J.F.P. Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 En gang i juli måned hørte jeg på Nrk nyheter noe om alle som gikk på betablokk,og utvikla diabetes 2,måtte kontakte sin lege for og finne alternativ hjerte medisin.Dette har jeg snakket med min fastlege om,men legen har ikke hørt noe om dette.Jeg er nå satt på Glucophage 500mg etter målt blodsukker over en uke som viser 18 - 20Går nå fast på BURINEX 1mg - selo-zok 200mg - AMLODIPIN 10mg - TRIATEC 5mg - LIPITOR 80mg - PERSANTIN RETARD 200mg,morgen og kveld - LEVAXIN 100mcg(dobbelt onsdag og søndag)- LANSOPRAZOL 30MG - GLUCOPAGE/METFORMIN ALPHARMA 500mg - ALBYL-E 75mg.Føler meg slapp og utslitt,og mistenker noen av medisinene for og gjøre noe galt,sånn at jeg må ha andre medisiner for og rette opp.Noen som har noe erfaring,eller andre gode råd?Alt dette begynte etter et hjerteinfarkt med komplikasjoner,40 døgn i respirator,våkna lam fra knea og ned,ei kone som pakka og gikk etter nesten 30 år, osv osv. Hilsen en som er drit lei problemer......,og medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Svar til J.F.P. Du har sannsynligvis misforstått nyhetsmeldingen om betablokkere og diabetes 2. Betablokkade vil i seg selv ikke gi utvikling av sukkersyke (men vil kunne gi noen bivirkninger som ikke er til å spøke med ved diabetes 1 eller insulintrengende sukkersyke, men det gjelder i mindre grad diabetes 2. Jeg oppfatter deg slik at dine vesentligste plager er at du føler deg slapp og utslitt. Det er ikke småtterier du bruker av medisiner, hvor bl.a. 4 medikamenter alle påvirker ditt blodtrykk (Burinex, Selozok, Triatec og Amlodipin). Selv om det er av vesentlig betydning at diabetikere skal ha så lavt trykk som mulig, er det mulig at dette kan bli litt for meget. Dessuten vil 200 mg Selozok for enkelte kunne være en dose som gir bivirkninger, mest i form av tretthet, slapphet og redusert fysisk kapasitet. Jeg håper du har fått forståelig informasjon om hvordan ditt hjerte fungerer som pumpe, og jeg går ut fra at du er grundig nok undersøkt, bl.a. med ultralyd av hjertet (ekkocardiografi) og arbeids-EKG. Med så alvorlige komplikasjoner i forbindelse med et infarkt vil det evt. også være adekvat å se nøyaktig på hjertets kransårer, med henblikk på en utblokking og stenting, eller mulig operativ behandling. Jeg antar at mye av din medisinering gis p.g.a. en viss pumpesvikt fra ditt hjerte. Ta dette opp med din lege, eller helst ansvarlig sykehusavdeling. Det er slett ikke usannsynlig at endel av din kapasitetsreduksjon er forårsaket av ditt rikholdige inntak av tildels potente medikamenter. Enkelte av dem vil også kunne ha litt motsatt effekt, f.eks. vil Amlodipin kunne være negativ for en pumpesvikt, selv om det virker blodtrykks-senkende. Jeg mangler vesentlige opplysninger om din sykehistorie og tilstand for å kunne være mer kategorisk. Jeg synes du bør be om en revurdering av det som er gjort av undersøkelser til nå, samt en ny gjennomgang av din medisinering, med henblikk på å optimalisere den, ikke minst med tanke på dine subjektive besvær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.