Gå til innhold

Hvem ser på månefaser på en kalender?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker månefasene for å planlegge hytte- og skiturer f.eks. Aktiviteter som virkelig blir hevet av gnistrende måneskinn. På sommeren er det ikke interessant for min del :-)

Skrevet

Jeg er heks og bruker månefasene aktivt. SKal jeg potte om en plante eller så eller starte på ett eller annet prosjekt så gjør jeg omtrent aldri det når månen står i ne. Venter på nymånen til det. Så jeg sjekker månefasene for mange av mine gjøremål. Til og med brødbaking.

Snakker vi om sammenfall eller sammenheng? At månefasen har sammenheng eller sammenfall med hendelser?

That's the qestion.

To naboer gikk på ræva på isen i samme øyeblikk, det var sammenfall mener jeg.

Skrevet

Det er ingen myte da!"Tidligere har ingen funnet støtte i dette osv.. hva babler du om? Jeg har 28 dagers syklus, månen har 28-dagers syklus. Ikke noe rart i det. Jeg går ut fra at blant de med 28-dagers syklus (som er det aller mest vanlige) får vel ca en tjueåttendedel mensen på samme dag som meg? Jeg mener ikke at det skulle være noe mystisk, men du spurte hva JEG bruker opplysninger om månefase til, og jeg vet at når det går mot fullmåne kan jeg forvente mensen. Jeg vet da utmerket godt at ikke alle andre kvinner får mensen på samme dag.

Uff ja.

Skrevet

Bruker månefasene for å planlegge hytte- og skiturer f.eks. Aktiviteter som virkelig blir hevet av gnistrende måneskinn. På sommeren er det ikke interessant for min del :-)

Det kan jeg være med på. Måneskinn på den snødekte vidda er en stemning fra eventyrene.

Skrevet

Snakker vi om sammenfall eller sammenheng? At månefasen har sammenheng eller sammenfall med hendelser?

That's the qestion.

To naboer gikk på ræva på isen i samme øyeblikk, det var sammenfall mener jeg.

At naboene gikk på ræva på isen var sikkert sammenfall. Men det er nå en gang sånn at månen styrer flo og fjære for eksempel. Menneskekroppen består vel av minst 70 % vann, så det er jo ikke rart at kroppen blir påvirket av månefasene. Bare spør en jordmor, det er betydelig fler fødsler rundt fullmåne enn ellers.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvem som ser på månefasene på en kalender? Min mor gjør det. Hun har alltid full oversikt over månen. Hvorfor? Tja, jeg tror hun bare liker å følge med på det, hun har vel ingen praktisk nytte av kunnskapen. Men hun ville garantert ikke brukt en kalender uten månefaser.

Skrevet

At naboene gikk på ræva på isen var sikkert sammenfall. Men det er nå en gang sånn at månen styrer flo og fjære for eksempel. Menneskekroppen består vel av minst 70 % vann, så det er jo ikke rart at kroppen blir påvirket av månefasene. Bare spør en jordmor, det er betydelig fler fødsler rundt fullmåne enn ellers.

Leser du dokumentasjon, så ser du at tyngdekraften ikke virker slik. Mennesker er veldig små, og virkningen av en mygg som sitter på deg er sterkere enn månens virkning på menneskekroppen. Kraften virker bare på fritt vann, ikke på mikroskopiske vannfylte hulrom som i en celle. Den sterkeste kraften er fra jorda selv, milliarder ganger mer. Variasjonene i kraften fra jorda er store, så du veier f eks 2-300 g mindre når du er ved ekavator enn i Norge.

Kraften fra månen er kun målbar i de svære frie vannmassene i havet.

Skrevet

Det er ikke dokumentert noen flere barnefødsler ved fullmåne enn ellers.

Det enste som er målbart er at det fødes noen få flere barn på onsdager. Dette skyldes at en graviditetsperiode egentlig er 40 uker og 3 dager, og at mange barn naturlig blir unnfanget i helga når vi har tid og er avslappet.

Skrevet

Leser du dokumentasjon, så ser du at tyngdekraften ikke virker slik. Mennesker er veldig små, og virkningen av en mygg som sitter på deg er sterkere enn månens virkning på menneskekroppen. Kraften virker bare på fritt vann, ikke på mikroskopiske vannfylte hulrom som i en celle. Den sterkeste kraften er fra jorda selv, milliarder ganger mer. Variasjonene i kraften fra jorda er store, så du veier f eks 2-300 g mindre når du er ved ekavator enn i Norge.

Kraften fra månen er kun målbar i de svære frie vannmassene i havet.

Jaja Keinstein. Si meg en ting, stiller du åpne spørsmål slik at du kan ha noe å debattere om når du får svar fra folk? :)

Skrevet

Jaja Keinstein. Si meg en ting, stiller du åpne spørsmål slik at du kan ha noe å debattere om når du får svar fra folk? :)

Hvorfor ikke?

Gjest Den fete på fire
Skrevet

Hvorfor ikke?

Dette er nettopp noe av det du gjør som er så bra!

:o)

Skrevet

Jeg blir av en eller annen grunn smårabiat i fylla når det er fullmåne, så det er veldig kjekt å sjekke kalenderen før jeg drar på fest:-D

Gjest Den fete på fire
Skrevet

Jeg blir av en eller annen grunn smårabiat i fylla når det er fullmåne, så det er veldig kjekt å sjekke kalenderen før jeg drar på fest:-D

Like greit å _ikke_ sjekke kalenderen, så får du se at du blir slik nettopp fordi du _tror_ at månen har påvirkningskraft på dette.

Skrevet

Like greit å _ikke_ sjekke kalenderen, så får du se at du blir slik nettopp fordi du _tror_ at månen har påvirkningskraft på dette.

Å nei du, dette har jeg koll på. Er en rutinert fester, hehe.

Gjest Den fete på fire
Skrevet

Å nei du, dette har jeg koll på. Er en rutinert fester, hehe.

Ha, ha!

Folk har også blitt fulle på å drikke alkoholfri drikke, fordi de _trodde_ at de drakk alkohol.

Tro kan gjøre mye.

Skrevet

Ha, ha!

Folk har også blitt fulle på å drikke alkoholfri drikke, fordi de _trodde_ at de drakk alkohol.

Tro kan gjøre mye.

Tro hva du vil. Jeg vet:-)

Gjest Den fete på fire
Skrevet

Tro hva du vil. Jeg vet:-)

_Jeg vet_ at _du TROR at du vet_...

:-P

Skrevet

Da bør du ikke inviteres når det snart blir fullmåne?

Skrevet

Da bør du ikke inviteres når det snart blir fullmåne?

Nei. Hvis man absolutt må invitere meg bør man sørge for at jeg drikker mye vann innimellom drinkene;-)

Skrevet

Nei. Hvis man absolutt må invitere meg bør man sørge for at jeg drikker mye vann innimellom drinkene;-)

Altså alkoholfrie drikker. Jeg tror andelen alkohol er viktigere enn månefasen når det gjelder andelen personell- og materiellskader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...