Gjest Aviaana Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164723 Hvis man er trygg på sin egen tro (eller ikke tro). hva er da så farlig med å lære om en annen religion?. - Aviaana 0 Siter
Gjest Humlepungen Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 De som ikke vil ha denne type undervisning på skolen er helt hysteriske. Aldeles overdrevent mener jeg. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Alle bør lære om alle de store religioner. Det handler om å ha forståelse for det folk tror på. Forståelse for å unngå misforståelser (feks ikke i tenkt høflig servere en muslim svinekoteletter- for å sette det på spissen) 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Jeg mener det er en menneskerett å få kristendomsundervisning - og undervisning om alle andre religioner og livssyn. Det er en del av verden man bør vite noe om, og almennkunnskapen man bør få med seg. Religion og livssyn er like mye historie som noe annet, og har vært avgjørende for samfunnsutviklingen i verden. Naturligvis må man lære om det! KRL skal ikke være forkynnende i noen retning, men det opplever ikke jeg at det er her, i alle fall. 0 Siter
Gjest MiaMariaa Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Nei, det er ingen menneskerett å slippe. Men omtrent halvparten av KRL-fagets pensum er viet kristendommen. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg like stor interesse av å lære like mye om andre religioner som kristendommen. Så så lenge det er det eneste alternativet, at man faktisk må lære mest om kristendommen, synes jeg godt det kunne finnes alternativ. 0 Siter
Gjest en begrunnelse. Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Innsikt i kultur og ulike religioner hjelper til å bygge toleranse og fred mellom mennesker. Fordi kristendom er så stor del av norsk kultur, er det naturlig å vektlegge dette mest. Å nekte for undervisning i KRL-fag (så fremt dette bare er kunnskapsbyggende og ikke forkynnende) er å si at man ikke vil ha nødvendig innsikt for toleranse for mennesker med annen levemåte enn dem selv. 0 Siter
Kalevala Skrevet 6. desember 2006 Skrevet 6. desember 2006 Nei. Jeg synes tvert imot det er en plikt å ta imot undervisning om alle de forskjellige måtene våre medmennesker ser verden på. Såvidt jeg har forstått handler ikke KRL-faget om forkynning av kristendom, men om å få innsikt i verdens religioner. Det er viktig. 0 Siter
Gjest knarp Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Ja. Tiden kan i stedet brukes på noe fornuftig. Det er et tap for menneskeheten at vi i 2006 fortsatt har religioner. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Nei. Jeg synes tvert imot det er en plikt å ta imot undervisning om alle de forskjellige måtene våre medmennesker ser verden på. Såvidt jeg har forstått handler ikke KRL-faget om forkynning av kristendom, men om å få innsikt i verdens religioner. Det er viktig. Da har du ikke lest lærebøkene i KRL faget. Faget er forkynnende så det holder i massevis. Hilsen 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 Innsikt i kultur og ulike religioner hjelper til å bygge toleranse og fred mellom mennesker. Fordi kristendom er så stor del av norsk kultur, er det naturlig å vektlegge dette mest. Å nekte for undervisning i KRL-fag (så fremt dette bare er kunnskapsbyggende og ikke forkynnende) er å si at man ikke vil ha nødvendig innsikt for toleranse for mennesker med annen levemåte enn dem selv. KRL faget er forkynnende, les i lærebøkene i faget og du vil forstå. Hilsen 0 Siter
