Gå til innhold

Alle mennene på farsiden har hatt kreft.../Anker


LilleMi

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg lurte på om min mann og sønn nødvendigvis er disponert for kreft, selv om alle mennene på farsiden altså er døde/rammet av kreft?

Min mann sier at det er tilfeldig, siden kreften har vært på forskjellige steder, men jeg synes det er merkelig at en familie skal bli rammet så hardt.

Min manns far og onkel er begge døde av kreft(testikkel og strupe), farfaren har hatt magekreft, men overlevde. Hans farmor hadde også kreftm men jeg husker ikke hvor.

I tillegg kan jo nevnes at en tante på morsiden døde av kreft i 50-årene.

Dette bekymrer meg veldig- jeg er livredd for at mannen min skal dø for tidlig at sykdom, for ikke snakke om barna mine.

Men noen genetisk veiledning er vel ikke mulig å få, når det har vært så ulike kreft-former?

Tenker mest i forhold til at mannen min røyker, noe jeg synes er ekstra dumt i tilfelle han skulle være disponert for kreft...

Håper noen kan svare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

En svensk undersøkelse som nylig er publisert og som vi snart kommer til å omtale, har vist at miljøfaktorer er årsak til 80-90% av krefttilfellene. Arv har betydning mest for prostatakreft, tykktarmskreft og brystkreft, men selv hos disse formene spilte miljøfaktorer større rolle enn arv. For andre kreftformer spiller arv trolig mindre enn 10% rolle.

Jeg synes derfor ikke du skal gå rundt og engste deg hele tiden. Men uansett er det jo lurt av mannen din å slutte å røyke da.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...