Gå til innhold

Mangel på jenter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå først innser indere og kinesere (menn) hva konsekvensene er å abortere jentebabyer...

De opplever mangel på kvinner! Kinesiske myndigheter har nå gått ut med en kampanje "vær glad i jenter", hvor de forsøker å overbevise mødre om at jenter kan få flott utdannelse etc,

Indiske mødre er stadig skeptiske. Medgiften er altfor høy og de ønsker ikke å se døtrene bli drept av svigerfamilien pga for liten medgift!

Bare i Kina har 50 millioner kvinner forsvunnet sporløst...

Det er rystende det!

Skrevet

Tradisjon veier nok tyngre enn all verdens kampanjer. Særlig på landsbygda, i samfunn der individet ikke står så sterkt, man regnes kun som en del av en familie eller et lokalsamfunn. Samt at tradisjoner skal videreføres, uansett lovforbud osv.

Det er utrolig tragisk at så mange jenter/kvinner ofres slik.

Og mennene vraker sine koner dersom de bare "er i stand til å føde jenter". Som om det er kvinnene som har kimen til begge kjønn i seg... Men tror det tar ti-år, om ikke mer før man hadde klart å nå fram med en holdnings- eller opplysningskampanje, bl.a. med info om X og Y-kromosomer...

Men for all del, det er jo bra at noen i alle fall prøver å nå ut...

Skrevet

Tradisjon veier nok tyngre enn all verdens kampanjer. Særlig på landsbygda, i samfunn der individet ikke står så sterkt, man regnes kun som en del av en familie eller et lokalsamfunn. Samt at tradisjoner skal videreføres, uansett lovforbud osv.

Det er utrolig tragisk at så mange jenter/kvinner ofres slik.

Og mennene vraker sine koner dersom de bare "er i stand til å føde jenter". Som om det er kvinnene som har kimen til begge kjønn i seg... Men tror det tar ti-år, om ikke mer før man hadde klart å nå fram med en holdnings- eller opplysningskampanje, bl.a. med info om X og Y-kromosomer...

Men for all del, det er jo bra at noen i alle fall prøver å nå ut...

Tradisjoner veier alltid tungt på vektskåla, dessverre.

Men det er jo helt forferdelig. Og jeg skjønner faktisk kvinnenes grunn til å ta abort (er imot), for det må være grusomt å se din datter brenne på et bål fordi svigers er misfornøyde med medgiften...Eller bli vannsiret av syre eller brannskader!

Skrevet

Tradisjoner veier alltid tungt på vektskåla, dessverre.

Men det er jo helt forferdelig. Og jeg skjønner faktisk kvinnenes grunn til å ta abort (er imot), for det må være grusomt å se din datter brenne på et bål fordi svigers er misfornøyde med medgiften...Eller bli vannsiret av syre eller brannskader!

Selvsagt forstår jeg kvinnene, de er jo i en grusomt fortvilet situasjon. De må jo velge mellom pest og kolera, eller verre nesten. Det hadde i alle fall vært å håpe at det kunne blitt mer vanlig å oppgi barna til adopsjon enn å drepe de i alle fall...

Men det må jo antakelig flere tiår med opplysnings- og holdningsarbeid før man kanskje kommer noen vei... Det samme med å bekjempe omskjæring i de landene der dette pratiseres.

Sakte men sikkert kan man kanskje bekjempe disse håpløse og hjerteskjærende tradisjonene...

Skrevet

Selvsagt forstår jeg kvinnene, de er jo i en grusomt fortvilet situasjon. De må jo velge mellom pest og kolera, eller verre nesten. Det hadde i alle fall vært å håpe at det kunne blitt mer vanlig å oppgi barna til adopsjon enn å drepe de i alle fall...

Men det må jo antakelig flere tiår med opplysnings- og holdningsarbeid før man kanskje kommer noen vei... Det samme med å bekjempe omskjæring i de landene der dette pratiseres.

Sakte men sikkert kan man kanskje bekjempe disse håpløse og hjerteskjærende tradisjonene...

Det håper jeg så inderlig! Har virkelig enorm medfølelse med disse mødrene!

Men nå er menn kommet på banen. Om du ikke finner en kone før du er 25 er sjansene lik null for å finne en, sa en inder, og menn har en tendens til å få viljen sin i slike land!

Skrevet

Jeg så en statistikk på dette. Det var ett land til som kom dårlig ut mht jentefødsler.

Norge.

Skrevet

Uff ja, så det programmet jeg også.

Så vondt å se de stakkars jentebabyene!

Men - det er mannens verden der ute, og vi skal være så sjeleglad vi bor i Norge!

Skrevet

Jeg så en statistikk på dette. Det var ett land til som kom dårlig ut mht jentefødsler.

Norge.

Hvordan?

Skrevet

Norge.

Hva mener du med det? Det fødes litt flere gutter enn jenter Det har det alltid gjort og er naturens måte å kompensere for at det er litt høyere dødelighet for guttebarn.

I snitt fødes det 105 gutter pr. 100 jenter.

http://www.ssb.no/emner/02/02/10/fodte/tab-2006-04-20-01.html

Skrevet

Norge.

Hva slags statistikk da? Her er de offisielle tallene:

http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-069.html

Det fødes ca. 51% gutter og 49% jenter. Det er fullstendig normalt.

Skrevet

Norge.

Fullt mulig. Akkurat her var det snakk om India og Kina. Grusomt er det!

Skrevet

gåttabanen

Det kan du så gjerne si...Det var rystende tall.

Skrevet

Uff ja, så det programmet jeg også.

Så vondt å se de stakkars jentebabyene!

Men - det er mannens verden der ute, og vi skal være så sjeleglad vi bor i Norge!

Heldigvis får mennene føle konsekvensene av det! De finner seg ikke en kone....

Så da snur det seg nok!

Skrevet

Fullt mulig. Akkurat her var det snakk om India og Kina. Grusomt er det!

På hvilken måte er dette "fullt mulig" uten at SSB oppdager det?

Skrevet

På hvilken måte er dette "fullt mulig" uten at SSB oppdager det?

Fordi jeg ikke kan benekte det? Vet ikke hvilket land det er snakk om en gang....

Skrevet

Fordi jeg ikke kan benekte det? Vet ikke hvilket land det er snakk om en gang....

nick påstår jo at det er Norge som kommer dårlig ut.

Jeg kan heller ikke benekte det sånn ved egen telling. Men jeg ser ingen grunn til å tro at noen kan lure SSB i en størrelsesorden som får oss til å "komme dårlig ut".

Skrevet

nick påstår jo at det er Norge som kommer dårlig ut.

Jeg kan heller ikke benekte det sånn ved egen telling. Men jeg ser ingen grunn til å tro at noen kan lure SSB i en størrelsesorden som får oss til å "komme dårlig ut".

OK, jeg har ikke annet grunnlag for dette enn noe som sto i avisa her. De hadde en artikkel om akkurat dette og listet forskjellige land og gutt vs jente. Norge sto der med 107 gutter pr 100 jenter. Det var ikke så veldig langt fra India (husker ikke tallet derfra).

I India blir det drept en kvinne hvert 77 minutt pga medgiftsordningen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...