Gå til innhold

Luksusproblem - økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest Økonomen 2006

Vi har levd ganske sparsommelig I mange år, så nå har vi nesten betalt ned huslånet + kjøpt aksjer som i dag har en verdi på 1,5 mill. I tillegg har vi et par hundre tusen i banken.

Jeg er nok ganske sparsommelig av natur, og handler mye klær og mat på tilbud. Pengene varer derfor lenge. I tillegg er jeg INGEN shopper. Blir sliten av å gå i butikker.

Vi har omtrent 50.000 utbetalt i mnd.

Lurer nå litt på hva jeg skal prioritere å bruke penger til i tiden framover.

Anyone?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/254219-luksusproblem-%C3%B8konomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

4

• tusseline

3

• citoyen

3

• Sofline

3

Fine ferier med god mat, gode hoteller og behagelige reisemåter.

Ellers ville jeg sluttet å snu på krona når det gjelder klær, hvis du ikke liker å shoppe er det MYE enklere og behagelig å bare gå i en butikk som har mye fint du liker og kjøpe klærne sine der med god hjelp fra betjeningen, enn å fly rundt på salg overalt.

Spare til pensjon. Kjøpe hytte?

Gjest Økonomen 2006

Fine ferier med god mat, gode hoteller og behagelige reisemåter.

Ellers ville jeg sluttet å snu på krona når det gjelder klær, hvis du ikke liker å shoppe er det MYE enklere og behagelig å bare gå i en butikk som har mye fint du liker og kjøpe klærne sine der med god hjelp fra betjeningen, enn å fly rundt på salg overalt.

Spare til pensjon. Kjøpe hytte?

Takk for svar.

Har vært 2 * 14 dager på ferie i år. Den ene var definitiv ganske eksotisk. Så ferier blir prioritert - også i framtiden.

Når jeg kjøper klær liker jeg å være anonym. Salg passer derfor bra ettersom ingen i betjeningen ser meg. Det er også eneste gangen jeg klarer å kjøpe mer enn en ting.

Vi setter av maks av det vi kan til pensjon med skattefradrag. I tillegg har vi også aksjene som jeg håper skal være vår pensjon.

Hytte har jeg tenkt på. Det hadde jo vært kjempedeilig, og er absolutt en mulighet. Kombinasjonen at mannen min jobber mye (gjør jo gjerne det for å tjene godt.) og at min mor har arvet en hytte svært nære saltvann har gjort at jeg har lagt denne tanken litt på is. Men den er ikke død og begravet. Liker også tanken på å investere i stedet for å bare søle bort pengene.

Annonse

Gjest Økonomen 2006

Teater, kino, reiser, revyer.

Mulighetene er mange.

Du kan absolutt unne deg og leve litt også.

Reiser unner vi oss. Har vært 2*14 dager borte i år. Den ene turen ganske eksotisk. DET blir prioritert. Det er også eneste gangen mannen min får fred fra jobben.

Revyer, kino o.l. er ikke like enkelt med små barn. Ikke alt som passer da. (+ at det som passer ikke alltid er det kuleste for oss voksne:-)

Men tok et døgn på spa-hotell for en tid siden. Godt.

Angela1365380318

Takk for svar.

Har vært 2 * 14 dager på ferie i år. Den ene var definitiv ganske eksotisk. Så ferier blir prioritert - også i framtiden.

Når jeg kjøper klær liker jeg å være anonym. Salg passer derfor bra ettersom ingen i betjeningen ser meg. Det er også eneste gangen jeg klarer å kjøpe mer enn en ting.

Vi setter av maks av det vi kan til pensjon med skattefradrag. I tillegg har vi også aksjene som jeg håper skal være vår pensjon.

Hytte har jeg tenkt på. Det hadde jo vært kjempedeilig, og er absolutt en mulighet. Kombinasjonen at mannen min jobber mye (gjør jo gjerne det for å tjene godt.) og at min mor har arvet en hytte svært nære saltvann har gjort at jeg har lagt denne tanken litt på is. Men den er ikke død og begravet. Liker også tanken på å investere i stedet for å bare søle bort pengene.

Kansje mannen din kan gå nd i stilling så dere får mer tid sammen, hva er vits med mye pener på konto liksom?

Er selv opptatt av å ha litt i bakhånd, en trygghet dersom noe skulle gå galt, men det har dere så nå er det på tide å nte livet litt.

