Gjest informasjon og mål Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Er det vanlig å informere pasienten om dens tentative diagnose, evt. når gjøres det? Hva er formålet med en "tentativ diagnose" (framfor "ordentlig" diagnose)? Hvilken betydning har den for personalet og for pasienten? 0 Siter
serenity777 Skrevet 29. november 2006 Skrevet 29. november 2006 Det er vel en mulig diagnose. Selv har jeg gitt opp diagnosestyret. Jeg har hatt på meg altfra hebefren schizofren til paranoid psykose, personlighetsforstyrrelse, og tom schizoaffektiv. Diagnoser er ikke alltid mye værdt. Dessuten er jeg sikker på at en venninde av med som har diagnosen bipolar, heller er borderline. De er ikke vanskelige å kjenne igjenn. Diagnoser varierer ofte, spesielt hos mennesker med grensepsykotisk personlighet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Det er/bør være vanlig å informere om tentativ (foreløpig) diagnose. Pasienten skal vite hvilke overveielser en har gjort seg og hvilke arbeidshypoteser en har. SIden den endelige diagnosen mange ganger kan stilles først etter noen tid, må en ha foreløpige diagnoser som utgangspunkt for tiltak. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.