Gå til innhold

Herpes

kreps 74

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt herpesutbrudd i ca 10 år, men ikke på kjønnsorganene. Jeg fikk det første og værste utbruddet der, men har hatt alle utbrudd på rompa siden. Utbruddene kommer med ujevn hyppighet. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre utbrudd eller for at jeg skal få disse så sjelden som mulig? Kan stress eller andre ting føre til at jeg får oftere utbrudd? Jeg har en mer stressende jobb nå enn tidligere og føler at jeg får oftere utbrudd nå enn før.

Er disse utbruddene like smittsomme som vanlige utbrudd på kjønnsorganene?

På forhånd takk for svar!

Jente 32 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjent at stress kan være en utløsende faktor når det gjelder utbrudd. Ellers hvis kroppen din jobber med andre ting, f.eks en forkjølelse, kan viruset få sjansen til å blomstre.

Selve utbruddet er like smittsomt som de på kjønnsorganet, så håndhygiene er like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Vi har ikke full oversikt over hva som kan utløse disse anfallene. De er reaktivering av virus som sitter latent i de lokale nervecellene for resten av livet etter førstegangsinfeksjon. Vi vet at forskjellige typer bestråling kan utløse aktivering, hormonelle forandringer også. Det er slett ikke usannsynlig at stress kan også gjøre det. De fleste (kanskje du også) som får slike gjentatte utbrudd kjenner noen tegn før selve utbruddet slår til. De vanligste er sk. "parestesier", prikkinger, forandringer i følelse, som vanligste symptomer. Hvis du har slike kan du da starte umeddelbart med antiherpesmiddel (Zovirax er den mest brukte). Slik behandling kan redusere og forkorte utbruddet, noen ganger forebygge helt. Det er greitt å ha noen Zovirax tabletter i beredskap. Det tar alt for lang tid å vente på time hos legen, hente medisinen, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...