Ikke gi bort penger anonymt, du kan få skattefradrag på det også, finn en sak som engasjerer deg enten lokalt eller internasjonalt, gjærne noe du kan fælge med på utviklingen av selv-

Så flott:)

Jeg støtter citoyen, med det å kanskje støtte noen gode formål.

i disse miljøtider, vil jeg anbefale WWF (www.wwf.no) eller Fremtiden i våre hender (www.fivh.no) Sistnevnte er også veldig opptatt av det å ikke kjøpe mange ting osv, noe som kan passe inn i deres livsmønster:) (Dvs at dere er flinke til å ikke kjøpe mye ting, da er det fint å støtte org. som oppfordrer folk til å gjøre det samma som dere...)

Ellers:

Redd Barna

SOS Barnebyer

Leger uten grenser

Har dere barn? Spar litt til barna på deres konto.

Kjøp økologisk/lokal mat. Ofte litt dyrere.

:)

Vennlig hilsen,

Gjest Økonomen 2006

Kjøp leilighet i utlandet. En god investering, og til glede i mange år både for dere, barn og barnebarn :)

Leilighet i utlandet frister ikke så mye. Når vi er ute på reiser så drar vi alltid til forskjellige steder for å oppleve MYE.

Da er hytte ved saltvannet (i nærheten) mer forlokkende.

Annonse

Reiser unner vi oss. Har vært 2*14 dager borte i år. Den ene turen ganske eksotisk. DET blir prioritert. Det er også eneste gangen mannen min får fred fra jobben.

Revyer, kino o.l. er ikke like enkelt med små barn. Ikke alt som passer da. (+ at det som passer ikke alltid er det kuleste for oss voksne:-)

Men tok et døgn på spa-hotell for en tid siden. Godt.

Da får du gjøre som mannen min har gjort da. Investere i feriehus her og der, leier det ut når du ikke bruker det selv. Du får dekket kostnadene, samtidig som verdien stiger og vips har du enda mer penger:)

Gjest Økonomen 2006

Så flott:)

Jeg støtter citoyen, med det å kanskje støtte noen gode formål.

i disse miljøtider, vil jeg anbefale WWF (www.wwf.no) eller Fremtiden i våre hender (www.fivh.no) Sistnevnte er også veldig opptatt av det å ikke kjøpe mange ting osv, noe som kan passe inn i deres livsmønster:) (Dvs at dere er flinke til å ikke kjøpe mye ting, da er det fint å støtte org. som oppfordrer folk til å gjøre det samma som dere...)

Ellers:

Redd Barna

SOS Barnebyer

Leger uten grenser

Har dere barn? Spar litt til barna på deres konto.

Kjøp økologisk/lokal mat. Ofte litt dyrere.

:)

Vennlig hilsen,

Flere gode formål her. Kommer til å støtte litt, men sikkert ikke fryktelig mye. Da tror jeg heller jeg vil hjelpe lillebroren min som ikke sitter så godt i det økonomisk.

Vi sparer allerede til barna. Dvs. at vi sparer barnetrygden, så det kommer opp i ganske store beløp faktisk. I tilleg kommer vi sikkert til å støtte litt ekstra når dagen kommer og de skal kjøpe seg et sted å bo.

Å gi dem mye penger i dag er jeg veldig imot. De skal lære seg at man ikke bare får alltid. Man må jobbe for pengene.

Hadde det vært meg ville jeg gått ned i stillingsprosent, og prøvd å få mannen til å gjøre det samme.

Tenkte det samme som deg! Invister i fritid!

Ettersom dere har små barn, gå ned i stilling, gjerne begge to! Mer fritid med barna må være den beste måten å bruke pengene på!

Gjest Økonomen 2006

Kansje mannen din kan gå nd i stilling så dere får mer tid sammen, hva er vits med mye pener på konto liksom?

Er selv opptatt av å ha litt i bakhånd, en trygghet dersom noe skulle gå galt, men det har dere så nå er det på tide å nte livet litt.

Ikke gi bort penger anonymt, du kan få skattefradrag på det også, finn en sak som engasjerer deg enten lokalt eller internasjonalt, gjærne noe du kan fælge med på utviklingen av selv-

Mannen min driver selvstendig, og har derfor ikke så mye valg. Han prøver også å finne en å ansette, men klarer det ikke. Det kan se ut til at han klarer å få en lærling til neste år, og det kan jo hjelpe på saken.

Ja, der er jeg nok ikke flink. Blir bare litt hver gang Frelsesarmeen er ute.

Noe gode tips?

Nå vet jo ikke jeg hvor du bor, så konkrete forslag til ting i nærmiljøet kan jeg ikke gi. Men det finnes kanskje tiltak for ungdom, rusmisbrukere, prostituerte eller andre utsatte grupper?

Du kan kanskje tenke igjennom hva som engasjerer eller opprører deg, og finne organisasjoner eller mennesker som gjør noe med disse sakene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...