Gjest en begrunnelse Skrevet 7. desember 2006 Skrevet 7. desember 2006 KRL faget er forkynnende, les i lærebøkene i faget og du vil forstå. Hilsen Det kan godt være at du har rett i at KRL-faget er forkynnende. I så fall er det opplegget det er feil med, ikke at barna får innføring i en stor bit av norsk kultur. Jeg merker meg at mange humanetikere ikke vil at barna deres skal undervises i kristendom i det hele tatt, uansett opplegg. Da har fanatismen fått overtak. Forkynnende livssyn er også det alternativet humanetikerne vil ha inn i skolen. Humanetikk er langt fra et livssynsnøytralt alternativ. Og da er man like langt. Jeg tror ikke at HEF egentlig vil ha en livssynsnøytral skole, men bare bytte ut kristendomsundervisningen med sitt eget livssyn. Med andre ord en livssynskamp, ikke en kamp mot tvang til å tro. HEF er ikke flere enn at de av mange blir omtalt som en liten sekt som vil presse på sitt eget alternativ overfor en stor majoritet. Det er en viktig grunn til at mange omtaler HEF som like intolerant som de mest fundamentalistiske muslimene i Oslo. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Det kan godt være at du har rett i at KRL-faget er forkynnende. I så fall er det opplegget det er feil med, ikke at barna får innføring i en stor bit av norsk kultur. Jeg merker meg at mange humanetikere ikke vil at barna deres skal undervises i kristendom i det hele tatt, uansett opplegg. Da har fanatismen fått overtak. Forkynnende livssyn er også det alternativet humanetikerne vil ha inn i skolen. Humanetikk er langt fra et livssynsnøytralt alternativ. Og da er man like langt. Jeg tror ikke at HEF egentlig vil ha en livssynsnøytral skole, men bare bytte ut kristendomsundervisningen med sitt eget livssyn. Med andre ord en livssynskamp, ikke en kamp mot tvang til å tro. HEF er ikke flere enn at de av mange blir omtalt som en liten sekt som vil presse på sitt eget alternativ overfor en stor majoritet. Det er en viktig grunn til at mange omtaler HEF som like intolerant som de mest fundamentalistiske muslimene i Oslo. Jeg er ikke humanetiker. KRL faget har en for ensidig forkusering på kristendommen og kirkens historie, til at en kan si at det er et religionsnøytralt fag i skolen. Så lenge faget ikke er religionsnøytralt, dvs alle religioner skal få like mye oppmerksomhet og ikke legge hovedvekt på den norske kirkes syn på religion. Da bør det være mulighet for å få fritak for et slik fag i offentlig skole. Hilsen 0 Siter
Gjest en begrunnelse Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Jeg er ikke humanetiker. KRL faget har en for ensidig forkusering på kristendommen og kirkens historie, til at en kan si at det er et religionsnøytralt fag i skolen. Så lenge faget ikke er religionsnøytralt, dvs alle religioner skal få like mye oppmerksomhet og ikke legge hovedvekt på den norske kirkes syn på religion. Da bør det være mulighet for å få fritak for et slik fag i offentlig skole. Hilsen Gjør lik fordeling av mengden stoff faget religionsnøytralt ? Synes du det er nødvendig å omtale en religion som i Norge kun har f.eks. 11 tilhengere? Hvor går grensen for antall tilhengere for deg? Selv ved lik fordeling kan man likevel velge å la et livssyn omtales postivt og de andre negativt. 0 Siter
hidi Skrevet 11. desember 2006 Skrevet 11. desember 2006 Det kan godt være at du har rett i at KRL-faget er forkynnende. I så fall er det opplegget det er feil med, ikke at barna får innføring i en stor bit av norsk kultur. Jeg merker meg at mange humanetikere ikke vil at barna deres skal undervises i kristendom i det hele tatt, uansett opplegg. Da har fanatismen fått overtak. Forkynnende livssyn er også det alternativet humanetikerne vil ha inn i skolen. Humanetikk er langt fra et livssynsnøytralt alternativ. Og da er man like langt. Jeg tror ikke at HEF egentlig vil ha en livssynsnøytral skole, men bare bytte ut kristendomsundervisningen med sitt eget livssyn. Med andre ord en livssynskamp, ikke en kamp mot tvang til å tro. HEF er ikke flere enn at de av mange blir omtalt som en liten sekt som vil presse på sitt eget alternativ overfor en stor majoritet. Det er en viktig grunn til at mange omtaler HEF som like intolerant som de mest fundamentalistiske muslimene i Oslo. Kjempebra innlegg! Godt skrevet! Selv det og ikke tro, er en tro, også den troen kan forkynnes...! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.