Gå til innhold

NHD - Betablokkere mot prestasjonsangst?

Anbefalte innlegg

Gjest embedded

Hei.

Jeg er i ferd med å avslutte et embedsstudium. Det siste jeg må gjennomføre er en muntlig eksamen, basert på en oppgave som gis ut 48 timer tidligere. Tilfeldigheter har ført til at jeg har faktisk aldi hatt en muntlig eksamen.

Jeg har noe sosial fobi og kraftig prestasjonsangst. Ved skriftlige eksamener er ikke dette et problem, jeg må bare møte opp tidlig for å finne meg en ok plass å sitte. Derimot kan jeg synes det er svært vanskelig når jeg føler at folk vurderer meg, i en samtale f eks., og får ikke uttrykt det jeg kan og vet.

Jeg har vært mange år i arbeidslivet, og kan godt holde foredrag dersom jeg kjenner stoffet godt. Dersom jeg ikke kjenner stoffet godt, blir jeg så stresset at jeg ikke klarer å svare på spørsmål i det hele tatt, ikke engang når jeg kjenner svarene. Når jeg nå får 48 timer å forberede meg på, og de jeg skal snakke for faktisk har som jobb å vurdere meg, er jeg redd jeg blir så stresset at jeg ikke kommer til å fungere, selv om jeg vet at sensorene gjerne vil hjelpe meg til å få fram det jeg kan.

Kan det være en løsning å forsøke betablokkere, og i så fall, tror du fastlegen vil skrive dem ut til meg på et slikt grunnlag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/255035-nhd-betablokkere-mot-prestasjonsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om legen kjenner deg så tror jeg ikke du vil få problemer med og få dette..

det skjer i mange sammenhenger der vi kanskje trenger noe som tar bort det verste stresset/redselen...

Det kinkige er at du burde teste ut dosen før selve dagen du skal fremføre dette, betablokkere kan få deg til og virke ruset eller lignende om dosen er for høy, noe som virker veldig ulikt fra person til person:-)

Lykke til forresten, håper alt ordner seg:)

Gjest embedded

Om legen kjenner deg så tror jeg ikke du vil få problemer med og få dette..

det skjer i mange sammenhenger der vi kanskje trenger noe som tar bort det verste stresset/redselen...

Det kinkige er at du burde teste ut dosen før selve dagen du skal fremføre dette, betablokkere kan få deg til og virke ruset eller lignende om dosen er for høy, noe som virker veldig ulikt fra person til person:-)

Lykke til forresten, håper alt ordner seg:)

Takk for godt tips, jeg skal hvertfall ikke bruke det utestet! :o

Gjest embedded

Tror ikke du trenger piller i det hele tatt!

Du har alt du trenger i deg selv, og det er det ikke mange som har.

Bruk det du kjenner best!!!!

Takk for vennlige ord, men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg kan komme til å "kople helt ut". Jeg hører ordene som blir sagt, men forstår ikke innholdet. Som sagt har jeg erfart dette ved foredrag.

En annen, om enn noe anderledes erfaring var da jeg forsøkte å ta motorsykkel-lappen. Sykkelen kontrolleres jo for en stor del ved å forskyve kroppsvekten. Jeg var god å kjøre, men freaket ut ved oppkjøring, jeg kjørte opp 3 ganger. Kjørelæreren visste ikke hva mer han kunne gjøre til slutt, så jeg fikk aldri lappen.

Takk for vennlige ord, men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg kan komme til å "kople helt ut". Jeg hører ordene som blir sagt, men forstår ikke innholdet. Som sagt har jeg erfart dette ved foredrag.

En annen, om enn noe anderledes erfaring var da jeg forsøkte å ta motorsykkel-lappen. Sykkelen kontrolleres jo for en stor del ved å forskyve kroppsvekten. Jeg var god å kjøre, men freaket ut ved oppkjøring, jeg kjørte opp 3 ganger. Kjørelæreren visste ikke hva mer han kunne gjøre til slutt, så jeg fikk aldri lappen.

Jeg synes du kan bruke en tablett med god samvittighet her under en viktig forutseting; du bør kjenne deg selv så godt at du vet at du ikke vil ty til den samme løsningen i andre viktige situasjoner, for de kommer jo hele tiden i livet. Når du da kjenner til en problemløser vil du garantert vurdere den i senere utfordringer. Veien kan da være kort til at dette blir permanent. Det er et helvete og komme ut av, det er min erfaring i hvert fall.

Det finnes andre metoder for å mestre dette på en mer varig basis.

Annonse

Gjest en god jente

Det tror jeg helt sikkert fastlegen kan gjøre.

Jeg kjenner meg så godt igjen i å miste sammenhengen i ordene når jeg blir nervøs. Det er veldig vondt. Jeg er også sikker på at sensorene har forståelse for det.

Du viser at du har kommet langt, med de problemene du sliter med.

Får så lyst til å ønske deg lykke lykke til!

Gjest embedded

Det tror jeg helt sikkert fastlegen kan gjøre.

Jeg kjenner meg så godt igjen i å miste sammenhengen i ordene når jeg blir nervøs. Det er veldig vondt. Jeg er også sikker på at sensorene har forståelse for det.

Du viser at du har kommet langt, med de problemene du sliter med.

Får så lyst til å ønske deg lykke lykke til!

Tusen takk, det varmer! :)

Gjest embedded

Jeg synes du kan bruke en tablett med god samvittighet her under en viktig forutseting; du bør kjenne deg selv så godt at du vet at du ikke vil ty til den samme løsningen i andre viktige situasjoner, for de kommer jo hele tiden i livet. Når du da kjenner til en problemløser vil du garantert vurdere den i senere utfordringer. Veien kan da være kort til at dette blir permanent. Det er et helvete og komme ut av, det er min erfaring i hvert fall.

Det finnes andre metoder for å mestre dette på en mer varig basis.

Jeg kan vanskelig se at det vil bli en vane.

• 9 måneder senere...

Min sønn ønsker å slutte på høyskolen fordi han har stor angst for muntlig framføringer.Finnes det et preparat som han kan ta for å dempe angsten? Legen gav ham lykkepiller,men finnes det ikke et annet altenativ?

Mange høgskoler har egne kurs for studenter med ulike former for prestasjonsangst. Hvis ikke sønnen din har prøvd et slikt opplegg, bør han kanskje vurdere det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...