Gå til innhold

Betennelse under foten

Hotrodder

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann på 39 år. 176 cm høy og 78 kg. Er ikke i toppform, men har kost meg med en ukentlig løpetur på rundt 2t.I begynnelsen av august jobbet jeg på familiens lille båt som stod på en båthenger parkert på gårdsplassen. Det tok tid og jeg måtte mange ganger opp og ned fra denne båten. Hver gang jeg skulle ned, hoppet jeg. Høydeforskjellen var vel ca 100-120 cm. På slutten av dagen merket jeg godt at jeg var ganske mør under begge beina. Høyrefoten ble raskt bra igjen, men på tåballen til stortåa på venstrefoten kom det en hevelse. Siden det ikke var vondt, brydde jeg meg ikke særlig om dette. Etter en måneds tid var hevelsen så stor at det ble problemer med sko ol. Sluttet da med løpetrening og gikk til legen. Først prøvde jeg en betennelses dempende salve i 14-21 dager. Det hjalp ingenting. Så var det tablettkur i 20 dager som heller ikke hjalp (husker dessverre ikke merket på de tablettene, men det var reseptbelagte greier som kunne føre til mageproblemer). Samtidig tok legen blodprøver for å sjekke mot Podagra og at crp var ok. begge prøvene var ok.For ca en måned siden fikk jeg cortison sprøyte. Det hjalp muligens litt en kort stund, men nå er hevelsen omtrent som før igjen.Har ikke trent på flere måneder nå. Prøver å ta det med ro, men det er vanskelig. Er i full jobb, gift med to små barn osv. Virker som om tåballen er svært vanskelig å avlaste. Den når liksom nedi uansett. Har laget meg en spesial-sole med hull under tåballen for å avlaste, men det virker som om kun sofa-sliting gir nok avlastning? Er det noen gode ideer til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Dette minner meg om skade av de 2 små bena (sesambena) som ligger idette området. De er på størrelse med store gryn og ligger under selve tåbeinet og over fettputen. En slike skade kan f. eks. komme etter den type belastning du beskriver ved hopping ned fra båten en rekke ganger.

Få gjort en MR- rtg. undersøkelse etter henvisning fra legen din. Hvis dette blir diagnosen, så er det ro og avlastning av det vonde området som skal til. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...