Gå til innhold

Ikke gi konto-opplysninger da!

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

At folk i det hele tatt _tenker_ på å oppgi slike opplysninger over telefon er mildt sagt sjokkerende. Man har lov til å være dumme og naive, men det får nå være måte på.

4barns mor-77
Skrevet

Er det virkelig noen som gir ut konto-opplysninger til ukjente???

Kontonummer gir jeg kun til arbeidsgiver, da jeg gjerne vil ha lønn... Ellers er det da vitterlig ingen som trenger _mine_ konto-opplysninger!

ShitDiddelyDo
Skrevet

De pleier å si det. "Ikke gi kontoopplysninger".

Men hvor skal man trekke grensen? Skal man unngå å gi kontonummer og utløpsdato over telefon når man bestiller pizza?

Hvor vanskelig er det for en utro pizzaansatt å bli sittende på haugevis av kontonumre og bruke dem vilt?

Hvem kan man egentlig stole på?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er det virkelig noen som gir ut konto-opplysninger til ukjente???

Kontonummer gir jeg kun til arbeidsgiver, da jeg gjerne vil ha lønn... Ellers er det da vitterlig ingen som trenger _mine_ konto-opplysninger!

Er det forskjell på kontonummer og visanummer?

For visanummeret bruker jo de fleste av oss vilt.

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om det, så dette er bare noe tanker om det.

Visanummeret og kontonumeret er to forskjellige nummer.

Sammen med visanummeret må du bruke 3 sifret kode og sammen med kontonummer må du bruke 4 sifret kode.

Derfor tror jeg det er en viss forskjell.

Har ikke pizzabudet med seg terminal når de kommer med pizza?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om det, så dette er bare noe tanker om det.

Visanummeret og kontonumeret er to forskjellige nummer.

Sammen med visanummeret må du bruke 3 sifret kode og sammen med kontonummer må du bruke 4 sifret kode.

Derfor tror jeg det er en viss forskjell.

Har ikke pizzabudet med seg terminal når de kommer med pizza?

Nope. Vi gir fra oss visa-nummer og utløpsdato over telefon, og så sjekket pizzabudet at nummeret vi ga på telefon stemmer.

Det samme gjelder når man bruker kortet på restaurant, bar, osv.

Men i disse tilfellene gir vi aldri fra oss den tresifra koden du snakker om.

Den brukes derimot når vi betaler med VISA på f.eks. nettet.

Derfor forstår jeg ikke hvordan noen kan si "ikke gi fra dere kontoopplysninger".

Hva er i så fall poenget med VISA-kort? Det er umulig å bruke kortet uten å gi fra oss informasjon som kan misbrukes, og hvordan skal vi vite hvem som kan misbruke informasjonen?

Skrevet

Nope. Vi gir fra oss visa-nummer og utløpsdato over telefon, og så sjekket pizzabudet at nummeret vi ga på telefon stemmer.

Derfor forstår jeg ikke hvordan noen kan si "ikke gi fra dere kontoopplysninger".

Hva er i så fall poenget med VISA-kort? Det er umulig å bruke kortet uten å gi fra oss informasjon som kan misbrukes, og hvordan skal vi vite hvem som kan misbruke informasjonen?

Ikke lett å skjønne nei.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Men hvor skal man trekke grensen? Skal man unngå å gi kontonummer og utløpsdato over telefon når man bestiller pizza?

Hvor vanskelig er det for en utro pizzaansatt å bli sittende på haugevis av kontonumre og bruke dem vilt?

"Men hvor skal man trekke grensen? Skal man unngå å gi kontonummer og utløpsdato over telefon når man bestiller pizza?"

Det bør finnes andre løsninger enn dette syns jeg. Så langt er vi jo kommet i våre dager at du som kunde må slippe å oppgi sånne opplysninger via telefon. :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Men hvor skal man trekke grensen? Skal man unngå å gi kontonummer og utløpsdato over telefon når man bestiller pizza?"

Det bør finnes andre løsninger enn dette syns jeg. Så langt er vi jo kommet i våre dager at du som kunde må slippe å oppgi sånne opplysninger via telefon. :-)

Nja, det lar seg ikke gjøre i praksis. Hva med netthandel? Når vi bestiller pizza kan naturligvis pizzabudet ha med egen terminal, men hvordan skal dette la seg gjøre når jeg bestiller dvd-filmer fra USA eller booker meg inn på et hotell i Thailand?

Det er greit at man må vise skjønn, men hvordan gjør man det uten å mistro absolutt alle?

Det kan like gjerne finnes utro tjenere på Play.com som på et lite hotell i Thailand.

Så jeg forstår ikke den advarselen vi stadig ser media komme med. De samme avisene skriver ofte at netthandelen fyker i været og at det er en uhyre effektiv måte å handle på.

Problemet er at vi aldri kan vite hvem som er til å stole på og hvem som kommer til å svindle oss.

Skrevet

Godt poeng.

Uansett så er det en noget tvilsom praksis, men det aner meg at de gjør det for å sikre seg mot de som evt. tullebestiller.

Men det beste hadde selvfølgelig vært at de hadde med seg terminal for betaling med kode eller signatur ved mottak av mat.

Skrevet

Forskjellen er vel at man med kun kontonummer egentlig ikke kan gjøre så mye (borsett fra å sette penger INN på kontoen :)), mens man med et VISA-nummer, og evt. med tilhørende utløpsdato osv. kan belaste kunden for litt av hvert, både her og der.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Forskjellen er vel at man med kun kontonummer egentlig ikke kan gjøre så mye (borsett fra å sette penger INN på kontoen :)), mens man med et VISA-nummer, og evt. med tilhørende utløpsdato osv. kan belaste kunden for litt av hvert, både her og der.

