Gå til innhold

Disse penga!

Gjest Huff og lell!

Anbefalte innlegg

Gjest Huff og lell!
Skrevet

Mannen min og jeg har vært gift i X antall år. Vi har felles økonomi...og nettbank...

Han har full oversikt over min økonomi og alle mine uttak på kontoen.

Han flytter penger som det passer seg og ved behov.

Altså er han "bankmannen" hjemme hos oss.

Jeg syns dette er greit.Jeg har ingen problemer med dette.

Men jeg kan bli så forbanna inni meg selv for han "skjønner" ikke hvor pengene mine går hen.

Når det nærmer seg slutten av måneden...og jeg har så lite igjen på kontoen og han har så mye (!) så FATTER han ikke hva jeg bruker pengene på!

Jeg har blitt det sorte fåret siden jeg "bruker" så mye penger...og jeg bruker sjelden penger på meg selv! Alt går til familienes vel!

Nå har jeg begynt å legge fram absolutt alle kvitteringer i en bunke på kjøkkenbenken...

?&%"*^% for jeg er drittlei av å bli mistenkeliggjort over å misbruke penger!

Hva mener du om sånt?

Skrevet

Dette høres ikke bra ut, og jeg skjønner godt at du opplever det som ydmykende.

Men kanskje kan dere bli enig om en annen måte å organisere økonomien på?

Jeg kan varmt anbefale metoden jeg og samboeren bruker: Vi har opprettet en ny felleskonto som begge har hvert sitt kort til. Så overfører vi like mye til denne kontoen, til bruk til alt som er fellesutgifter. Dvs. mat og løpende forbruk, regninger som er felles og også luksusting som restaurantbesøk, drosje etc. når vi deltar begge to.

Vi fyller på felleskontoen etter behov i løpet av måneden, men passer alltid på at vi tilfører like mye.

Det som blir igjen på den enkeltes lønnskonto disponeres fritt og uten innblanding.

Skrevet

Synes det var smart å samle alle kvitteringene en mnd. Da får han SE hvor pengene går. For det koster å holde en familie igang.

Skrevet

Jeg hadde aldri godtatt at mannen skulle ha oversikt over mine penger og styrt som han ville med mine kontier og min nettbank! Men det er nå meg da.

Menn har ofte liten forståelse for alle de små tingene (mat, vaskemidler, personlig hygiene-artikler osv) som koster bare noen kroner hver, men som blir mye tilsammen. Har man f.eks. gått tom for både vaskepulver og oppvaskmaskinmiddel og trenger et par esker tamponger og truseinnlegg samtidig så går det jo fort 250,-!

Skrevet

Jeg kan varmt anbefale metoden jeg og samboeren bruker: Vi har opprettet en ny felleskonto som begge har hvert sitt kort til. Så overfører vi like mye til denne kontoen, til bruk til alt som er fellesutgifter. Dvs. mat og løpende forbruk, regninger som er felles og også luksusting som restaurantbesøk, drosje etc. når vi deltar begge to.

Vi fyller på felleskontoen etter behov i løpet av måneden, men passer alltid på at vi tilfører like mye.

Det som blir igjen på den enkeltes lønnskonto disponeres fritt og uten innblanding.

Det høres ut som en super løsning! *Noterer til senere bruk*

Skrevet

Been there, done that - det er ydmykende - mannfolk kjøper aldri stearinlys, eller nye sløyfer eller strømpebukser, eller hårstrikker - før de MÅ.

Da jeg ble skilt - skjønte han litt mer.

Skrevet

Jeg hadde aldri godtatt at mannen skulle ha oversikt over mine penger og styrt som han ville med mine kontier og min nettbank! Men det er nå meg da.

Menn har ofte liten forståelse for alle de små tingene (mat, vaskemidler, personlig hygiene-artikler osv) som koster bare noen kroner hver, men som blir mye tilsammen. Har man f.eks. gått tom for både vaskepulver og oppvaskmaskinmiddel og trenger et par esker tamponger og truseinnlegg samtidig så går det jo fort 250,-!

Nemlig :)

Skrevet

Nesten akkurat slik gjør vi det også. Vi har imidlertid fast overføring hver måned etter lønning, og brorparten av det vi får utbetalt går til felleskontoen. Jeg synes det er naturlig at den som tjener mest overfører noe mer enn den andre. Enkelte ganger går felleskontoen tom, slik at vi begge må overføre noe ekstra.

Dette fungerer utmerket hos oss.

Gjest amparro...
Skrevet

Jeg hadde blitt fly forbanna!!!! :-/ Sånn hadde jeg aldri i verden villet ha det.

Hvis det skal være sånn ville jeg heller hatt delt økonomi. dere setter penger innpå felles regningskonto og matkonto. Resten av pengene dine bruker du til det du måtte ønske. Det er _din_ sak!

Hadde ikke orket å hatt det sånn en dag!

Skrevet

For det første: Dette hadde jeg ikke funnet meg i!

Skaff deg din egen konto hvor lønnen din går inn. Så kan du sette av et fast beløp hver måned som skal dekke felles utgifter. Det samme bør han gjøre.

Resten av pengene er dine, og du bør kunne disponere dem som du vil uten hans innblanding.

