Gå til innhold

Er det noen som er gode i svensk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hva betyr det svenske ordet "grym" på norsk? Er det positivt eller negativt ment når man skriver om en person at: "Hon är grym"?

(kan ordet være både positivt og negativt?).

Noen som vet?

Skrevet

Svenskt uppslagsord

grym [grym: ] grymt grymma adj.

som samvetslöst plågar andra människor (även "som får svåra konsekvenser")

Exempel

en grymt öde

en grym kvinna

Sammansättningar/avledningar

grymhet -en

Skrevet

Det betyr slemt - men kan sikkert også bety - "hun var skikkelig RÅ" du må nesten se sammenhengen.

Skrevet

Grymt blir brukt positivt som slang.

"I dag skal jeg lage middag til deg"

"Grymt!"

Jeg vil absolutt tro at "hon är grym" er positivt.

Gjest Persille
Skrevet

Grym er bra :)

Jeg vet ikke den eksakte oversettelsen, men setningen du skrev betyr f.eks at hun er fin/søt/bra/nice - det er en slags fellesbetegnelse.

Skrevet

Hei!

Takk for svar! Dere har nok rett i at ordet "grym" i utgangspunktet er et negativt ladet ord (slem, grusom osv.). Men når jeg nå søkte i google på hvordan dette ordet blir brukt av svensker...virker det som om de bruker det i både positiv og negativ mening (sånn som Flisa også skriver!). De kan for eksempel skrive at en film er "grym" - og mene at det er en fantastisk film (og ikke grusom som man skulle tro hvis man følger ordboka).

Det skal jammen ikke være enkelt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...