Gå til innhold

Hvor går grensen?

Gjest Schizofren, hva er det?

Anbefalte innlegg

Tidligere her inne leste jeg om folk som var redde for å bli sett på som stygge, eller et eller annet negativt, sammen med andre.

De gikk på butikken, så tenkte personen selv at man var en tyv, så ble dette overført over på andre, dvs at man var redd for at andre så på en som en tyv.

Alle var enegi i at dette var dårlig selvtillit.

Så er det meg da. Når jeg går på butikken føler jeg at folk ser rart på meg... får selvhenføringer som psykiatrien kaller det, dvs at jeg fører mine egne tanker over på andre... de kan si stygge ting om meg, feks at jeg er en "jævla trygda" eller "søppel"... feks om en person sier at de kan kaste kvitteringen, liksom "kast den", betyr det at de skal kaste meg ut av samfunnet...

Dette kaller psykiatrien for sykdom, altså ikke dårlig selvtillit.

Men det er vel det samme? Er det graden av det da, alvorlighetsgraden liksom, som avgjør om det er sykdom eller ikke?

Delvis (selvsagt også flere ting) pga dette snakker de om schizofreni...

Det er jo mye mer alvorlig enn "dårlig selvtillit"... sykdom eller ikke.

Da er det kanskje graden man plages av det, som er avgjørende for om det er sykdom eller ikke? Jeg klarer å gå å handle, men jeg trekker meg mer og mer tilbake fra samfunnet liksom... er det kanskje derfor de regner min selvhenføring som mye mer alvorlig enn den andre selvhenføringen da (den som ble beskrevet her tidligere, om at folk var redde for at folk skulle syns man var stygg siden man syntes det selv)...

Jeg er i det hele tatt litt forvirret angående dette... er jeg syk eller er jeg ikke? Eller jeg er vel litt syk da, men hvordan kan jeg egentlig vite hvor alvorlig det er for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/257161-hvor-g%C3%A5r-grensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er syk. Det er ikke noe jeg sier for å såre, men jeg tror du trenger å innse og godta det for å komme videre, for å være villig til å ta i mot behandling. Jeg vet det er vanskelig å godta at man er syk, men prøv å se positivt på det. Er det en sykdom er det også håp om effektiv behandling.

Så til det du spør om. Du opplever at andre mennesker snakker om deg, i koder. At en som sier "kast kvitteringen" egentlig mener at du skal kastes ut av samfunnet. Du har også tidligere skrevet at du tror politiske debatter egentlig dreier seg om du bør straffes eller ikke. Klarer du/klarte du å skjønne at disse tankene ikke hadde rot i virkeligheten?

Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare forskjellen godt nok. Men sånn som jeg har det, er jeg veldig oppmerksom på alt som kan tyde på at noen tenker negativt om meg. (Sikkert fordi jeg bare har negative tanker om meg selv.) Det går for meg mer ut på å tolke tonefall og kroppsspråk enn å lete etter "koder".

Du er syk. Det er ikke noe jeg sier for å såre, men jeg tror du trenger å innse og godta det for å komme videre, for å være villig til å ta i mot behandling. Jeg vet det er vanskelig å godta at man er syk, men prøv å se positivt på det. Er det en sykdom er det også håp om effektiv behandling.

Så til det du spør om. Du opplever at andre mennesker snakker om deg, i koder. At en som sier "kast kvitteringen" egentlig mener at du skal kastes ut av samfunnet. Du har også tidligere skrevet at du tror politiske debatter egentlig dreier seg om du bør straffes eller ikke. Klarer du/klarte du å skjønne at disse tankene ikke hadde rot i virkeligheten?

Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare forskjellen godt nok. Men sånn som jeg har det, er jeg veldig oppmerksom på alt som kan tyde på at noen tenker negativt om meg. (Sikkert fordi jeg bare har negative tanker om meg selv.) Det går for meg mer ut på å tolke tonefall og kroppsspråk enn å lete etter "koder".

Ja, skjønner at det ikke er friskt og ikke har noe rot i virkeligheten.

Men tror ikke jeg er psykotisk da... først og fremst siden jeg forstår at det er feil, det jeg tenker.

Men skjønner liksom ikke hvor i diagnosesystemet jeg er da, for jeg er jo syk, men likevel så er jeg ikke psykotisk... og de lidelsene som går på andre ting enn psykose er ikke beskrivende for meg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...