Hvis mannen din stadig har penger igjen, mens du er blakk uten å ha brukt mye på deg selv, så mistenker jeg at du bidrar med adskillig mere i fellespotten enn han gjør. (hvis han ikke tjener mye mere da)

Uansett kan det for din egen del, være lurt å unngå store kontant-uttak, og heller bruke bankkortet ditt når du handler noe. Dermed ser du på kontoutskriften i etterkant hva pengene har gått til...

Det hjelper meg ihvertfall..

Skrevet

Vi har hatt samme opplegg i fire år, det har spart oss for mange diskusjoner og mye irritasjon tror jeg :-)

...og så er det deilig å ikke behøve å bry seg når han kjøper dyre musikkduppeditter og tømmer kontoen sin, det går uansett ikke ut over oss andre i familien!

Gjest The one and only
Skrevet

hvid han har tilgang til din konto og nettbank så ser jo han nesten hva og hvor du har brukt penger..

jeg og min har felles øk og tilgang til hverandres konto.

har han eller jeg plutselig lite penger på bok ser vi på nettbanken hvor de er blitt av.

vi har funnet ut at de store pengene er forsvunnet på bensinstasjoner. altså bensin penger og på butikken:)

Skrevet

Vi har hatt samme opplegg i fire år, det har spart oss for mange diskusjoner og mye irritasjon tror jeg :-)

...og så er det deilig å ikke behøve å bry seg når han kjøper dyre musikkduppeditter og tømmer kontoen sin, det går uansett ikke ut over oss andre i familien!

Nettopp! Det er et konfliktbesparende system. Pluss at Nettbank gjør det mulig å overføre mellom konti etter behov.

Skrevet

Nesten akkurat slik gjør vi det også. Vi har imidlertid fast overføring hver måned etter lønning, og brorparten av det vi får utbetalt går til felleskontoen. Jeg synes det er naturlig at den som tjener mest overfører noe mer enn den andre. Enkelte ganger går felleskontoen tom, slik at vi begge må overføre noe ekstra.

Dette fungerer utmerket hos oss.

Det hender at felleskontoen går tom hos oss også, men vi holder et øye med saldoen når vi er inne i Nettbanken.

Hos oss har det aldri vært noe tema at han skulle bidra med mere enn meg, selv om han nok tjener ca. 100.000 mere enn meg i året. Det er aldri smalhans uansett.

Gjest Jentemammaen
Skrevet

Sånn har vi også gjort det de siste 10 årene. Fungerer helt utmerket! Og hvis en av oss vil kjøpe noe "superluksus" til familien som vi egentlig ikke trenger, bruker vi av den "private" kontoen. F.eks. når far ville ha 42 tommers flat-TV. Den kjøpte han for sine "egne" penger.

Skrevet

Noen jeg kjenner hadde det også sånn. Mannen klaget over pengebruken. Hun kjøpte sjeldent noe til seg selv (som du) og følte seg urettferdig behandlet da han gnaula om pengene som ble borte.

Hun satt foten ned og sa at han fikk jammen gå med når hun handlet. Det ble iverksatt, han måtte pent bli med, og jada, han så hvor pengene gikk!

Skrevet

Sånn har vi også gjort det de siste 10 årene. Fungerer helt utmerket! Og hvis en av oss vil kjøpe noe "superluksus" til familien som vi egentlig ikke trenger, bruker vi av den "private" kontoen. F.eks. når far ville ha 42 tommers flat-TV. Den kjøpte han for sine "egne" penger.

Ja, det å kunne unne seg litt luksus uten innblanding av den andre, er noe av det beste ved denne ordningen, synes jeg. Jeg kan f. eks. gå berserk i helsekostbutikken uten skrupler.

Vi sørger for å overføre til felleskontoen like etter at vi har fåttt lønn. Vi vet også hvilke regninger som kommer når, så det er lett å ha kontroll over økonomien.

Gjest Debra irl
Skrevet

Vi har også alt felles og gubben får "lommepenger" inn på sin konto. Han syns det var så snodig at felleskontoen var tom hver måned. Etterhvert byttet vi, dvs jeg betalte fortsatt regninger og sånt, men overførte "lommepenger" til meg, og lot han ha felleskortet og ansvaret for alle innkjøp.

Han klager ikke nå lenger :-)

Skrevet

Vi har også samme opplegget med felles konto, men hos oss har vi også felles brukskonto, dvs at vi begge tapper fra samme konto når vi handler. Det har hendt et par ganger at han har spurt hvordan jeg klarer å bruke så mye penger. Og det har vært et par ganger jeg har lurt på det, jeg også ;o) Men stort sett er vi heldigvis veldig enige om hvordan penger skal brukes. Og jeg må si at han tok det veldig fint da regningen fra jenteturen til Aberdeen ramlet inn. Og var sånn ca dobbelt så høy som jeg hadde tippet at den skulle være :o) "Du tuller!" var min reaksjon da han sa hva jeg hadde brukt. Men det gjorde han ikke... Og egentlig burde det vel ikke være noe sjokk, jeg hadde jo en mistanke, var jo derfor jeg ikke hadde orket å summere kvitteringene som buler i lommeboka ;o)

Mitt forslag er at du ber ham om å foreta alle nødvendige innkjøp i en periode, så kan han jo selv se hvor mye penger som går med til nødvendigheter han aldri har tenkt på at koster penger....

For oss er felles økonomi et must, så får det heller være at vi har en diskusjon en gang eller to i året om hva vi bruker penger på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...