Ja, det stemmer nok.

Men når man handler på nettet, på restaurant, betaler en barregning eller bestiller en pizza, er det jo nettopp VISA-delen som blir belasta.

Hvis man skulle fulgt avisenes oppfordring om å holde kontoopplysningene for seg selv, ville jo VISA blitt overflødig.

Hele poenget med VISA ville forsvunnet.

Altså er denne oppfordringen latterlig. Greit å bruke skjønn, men selv personen som tar telefonen hos Peppes kan misbruke opplysningene du gir ham.

Og hvordan bruker man da skjønn?

Skrevet

Er jo litt forskjell på at du selv ringer pizzastedet og om pizzastedet ringte deg! Du ville sikkert reagert om de ringte deg for slike opplysninger!

Det ville også lett blitt avslørt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er jo litt forskjell på at du selv ringer pizzastedet og om pizzastedet ringte deg! Du ville sikkert reagert om de ringte deg for slike opplysninger!

Det ville også lett blitt avslørt.

Jo, men det er en noe absurd setting at pizzabudet skulle ringe meg og be om min kontoinformasjon.

Så pågående pizzabud har jeg aldri vært borti.

Mitt poeng er at man i bunn og grunn ikke kan stole på noen, og at samtlige du gir din visainformasjon til i teorien kan misbruke kortet ditt.

Skrevet

Jo, men det er en noe absurd setting at pizzabudet skulle ringe meg og be om min kontoinformasjon.

Mitt poeng er at man i bunn og grunn ikke kan stole på noen, og at samtlige du gir din visainformasjon til i teorien kan misbruke kortet ditt.

Regelen er; hvis noen ringer deg for å få opplysninger er det ugler i mosen, si nei. Tror det er rimelig trygt å oppgi disse opplysningene når det er deg selv som ringer!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Regelen er; hvis noen ringer deg for å få opplysninger er det ugler i mosen, si nei. Tror det er rimelig trygt å oppgi disse opplysningene når det er deg selv som ringer!

Ja, det er klart. Når det ringer en eller annen som påstår at han er presidenten i Bangladesh og forfekter at du nylig har vunnet 1 million kroner, så er det ingen normale folk som gir denne såkalte presidenten visa-nummer med utløpsdato.

Men svindel kan også forekomme fra andre hold. Ikke det at jeg tror det skjer så ofte. Jeg har i hvert fall aldri opplevd noe svindel, og med unntak av en 1 eller 2 historier i VG de siste 10 årene, har jeg ikke ikke hørt om andre som har gått på smeller.

Vanlig er det nok ikke. Likefullt oppfordrer media oss stadig vekk til å holde kortinformasjonen tett til brystet. Og det er det jeg reagerer på.

Skrevet

Ja, det er klart. Når det ringer en eller annen som påstår at han er presidenten i Bangladesh og forfekter at du nylig har vunnet 1 million kroner, så er det ingen normale folk som gir denne såkalte presidenten visa-nummer med utløpsdato.

Men svindel kan også forekomme fra andre hold. Ikke det at jeg tror det skjer så ofte. Jeg har i hvert fall aldri opplevd noe svindel, og med unntak av en 1 eller 2 historier i VG de siste 10 årene, har jeg ikke ikke hørt om andre som har gått på smeller.

Vanlig er det nok ikke. Likefullt oppfordrer media oss stadig vekk til å holde kortinformasjonen tett til brystet. Og det er det jeg reagerer på.

media gjør det nok av ymse grunner, men det kan faktisk være en legitim grunn òg, mange folk går på slike henvendelser...

Min datter (13) fikk brev fra Afrika. Hun hadde vunnet millioner av pund, som ville bli betalt så fort de hadde hennes kontonummer og kopi av passet hennes...Skjønte med engang hva dette var, men de som ikke skjønner/forstår det...

Det er det jeg mener.

Gjest Mastercard
Skrevet

Løsningen burde være at jeg som bestiller kan overføre et beløp til en konto som mottakeren kan lese av med en gang. Altså at det er betaleren som må få et kontonummer og overføre til.

Jeg bestilte for en tid tilbake blomster fra Mester Grønn og måtte oppgi kortnummer og utløpsdato til bestillingsmottakeren. Selvfølgelig kan denne personen bruke disse opplysningene og følgelig belaste mitt kort.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nja, det lar seg ikke gjøre i praksis. Hva med netthandel? Når vi bestiller pizza kan naturligvis pizzabudet ha med egen terminal, men hvordan skal dette la seg gjøre når jeg bestiller dvd-filmer fra USA eller booker meg inn på et hotell i Thailand?

Det er greit at man må vise skjønn, men hvordan gjør man det uten å mistro absolutt alle?

Det kan like gjerne finnes utro tjenere på Play.com som på et lite hotell i Thailand.

Så jeg forstår ikke den advarselen vi stadig ser media komme med. De samme avisene skriver ofte at netthandelen fyker i været og at det er en uhyre effektiv måte å handle på.

Problemet er at vi aldri kan vite hvem som er til å stole på og hvem som kommer til å svindle oss.

Jeg vil ikke sammenligne det å betale med kort i en netthandel a la play.com med å oppgi kontoopplysninger via telefon. For meg er det et klart skille mellom disse to så lenge det faktisk finnes bedre (=sikrere) løsninger for kundene til pizzasjappa. De _kan_ bruke en kortterminal, og de har absolutt noen mulighet for kryptering av sendte data sånn som seriøse netthandlere har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...