Gå til innhold

Varmeelveblest og virusutslett

Anbefalte innlegg

Lei av utslett

Jeg er en gutt på 22 år som har vært plaget av varmeelveblest i 10-12 år. Jeg får utslett som klør hver gang jeg blir varm: svetter, trener, dusjer, bader etc. Dette har jeg klart å holde og i sjakk ved å ta antihistamin hver dag. For noen måneder siden fikk jeg kyssesyke, da fikk jeg samtidig i tillegg et nytt utslett (har ikke fått penicillin/antibiotika). Jeg var ikke veldig syk, var trett og slapp i noen uker, men ellers ikke veldig dårlig, og leverprøvene var aldri spesielt høye.

Det gamle utslettet har jeg fremdeles men det håndterer jeg ok med antihistaminen. Det nye utslettet er bittesmå prikker i tusenvis over hele kroppen. Det kommer og går som utbrudd, også det mest når jeg blir varm, men det kan også i sjeldnere tilfeller komme tilsynelatende uten grunn. Noen ganger får jeg litt vondt i magen før et ”anfall”. Utslettet forsvinner som regel i løpet av 1-1,5 time. Leverprøvene etter kyssesyken har vært bra nå i over 2 måneder, formen er ok, bortsett fra dette nye utslettet som ikke biter på noen antihistamin. Er det et virusutslett? Kan et virusutslett komme og gå og hvor lenge kan det vare? Vil dette gå over. Jeg føler at jeg får lite hjelp fra både allmennlege og hudleger her. Finner heller ikke noe på nettet. Hvem kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256091-varmeelveblest-og-virusutslett/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Hei

Varmeutslettet du beskriver er som du sier elveblest som vi kaller kronisk urtikaria. Kronisk fordi det har vart så lenge og det er helt typisk at det kommer og går, klør og antihistamin hjelper på kløen. Det nye utslettet høres ikke ut som et elveblestutslett, men det er ikke utenkelig at det kan henge sammen med de samme mekanismene som utløser elveblesten. Det har sannsynligvis sammenheng med kyssesyken og jeg ville anta at det går over i løpet av noen måneder etter at kroppen har normalisert seg etter kyssesyken som du sikkert vet er en systemsykdom som kan sitte i alle organer i kroppen. Du sier ikke noe om det nye utslettet klør, men jeg vil anta at det ikke gjør det. Virusutslett vil vanligvis ikke komme og gå så lenge, men kyssesyken er ingen vanlig virussykdom. Jeg vil ta problemet ditt opp med en kollega og hvis han har noen flere tips kommer jeg tilbake til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...