Gå til innhold

Prompelukt er så ille som kvinnfolk alltid har sagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gammelt nytt! Dette husker jeg vi lærte på ungdomsskolen.

Skrevet

Ler!

Hva skal vi gjøre? Kan jo ikke avlive alle husdyr heller...

Dakkars kua som ikke får lov å fise engang!

Skrevet

Ler!

Hva skal vi gjøre? Kan jo ikke avlive alle husdyr heller...

Dakkars kua som ikke får lov å fise engang!

Vi bør vurdere å:

- Spise mindre kjøtt

- Bruke mindre melkeprodukter

Hvis alle i verden hadde levd som oss nordmenn hadde kloden vært utarmet på ganske kort tid.

Skrevet

Vi bør vurdere å:

- Spise mindre kjøtt

- Bruke mindre melkeprodukter

Hvis alle i verden hadde levd som oss nordmenn hadde kloden vært utarmet på ganske kort tid.

Jeg vet! Jeg spiser ikke kjøtt hver dag, men jeg elsker jo kjøtt...

Men du har selvfølgelig helt rett!

Skrevet

Forresten - hva har egentlig prompelukt med data å gjøre??

*klø seg i hodet*

;o)

Skrevet

Jeg vet! Jeg spiser ikke kjøtt hver dag, men jeg elsker jo kjøtt...

Men du har selvfølgelig helt rett!

Kjøtt er godt ja. Amerikanerne er vel noen hakk verre enn oss, forresten. Selv om Oprah har gjort sitt for å få dem til å kutte ut hamburgerne..

Skrevet

*klø seg i hodet*

;o)

La meg tenke for deg, siden du ikke tenker selv. :)

Kan du akspetere en løsning som antyder at folk ikke sjekker hviket forum det legges i?

Skrevet

La meg tenke for deg, siden du ikke tenker selv. :)

Kan du akspetere en løsning som antyder at folk ikke sjekker hviket forum det legges i?

Jeg syns forum for data har blitt mye mer interessant enn tidligere, i løpet det siste døgnet. *he he* :o)

Sier vel litt om min interesse for datatekniske finesser.

Skrevet

Jeg syns forum for data har blitt mye mer interessant enn tidligere, i løpet det siste døgnet. *he he* :o)

Sier vel litt om min interesse for datatekniske finesser.

Prompelukt er nok enklere å forholde seg til enn data.

Skrevet

Prompelukt er nok enklere å forholde seg til enn data.

Jeg bare undrer meg på om man på noen måte kunne nyttiggjort seg all denne metangassen som produseres i fjøsene rundt om. Altså som kraftkilde?

*filosoferer fortsatt over temaet promp*

Skrevet

Jeg bare undrer meg på om man på noen måte kunne nyttiggjort seg all denne metangassen som produseres i fjøsene rundt om. Altså som kraftkilde?

God idè! Noe vettig må det jo gå an å bruke den til! Men hvordan samle den...?

Skrevet

God idè! Noe vettig må det jo gå an å bruke den til! Men hvordan samle den...?

Gassen stiger vel opp så da kan den samles inn oppunder taket. Eller er den tyngre enn luft..? Dette har sikkert Keinstein full oversikt over.

Skrevet

Prompblemet er å separere ut gassen, konsentrere og avfukte den.

Jeg var med og laget gassbasseng med klokke for å fange opp metangass fra kumøkk. Klokka fløt oppi et basseng med slurry (møkk og vann) og fanget opp gassen inni, som så ble tappet ut i toppen av klokka og brukt til matlaging. Metanen blir til CO2 og andre gasser som sikkert ikke er noe bedre, men da ble det ikke brukt ved til matlaging, den skrinne skogen fikk være i fred, og folk slapp å puste inn så mye røyk, fenol og sot.

Skrevet

Gassen stiger vel opp så da kan den samles inn oppunder taket. Eller er den tyngre enn luft..? Dette har sikkert Keinstein full oversikt over.

Hm. Den stiger sikkert opp, ja. Er ikke den gassen ekstremt brannfarlig...?

Tenk i tordenvær så går kanskje hele fjøset i i lufta!

Skrevet

Den er ikke lettere enn luft, men det trenger den ikke være for å fanges i en klokke.

Tenk deg en diger bolle som ligger opp ned i et basseng og gassen som dannes bobler opp og fanges inni bollen. Et hull i toppen slipper gassen ut i en slange som fører til kjøkkenet som er ute i det fri. Inni klokka er det ikke oksygen, så det kan ikke smelle.

Skrevet

Den er ikke lettere enn luft, men det trenger den ikke være for å fanges i en klokke.

Tenk deg en diger bolle som ligger opp ned i et basseng og gassen som dannes bobler opp og fanges inni bollen. Et hull i toppen slipper gassen ut i en slange som fører til kjøkkenet som er ute i det fri. Inni klokka er det ikke oksygen, så det kan ikke smelle.

Interessant! Bonden kan spare endel utgifter til strøm, så da spørs det bare hvor mye utstyret vil koste i innkjøp og vedlikehold.

Skrevet

Interessant! Bonden kan spare endel utgifter til strøm, så da spørs det bare hvor mye utstyret vil koste i innkjøp og vedlikehold.

Økonomien i det er tvilsom. Hva man i tifelle skal bruke gassen til. Den er ikke energirik dessverre, og tar fort fyr i emminga. Den ledsages av mye fukt, giftig hydrogensulfid og lukter grusomt uraffinert. Ganske ugrei materie å jobbe med.

Det er fint ute i ørkenen hvor det nesten ikke er trær, så folk får mer tid til å dyrke mat og bli mer bofaste. Der er vedlikeholdet et problem. De har ikke tradisjon for å holde ting i orden, og har ikke kunnskaper. Når ting ikke virker lenger, så virker det ikke, that's it.

• 2 uker senere...
Skrevet

*klø seg i hodet*

;o)

Det moderne gårdsbruk går mer og mer over til å bli datastyrt. Bonden stiller inn program for når kuene skal mates etc. Kanskje derfor har kufjert noe med data å gjøre.

Bare tenkte ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...