Gå til innhold

Brukerstyrt personlig assistent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som mest sannsynlig kommer til å søke på en sånn stilling. Hun er omsorgsarbeider av yrke.

Hva innebærer stillingen? Arbeidsoppgaver, hva har de "lov" å bruke henne til?

Hvor mange timer vil en 50 % stilling komme seg på?

Ca lønn?

Takk for svar, jeg er så nysgjerrig og spent om hun får stillingen!

Skrevet

Ordningen med brukerstyrt personlig assistent innebærer i utgangspunktet at det er opp til bruker å avtale med sin assistent hvilke oppgaver jobben skal omfatte. Det er stor variasjon i hva en assistent brukes til - i noen tilfeller ligger hovedvekten på å hjelpe bruker til å gjøre ting utenfor hjemmet, i andre tilfeller kan assistenten hjelpe til med personlig hygiene osv. I enkelte tilfelles læres assistene opp til å gjennomføre enkle medisinske prosedyrer.

Det er også forskjellige ordninger mht hvordan ordningen organiseres. Noen steder er assistentene ansatt i kommunen med vanlige arbeidskontrakter, andre steder er vedkommende ansatt i uloba. Kontraktsbetingelsene kan være svært ulike etter hvor man er ansatt.

Også mår det gjelder lønn er variasjonen stor, i vår kommune lønnes assistentene tilsvarende de ville blitt dersom de var ansatt i kommunens hjemmetjenester eller sykehjem. De tar hensyn til utdannelse og erfaring.

En 50 % stilling er det samme når man jobber som assistent som andre steder, men ofte ønsker brukeren at assistenten skal fordele timene på relativt mange dager - samt være fleksibel.

Skrevet

"en venninne"...?

Gratulerer med ny jobb org.

Nei, det _er_ faktisk ei venninne. Tro det eller ei.

Skrevet

Ordningen med brukerstyrt personlig assistent innebærer i utgangspunktet at det er opp til bruker å avtale med sin assistent hvilke oppgaver jobben skal omfatte. Det er stor variasjon i hva en assistent brukes til - i noen tilfeller ligger hovedvekten på å hjelpe bruker til å gjøre ting utenfor hjemmet, i andre tilfeller kan assistenten hjelpe til med personlig hygiene osv. I enkelte tilfelles læres assistene opp til å gjennomføre enkle medisinske prosedyrer.

Det er også forskjellige ordninger mht hvordan ordningen organiseres. Noen steder er assistentene ansatt i kommunen med vanlige arbeidskontrakter, andre steder er vedkommende ansatt i uloba. Kontraktsbetingelsene kan være svært ulike etter hvor man er ansatt.

Også mår det gjelder lønn er variasjonen stor, i vår kommune lønnes assistentene tilsvarende de ville blitt dersom de var ansatt i kommunens hjemmetjenester eller sykehjem. De tar hensyn til utdannelse og erfaring.

En 50 % stilling er det samme når man jobber som assistent som andre steder, men ofte ønsker brukeren at assistenten skal fordele timene på relativt mange dager - samt være fleksibel.

Takk!

Skrevet

Brukeren står fritt til å bruke assistenten til de oppgavene h*n ønsker (innen rimelighetens grenser ;) ), men det er uansett noe de må bli enige om på forhånd, for at venninnen din ikke skal få seg noen overraskelser underveis.

Ofte trenger ikke brukeren hjelp "åttetilfire", og det kan bli en arbeidstid preget av kortere arbeidsdager, men derfor flere vakter. 50% stilling kan dermed bli 5-dagersuke (kanskje også helg). Det er viktig at venninnen din får en ferdig utfylt vaktliste på forhånd, så hun vet hva hun har å forholde seg til. I tillegg må jo brukeren få lov til å forbeholde seg retten til å ringe henne opp på kort varsel, men hun må få gjøre det klart at det ikke er alltid det er mulig for henne.

Noen brukere mener at siden assistenten er brukerstyrt kan de kreve at assistenten dukker opp på en times varsel hele døgnet, men det er helt feil, for det ville jo bli det samme som at assistenten er på vakt hele døgnet, klar for utrykning.

Det er derfor viktig å bli enige om hvordan de skal forholde seg til slike situasjoner.

Lønn finner du på uloba.no, som noen skrev her.

Jeg har ei venninne som var brukerstyrt personlig assistent et halvt år. Hun trivdes veldig godt, men hun var "fornøyd" etter et halvt år (det var ikke meningen at hun skulle være lenger, hun hadde bare permisjon fra jobben), og syntes det var godt å komme tilbake til sitt andre omsorgsyrke, med flere brukere å forholde seg til, for å få litt mer variasjon.

Skrevet

Lønna hvis man jobber gjennom uloba er 127 kr på dagtid. Så er det kveldstillegg, nattillegg og helgedagstillegg.

Jeg har et vedtak på 14 timer i uka, hvis jeg bare bruker dagtimer på hverdager om dagen blir det 20 timer i uka. Bruker jeg det i jula så har jeg bare 7 timer i uka.

Det er et merkelig system.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...