Gå til innhold

Mangel på jenter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

nick påstår jo at det er Norge som kommer dårlig ut.

Jeg kan heller ikke benekte det sånn ved egen telling. Men jeg ser ingen grunn til å tro at noen kan lure SSB i en størrelsesorden som får oss til å "komme dårlig ut".

Norge?? Hva i all verden har Norge med denne debatten å gjøre...

Da forstår jeg din reaksjon. I India og Kina har det pågått masseaborter av jentebabyer og drap på nyfødte jentebarn.

I Norge blir det abortert ca 15000 fostere hvert år, men der er både jenter og gutter i disse tallene...

Skrevet

OK, jeg har ikke annet grunnlag for dette enn noe som sto i avisa her. De hadde en artikkel om akkurat dette og listet forskjellige land og gutt vs jente. Norge sto der med 107 gutter pr 100 jenter. Det var ikke så veldig langt fra India (husker ikke tallet derfra).

I India blir det drept en kvinne hvert 77 minutt pga medgiftsordningen...

Har ikke lest den artikkelen og kan derfor ikke svare noe fornuftig...

Men det forbauser meg storlig!

Skrevet

OK, jeg har ikke annet grunnlag for dette enn noe som sto i avisa her. De hadde en artikkel om akkurat dette og listet forskjellige land og gutt vs jente. Norge sto der med 107 gutter pr 100 jenter. Det var ikke så veldig langt fra India (husker ikke tallet derfra).

I India blir det drept en kvinne hvert 77 minutt pga medgiftsordningen...

I enkelte områder er det snakk om rundt 135 gutter pr. 100 jenter. Det er ganske mye mer enn 107 / 100.

http://www.klassekampen.no/kk/index.php/news/home/artical_categories/utenriks/2005/december/det_stoerste_av_alt

Dette er i stor grad et landsbyfenomen, så gjennomsnittet for hele landet kan nok se annerledes ut. Men det skyldes jo at det totalt sett fødes mange fler enn f.eks. her i landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...