Gå til innhold

Vanskelig å gå ned!!

splosj

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ei dame (over 40) som slit veldig nå for tida med vekta. Har i alle år etter at eg vart vaksen vore overvektig. Jo jo slanking er eg god på:) Har prøvt stort sett da mesta som er å prøva innan slanking, også tablettar. Det sista tilskuddet er lavkarbo, prøvde først eurodiett, men gjekk vekk frå det også..

Tatt kontakt med legen for å prøva å komma inn på slankeklinikk for å få hjelp, men var litt for lett, BMI 33 og den må over 40.

Problemet mitt er at eg går lei og ikkje orkar å halde ut. Begynner sterkt med trimming og å halde på opplegget. Etter ei stund (1-3 mnd) glir det ut (sjølv på kurs). Begynner då å droppa trimming, et alt for mykje av alt og endar ofte med å kaste opp.. Skjønner jo at dette ikkje er bra, men klarer alikevel ikkje å gjere det på riktig måte.

Noko anna som også har gjort seg gjeldane i det siste er at eg trekker meg vekk frå sosialt samvær med andre. Har familie og føl opp der, men unngår alt eg kan unngå.

Vurderer no å legge meg inn på slankeklinikk (Alm, Ebeltoft el.) der eg betaler sjølv, men er redd problemet ikkje er over med 4 veker der???

Kansje eg skulle hatt kontakt med ein skikkelig psykolog eller nokon som har kunnskap om vektreduksjon. Iallefall nokon som kan hjelpa meg slik at eg kan koma til bunns i problema??? Veit nokon om slikt her på på Vestlandet???

Er no så trøtt og lei av dette så eg håper nokon kan hjelpa meg skikkelig med kva eg skal gjera???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg,

Det er mye som forteller meg av din historie at du trenger å få hjelp og oppfølging av vekta di så fort som mulig. Det viktigste er å få hjelp til å roe sinnet, for når du er som mest urolig vil vekta bare øke, det vil også matlysten. I første omgang bør du begynne å spise mat som roer sinnet ditt. Visste du at det fantes det vi kaller for godt-humør-mat? Det er mat som inneholder en god del av en aminosyre som heter tryptofan. Eksempler på slik mat er kalkunbryst, kyllingbryst, torsk og hellefisk og kakao, for å nevne noe. En hel liste på dette kan du få ved å henvende deg til Nasjnalt Kompetansesenter for læring og mestring som har epost adresse

[email protected]

I tillegg foreslår jeg at du spiser hver tredje time. Du må for all del ikke hoppe over frokosten. Den er dagens byggemateriale og trenger ikke å bestå av noe annet en en yogurt med litt havrgryn i, eller en banan på en grov skive. Hold deg til helt vanlig mat som grovt brød, frukt, grønnsaker, linser og bønner hver dag og hold deg helt borte fra slankekurer. De hjelper ikke likevel. Hvis du går til innkjøp av en skritt teller, kan du måle din egen aktivitet hver dag. Øk gjerne med 1000 skritt i uka. Dette kan bli morsomt skjønner du. Når det gjelder kontakter, foreslår jeg at du kontakter nærmeste lærings og mestringssenter og spør om hjelp og hvis de ikke har noe hjelp å tilby, vil de henvise deg til noen som kan hjelpe deg. Du kan gjerne tamed svaret mitt til nærmeste sted.

I første omgang vil jeg hverken foreslå en slankeklinikk som du kaller den eller en psykolog.

Lykke til og la oss få vite hvordan det går videre.

Med hilsen

Dr Med Grethe Støa Birketvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kjære deg,

Det er mye som forteller meg av din historie at du trenger å få hjelp og oppfølging av vekta di så fort som mulig. Det viktigste er å få hjelp til å roe sinnet, for når du er som mest urolig vil vekta bare øke, det vil også matlysten. I første omgang bør du begynne å spise mat som roer sinnet ditt. Visste du at det fantes det vi kaller for godt-humør-mat? Det er mat som inneholder en god del av en aminosyre som heter tryptofan. Eksempler på slik mat er kalkunbryst, kyllingbryst, torsk og hellefisk og kakao, for å nevne noe. En hel liste på dette kan du få ved å henvende deg til Nasjnalt Kompetansesenter for læring og mestring som har epost adresse

[email protected]

I tillegg foreslår jeg at du spiser hver tredje time. Du må for all del ikke hoppe over frokosten. Den er dagens byggemateriale og trenger ikke å bestå av noe annet en en yogurt med litt havrgryn i, eller en banan på en grov skive. Hold deg til helt vanlig mat som grovt brød, frukt, grønnsaker, linser og bønner hver dag og hold deg helt borte fra slankekurer. De hjelper ikke likevel. Hvis du går til innkjøp av en skritt teller, kan du måle din egen aktivitet hver dag. Øk gjerne med 1000 skritt i uka. Dette kan bli morsomt skjønner du. Når det gjelder kontakter, foreslår jeg at du kontakter nærmeste lærings og mestringssenter og spør om hjelp og hvis de ikke har noe hjelp å tilby, vil de henvise deg til noen som kan hjelpe deg. Du kan gjerne tamed svaret mitt til nærmeste sted.

I første omgang vil jeg hverken foreslå en slankeklinikk som du kaller den eller en psykolog.

Lykke til og la oss få vite hvordan det går videre.

Med hilsen

Dr Med Grethe Støa Birketvedt

Hei igjen.

Eg har no bestemt meg, og bestillt plass på helseklinikk i 4 veker etter jul.

Tok kontakt med lms (2 ganger) men dei kan tydeligvis ikkje hjelpa meg, heller ikkje med matlista, så no satse eg på at detta kan hjelpa meg..

Er det nokon som har vore eller skal på slikt opphald? Kan nokon fortelje litt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjerne minus 30

Hei igjen.

Eg har no bestemt meg, og bestillt plass på helseklinikk i 4 veker etter jul.

Tok kontakt med lms (2 ganger) men dei kan tydeligvis ikkje hjelpa meg, heller ikkje med matlista, så no satse eg på at detta kan hjelpa meg..

Er det nokon som har vore eller skal på slikt opphald? Kan nokon fortelje litt om det?

Lykke til!

Er ikke noe sånt fryktelig dyrt? Og fri fra jobben i 4 uker? og borte fra familien _så_ lenge?

Håper du får god nytte av dette for din egen del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt, uff ikkje spør!!!

Alle pengane eg har brukt på slankekurs og kurar opp igjennom åra er jo skremmande, får berre håpa at detta er det som skal til. Då tåle eg 20000,- Min julegave til meg sjølv:)

Heldigvis får eg sjukemelding, og 4 veker klarer eg vekke frå familien (håpar eg). Me får snakkast masse i telefon tenker eg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

Er ikke noe sånt fryktelig dyrt? Og fri fra jobben i 4 uker? og borte fra familien _så_ lenge?

Håper du får god nytte av dette for din egen del!

Re: Vanskelig å gå ned!!

Dyrt, uff ikkje spør!!! Alle pengane eg har brukt på slankekurs og kurar opp igjennom åra er jo skremmande, får berre håpa at detta er det som skal til. Då tåle eg 20000,- Min julegave til meg sjølv:)

Heldigvis får eg sjukemelding, og 4 veker klarer eg vekke frå familien (håpar eg). Me får snakkast masse i telefon tenker eg:)

- splosj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...