Gjest Escola Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Hei! Hva betyr det svenske ordet "grym" på norsk? Er det positivt eller negativt ment når man skriver om en person at: "Hon är grym"? (kan ordet være både positivt og negativt?). Noen som vet? 0 Siter
Gjest Grym Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Grym er det samme som crul på engelsk, og det betyr jo slem e.l. http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng 0 Siter
Lurveline Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Svenskt uppslagsord grym [grym: ] grymt grymma adj. som samvetslöst plågar andra människor (även "som får svåra konsekvenser") Exempel en grymt öde en grym kvinna Sammansättningar/avledningar grymhet -en 0 Siter
flisa Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Det betyr slemt - men kan sikkert også bety - "hun var skikkelig RÅ" du må nesten se sammenhengen. 0 Siter
DarkPink Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Grymt blir brukt positivt som slang. "I dag skal jeg lage middag til deg" "Grymt!" Jeg vil absolutt tro at "hon är grym" er positivt. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Grym er bra Jeg vet ikke den eksakte oversettelsen, men setningen du skrev betyr f.eks at hun er fin/søt/bra/nice - det er en slags fellesbetegnelse. 0 Siter
Gjest Escola Skrevet 13. november 2006 Skrevet 13. november 2006 Hei! Takk for svar! Dere har nok rett i at ordet "grym" i utgangspunktet er et negativt ladet ord (slem, grusom osv.). Men når jeg nå søkte i google på hvordan dette ordet blir brukt av svensker...virker det som om de bruker det i både positiv og negativ mening (sånn som Flisa også skriver!). De kan for eksempel skrive at en film er "grym" - og mene at det er en fantastisk film (og ikke grusom som man skulle tro hvis man følger ordboka). Det skal jammen ikke være enkelt :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.