Gå til innhold

Ryggmargsprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha ryggmargsprøve, eller ryggmargspunksjon i morgen. Er livredd. Alle snakker om hvor forferdelig vondt det er. En venninne som fikk tatt en sånn prøve for 25 år siden, sier det er det vondeste hun noen gang har oplevd,- og at hun aldri,aldri ville gå med på en slik undersøkelse igjen. Og jeg skjelver enda mer i knærne. Noen med erfaringer som kanskje kan lette litt på angsten?

Skrevet

Det er ikke sammenlignbart ubehaget dette medførte for 25 år siden og nå. De nålene som brukes i dag er mye tynnere, og min mann fikk utført denne prøven mange ganger uten at han syntes det var spesielt ubehagelig.

Skrevet

Jeg har gjort det, for ca. 15-20 år siden. Jeg husker det ikke som spesielt vondt, men litt ekkelt.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er som frosken sier. Man kan ikke sammenligne undersøkelser som tok sted for 25 år siden med dagens undersøkelser! Jeg har aldri tatt en slik prøve før, men jeg kjenner folk som har overlevd, for å si det sånn ;) Behagelig er det nok ikke, men det går nok helt sikkert bra. Husk at de som utfører spinalpunksjonen har gjort dette mangemangemange ganger før, og vet at folk er nervøse. Det går så bra atte :)

Skrevet

Jeg fikk bedøvelse bak i korsryggen og merket ingenting. Kjente som de drev og tegnet og pirket bak der.

Skrevet

Er ryggmargsprøve det samme som spinalpunksjon? I så fall er det absolutt ingenting å grue seg til. Jeg har tatt denne undersøkelsen to ganger selv - og det fantes virkelig ikke vondt.

Skrevet

Fortell hvordan det gikk da. Jeg er nemlig pysete og tør ikke enda jeg burde ha tatt det.

Gjest jeg har prøvd dette
Skrevet

For meg var ikke dette spesielt vondt. Mye vondere å ta bedøvelse hos tannlegen tycker jag.

For meg var den beste stillingen å sitte krøkt fremover. Jeg likte ikke å ligge på siden og krøke meg sammen. Men dette må du føle litt selv hvilken stilling du føler deg mest komfortabel i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...