ikke pålegge andre beboere økte kostnader.

Derfor vant borettslaget.

Skrevet

Den saken her skaper ikke presedens for dugnader, for det gikk ikke på utbedring av felles område.

Han skulle male SITT EGET hus, og kunne fint leid inn malere til det fremfor å gjøre det selv, eller drite i det (som han gjorde).

Borettslaget mente også det måtte være opp til hver enkelt om de ville bruke fagfolk eller ikke, siden dette er en jobb folk vanligvis kan gjøre selv - dermed ville de ikke pålegge andre beboere økte kostnader.

Derfor vant borettslaget.

Ingen eier noe i et borettslag. Det er felleseie. Det er laget som eier huset. Derfor syns jeg det er en ny uting at en enkelt skal kunne pålegges å male og vedlikeholde lagets eiendom utvendig, når f eks en som bor i blokk i samme eiendom ikke trenger male eller bekoste noe.

Gjest Persille
Skrevet

Ingen eier noe i et borettslag. Det er felleseie. Det er laget som eier huset. Derfor syns jeg det er en ny uting at en enkelt skal kunne pålegges å male og vedlikeholde lagets eiendom utvendig, når f eks en som bor i blokk i samme eiendom ikke trenger male eller bekoste noe.

Du er pålagt å vedlikeholde det innvendig også - og uansett hvor urettferdig du mener det er, så er det som Prozak sier - hold deg unna borettslag, da.

Skrevet

Du er pålagt å vedlikeholde det innvendig også - og uansett hvor urettferdig du mener det er, så er det som Prozak sier - hold deg unna borettslag, da.

Jeg syns det er galt å forandre på noe som er etablert. Å endre betingelsene mens folk bor der.

§5-12 og 5-17 sier tydelig at beboer er ansvarlig for det inne i boligen og laget for alt ute og fellesområder/utstyr.

Nå vet ikke jeg om vedtektene i laget inneholdt klausuler om at beboere skal overta den lovpålagte plikten laget har, men da hadde vel ikke fyren gått til sak.

Å holde seg unna kan ikke de som allerede bor der, og får endret sine betingelser i ettertid. Dette er prinsipper som er viktige for en boform og en eierstruktur. Da får politikerne endre lovene slik at det blir likt for alle, og ikke opp til et ukvalifisert styres forgodtbefinnende.

Skrevet

Jammen glad vi har enebolig. Der vasker vi veggen først, så beiser jeg etterpå. Tror det blir helt OK jeg:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...