Gå til innhold

Mammas elendige kosthold gjør meg sint!

Anbefalte innlegg

Gjest Bitter datter
Skrevet

Vet jeg ikke har noe med det. Er voksen og kan selv bestemme hva jeg skal spise. Men mammas forsømmelse i å lære meg sunne matvaner, hennes dårlige eksempel har gitt meg alvorlig spiseforstyrrelser i oppveksten og et grusomt forhold til mat i voksen alder.

Når hun kommer fra Meny med en plastpose full av bakervarer og lager seg kakao med sukker i og spiser halve posen med croissanter og vaniljestenger til lunsj, når dama har diabetes, to store hjerteoperasjoner, depresjoner, sliter med overvekt og slitasjegikt.. puh.. ja.. da blir jeg SINT!

Det er hennes kropp og hennes liv hun ødelegger, men hennes holdning til mat har ødelagt mitt og jeg er bitter på henne for det.

Skrevet

Uff dette hørtes ikke bra ut... Har du snakket med henne om dette? Hva med å foreslå at dere skal gå inn for å få et sunnere kosthold sammen? Sette dere ned en dag i uka f.eks. og lage en sunn uke-meny. Bestemme dere for at etter hver måned dere har klart dere uten for mye usunt, kan dere unne dere noe fint, eller gjøre noe hyggelig sammen for å "feire". Nå vet ikke jeg hvor nært forhold dere har, men... Hvis dere har et nært forhold synes jeg ihvertfall dette er en god ide.

Dersom ikke moren din ønsker å forandre sine spisevaner, bør hun få hjelp, før det går galt. Du har tydeligvis innsett at dere har et problem, så da tror jeg du har gode sjanser til å snu dette, ihvertfall for din egen del.

Skrevet

Har hun diabetes1 eller 2? Tar hun medisiner? Med den sukkerhungeren trenger hun kanskje insulin?

Godt mulig jeg er helt på jordet her altså. :o)

Gjest Bitter datter
Skrevet

Har hun diabetes1 eller 2? Tar hun medisiner? Med den sukkerhungeren trenger hun kanskje insulin?

Godt mulig jeg er helt på jordet her altså. :o)

Diabetes 2 og hun tar allerede insulin. Både langtids og hurtigvirkende.

Skal mye insulin til for å holde blodsukkeret nede i en kropp som blir pøst i sukker hele dagen..

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det virker som du har utrolig lite forståelse for at moren din har alvorlige problemer med seg selv. Hun vet så inderlig godt at hun ikke skal putte i seg alt dette, men greier ikke å stoppe det selv.

Skrevet

Kanskje du skal selv bestemme deg for å bestemme over ditt eget liv - og ikke bruke energi på din voksne mor. Ja - hun høres ikke ut som hun spiser sunt - men henne om det. Sørg for at _du selv_ har det bra, man er sin egen lykkes smed. Fortelle henne evt på en strait måte at du misliker hennes kosthold, og så bruker du ikke mer energi på dette.

Selv om foreldrene våre gjør mye rart, har vi selv ansvar for det vi gjør som voksne.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Er du voksen er det kanskje på tide å ta tak i eget liv og si til deg selv at fra nå skal ikke fortida styre deg, men _du_.

Å skylde på andre når man er voksen kan fort bli en hvilepute for å slippe å gjøre noe med det. Nå er det _ditt_ valg, og du må ta de nødvendige forholdsregler selv.

Nå tar jeg selvsagt høyde for at du ikke har alvorlige lærevansker og faktisk er i stand til å lære det du bestemmer deg for å lære.

Skrevet

Be mamma melde seg inn i en diabetesforening, om hun ikke alt er medlem. Der kan hun få mange gode råd.

Så vidt jeg vet skal hun spise mange små måltider. Hun bør unngå vanlig sukker og spise lite av andre raske karbohydrater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...