Gå til innhold

Ikke gi konto-opplysninger da!

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nja, det lar seg ikke gjøre i praksis. Hva med netthandel? Når vi bestiller pizza kan naturligvis pizzabudet ha med egen terminal, men hvordan skal dette la seg gjøre når jeg bestiller dvd-filmer fra USA eller booker meg inn på et hotell i Thailand?

Det er greit at man må vise skjønn, men hvordan gjør man det uten å mistro absolutt alle?

Det kan like gjerne finnes utro tjenere på Play.com som på et lite hotell i Thailand.

Så jeg forstår ikke den advarselen vi stadig ser media komme med. De samme avisene skriver ofte at netthandelen fyker i været og at det er en uhyre effektiv måte å handle på.

Problemet er at vi aldri kan vite hvem som er til å stole på og hvem som kommer til å svindle oss.

Det skulle stå i innlegget under at pizzasjappa _ikke_ har noen mulighet til kryptering sånn som netthandlere har.

Skrevet

Løsningen burde være at jeg som bestiller kan overføre et beløp til en konto som mottakeren kan lese av med en gang. Altså at det er betaleren som må få et kontonummer og overføre til.

Jeg bestilte for en tid tilbake blomster fra Mester Grønn og måtte oppgi kortnummer og utløpsdato til bestillingsmottakeren. Selvfølgelig kan denne personen bruke disse opplysningene og følgelig belaste mitt kort.

Men det ville i såfall ikke være svært vanskelig å finne frem til synderen...!

Gjest Persille
Skrevet

De pleier å si det. "Ikke gi kontoopplysninger".

Men hvor skal man trekke grensen? Skal man unngå å gi kontonummer og utløpsdato over telefon når man bestiller pizza?

Hvor vanskelig er det for en utro pizzaansatt å bli sittende på haugevis av kontonumre og bruke dem vilt?

Hvem kan man egentlig stole på?

Det skjedde faktisk søsteren min!

Hun bestilte pizza hjem (i Oslo), og noen uker etterpå hadde hun ikke penger på kontoen, noe som var helt feil - og så begynte hun å sjekke.

Så viste det seg at det hadde forsvunnet noen hundrelapper jevnlig til dette stedet over en uke eller to - uten at kortet hennes var borte.

Heldigvis hadde flere opplevd det samme - for hvordan beviser du at det ikke er deg?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det skjedde faktisk søsteren min!

Hun bestilte pizza hjem (i Oslo), og noen uker etterpå hadde hun ikke penger på kontoen, noe som var helt feil - og så begynte hun å sjekke.

Så viste det seg at det hadde forsvunnet noen hundrelapper jevnlig til dette stedet over en uke eller to - uten at kortet hennes var borte.

Heldigvis hadde flere opplevd det samme - for hvordan beviser du at det ikke er deg?

Nei, det må være den verste måten. Hvis tyven er smart nok til kun å stikke av med en hundrings nå og en hundrings da, blir det fryktelig vanskelig å dokumentere at du selv ikke har foretatt uttakene.

De fleste vil sannsynligvis ikke engang finne ut at de blir robbet.

Gjest Persille
Skrevet

Nei, det må være den verste måten. Hvis tyven er smart nok til kun å stikke av med en hundrings nå og en hundrings da, blir det fryktelig vanskelig å dokumentere at du selv ikke har foretatt uttakene.

De fleste vil sannsynligvis ikke engang finne ut at de blir robbet.

Han ble ikke så glad da søsteren sto i sjappa og sa hva hun mente for å si det sånn... Så han bare innrømte alt og hun fikk igjen pengene, og han ble anmeldt.

Men får sikkert ikke noe straff da...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Han ble ikke så glad da søsteren sto i sjappa og sa hva hun mente for å si det sånn... Så han bare innrømte alt og hun fikk igjen pengene, og han ble anmeldt.

Men får sikkert ikke noe straff da...

Hmmm, jo, det bør han få. Tror den typen forbrytelser blir tatt alvorlig.

Dessuten må han jo i hvert fall få sparken, og tyveri på cv-en tar seg fryktelig dårlig ut.

Gjest Mastercard
Skrevet

Men det ville i såfall ikke være svært vanskelig å finne frem til synderen...!

Nei, ikke så lenge dette er den eneste jeg har gitt opplysninger til på denne måten. Hadde det vært gitt ved flere telefonbestillinger av ymse slag, da hadde det straks vært verre.

Min konklusjon er at kortnummer og utløpsdato gir jeg ikke fra meg flere ganger, enten får de sende faktura, eller ha med seg en betalingsterminal hvis det er levering på døra. Føler heller for å forskuddsbetale enn å oppgi nummeret.

Skrevet

Ja, det stemmer nok.

Men når man handler på nettet, på restaurant, betaler en barregning eller bestiller en pizza, er det jo nettopp VISA-delen som blir belasta.

Hvis man skulle fulgt avisenes oppfordring om å holde kontoopplysningene for seg selv, ville jo VISA blitt overflødig.

Hele poenget med VISA ville forsvunnet.

Altså er denne oppfordringen latterlig. Greit å bruke skjønn, men selv personen som tar telefonen hos Peppes kan misbruke opplysningene du gir ham.

Og hvordan bruker man da skjønn?

Du har jo selvfølgelig et godt poeng.

Jeg liker Paypal, selv om det kanskje blir vel "internasjonalt" og "stort" for enkelte av de norske nettbutikkene.

Da ser man aldri et eneste VISA-nummer.

Hvis noen knekker Paypal, derimot, da blir det show :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...