Gå til innhold

Hvordan vite om fellesutgifter på en leilighet kan bli større?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Megler plikter å informere om dette ja.

Det ble nylig tatt opp på Tv2 hjelper deg, tror jeg det var.

Og her kom det klart fram at mange meglere ikke sier noe om dette.

Du har ihvertfall rett til å få vite om det skal pusses opp o.l.

Det er lurt å kontakte styrets formann for å høre om det er noen planer om større vedlikeholdsarbeider de nærmeste årene.

Megler skal kjenne til om det foreligger vedtak om større arbeider og dermed økte fellesutgifter, men ofte kan planleggingen være kommet så kort at det ikke er gjort noen formelle vedtak. Dette vil megler normalt ikke kjenne til, slik at det er lurt å snakke direkte med styrets formann dersom man er avhengig av at ikke fellesutgiftene økes betraktelig.

Annonse

I velfungerende borettslag blir det satt penger til side til vedlikeholdsfond slik at ikke husleia øker:o)

Ellers så skal megleren opplyse om slike ting.

"I et velfungerende borettslag blir det satt penger til side til vedlikeholdsfond slik at ikke husleia øker"

Det kommer helt an på hvem som sitter bak roret i borettslagsstyret! De forrige folka som regjerte her, dreiv i beste FrP-stil og fremmet forslag om å sette NED husleia på hver jævla generalforsamling i alle år, slik at vi svir for det nå. Husleia mi blei økt nå i sommer for første gang siden jeg flytta hit for 5 år sida, og det er MYE som bør gjøres av vedlikeholdsarbeid (les: som koster mye penger!) i et 50 år gammelt borettslag bestående av trehus med vannlekkasje i annenhver kjeller ... :(

Der peker du på et meget viktig punkt i det å kjøpe boligeiendom eller andeler i slik eiendom.

Hele greia kan være pillråtten, en vedlikeholdsfelle ligger og lurer.

Kanskje må du rive hele greia og bygge nytt.

"I et velfungerende borettslag blir det satt penger til side til vedlikeholdsfond slik at ikke husleia øker"

Det kommer helt an på hvem som sitter bak roret i borettslagsstyret! De forrige folka som regjerte her, dreiv i beste FrP-stil og fremmet forslag om å sette NED husleia på hver jævla generalforsamling i alle år, slik at vi svir for det nå. Husleia mi blei økt nå i sommer for første gang siden jeg flytta hit for 5 år sida, og det er MYE som bør gjøres av vedlikeholdsarbeid (les: som koster mye penger!) i et 50 år gammelt borettslag bestående av trehus med vannlekkasje i annenhver kjeller ... :(

Hihi, jeg sa velfungerende. Her har vi høy husleie pga vedlikeholdsfondet og har endel penger på konto. Det ble ikke noe øking av husleia når heisen ble byttet. Eller betongen i garasjon ble byttet.

Men det er ikke nok penger til fasaden så den må vi vente med for ingen vil øke husleia. Så nå må det spares igjen.

Hihi, jeg sa velfungerende. Her har vi høy husleie pga vedlikeholdsfondet og har endel penger på konto. Det ble ikke noe øking av husleia når heisen ble byttet. Eller betongen i garasjon ble byttet.

Men det er ikke nok penger til fasaden så den må vi vente med for ingen vil øke husleia. Så nå må det spares igjen.

Er det ikke enkelt? Spare penger og bruke. Spleise. Ingenting er gratis, alle må bidra.

Men prøv å få penger til lekeapparater til barn i et sameie med bare eldre. De sparer seg til fant, enda de har penger som gress. "Da vi var barn, da lekte vi med nesten ingenting! Lekeapparater? Vi hadde ikke hørt om lekeapparater!"

Er det ikke enkelt? Spare penger og bruke. Spleise. Ingenting er gratis, alle må bidra.

Men prøv å få penger til lekeapparater til barn i et sameie med bare eldre. De sparer seg til fant, enda de har penger som gress. "Da vi var barn, da lekte vi med nesten ingenting! Lekeapparater? Vi hadde ikke hørt om lekeapparater!"

Jeg vet det.

Men her bor mange unger og vi skal få ny bakgård til neste år. Med nye lekeapperater :o)

Jeg vet det.

Men her bor mange unger og vi skal få ny bakgård til neste år. Med nye lekeapperater :o)

Møte opp og kuppe generalforsamlingen, få nytt styre. Barnevennlig sameie til de gamle gnieres fortvilelse?

Møte opp og kuppe generalforsamlingen, få nytt styre. Barnevennlig sameie til de gamle gnieres fortvilelse?

Her er faktisk de i styret kule. Han forrige styreformannen var kjip men han har gått av og han nye er det ikke noe galt med.

Men er det vanlig at folk i styret får så mye betaling? Her får de 1 G og de som er vara får 1/2 G.

Kanskje jeg skulle kuppe styret?

Annonse

Her er faktisk de i styret kule. Han forrige styreformannen var kjip men han har gått av og han nye er det ikke noe galt med.

Men er det vanlig at folk i styret får så mye betaling? Her får de 1 G og de som er vara får 1/2 G.

Det er ganske mye honorar.

Men det er trenden overalt.

Samle troppene og møt opp på generalforsamling. Foreslå kandidater og kupp i vei.

What?? Det er dritmye!

Jeg sitter som styremedlem hos oss og får vel ca 5 000 i året for det.

Men det er faktisk en del jobb, asså!

What?? Det er dritmye!

Jeg sitter som styremedlem hos oss og får vel ca 5 000 i året for det.

Men det er faktisk en del jobb, asså!

Jeg skjønner at det er endel jobb men 60 000 i året??? Og enda fremmet de forslag om heving på siste generalforsamling.

Galskap,

synes

Jeg ble så overrasket for jeg ante ikke at de fikk betaling i det hele tatt. Det var ikke slik der jeg bodde før og før det igjen heller.

Så jeg lurte på om det var jeg som var dum eller de som var gærne.

Det er ikke så stort borettslag da. Er ikke rart at vi har høy husleie uten særlig fellesgjeld.

Jeg ble så overrasket for jeg ante ikke at de fikk betaling i det hele tatt. Det var ikke slik der jeg bodde før og før det igjen heller.

Så jeg lurte på om det var jeg som var dum eller de som var gærne.

Det er ikke så stort borettslag da. Er ikke rart at vi har høy husleie uten særlig fellesgjeld.

Det der ville jeg nok tatt opp på generalforsamling, tror jeg. Alternativt kuppa meg in i styret sjøl. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...