Gjest theoline Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har en magelidelse som gjør at jeg må passe på hva jeg putter i munnen, og det gjør småspising til et mareritt, jeg er helt tom for snacks ideer. Nå prøver jeg også å gå ned noen kilo, og det er virkelig en utfordring. Jeg kan ikke spise frukt, kun banan i små mengder, ikke grønnsaker, ikke nøtter, ikke melkeprodukter, ikke noe med gjær eller mel, ikke godteri (men det er vel ikke aktuelt uansett i disse tider), ikke varer med fett som potetgull og lignende, helst ikke sukkerholdige ting. Så etter denne dietten å dømme skulle jeg vært en sylfide, men det er jeg ikke. Så grunnen til at jeg ikke går ned i vekt er nok fordi jeg ikke spiser nok, hvordan kan jeg finne på 5 måltider om dagen med å unnlate alt dette? Jeg kan spise annen mat en gang i blant, men jeg blir dårlig av det, og må ta straffen et par tre dager etterpå. Jeg setter pris på å være frisk, men det er så kjedelig å ikke kunne kose seg, mat og snop er viktig, og når julen nærmer seg igjen blir jeg så fortvilet, selskap og julemat står i kø, og jeg kan ikke spise noe av det nesten, æsj, syteinnlegg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Det hørtes tøft ut, ja. Hvilken magelidelse er det du har? Hva spiser du en vanlig dag da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theoline Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Det hørtes tøft ut, ja. Hvilken magelidelse er det du har? Hva spiser du en vanlig dag da? Har Morbus Crohn, men er så bra nå at jeg egentlig føler meg frisk, så lenge jeg ikke skeier ut i matveien da! Til vanlig spiser jeg to porsjoner cottagecheese og litt banan, en om morgenen og en om kvelden, det går faktisk forholdsvis bra. Og så spiser jeg middag, som i 90 % av tilfellene er kylling eller fisk, jeg synes nok det er litt kjedelig ja, spesielt det med brødmaten er et savn. Og et par tre kopper med grønn te i løpet av dagen, og thats it! Pussig at mat skal ha så mye å si egentlig, men sånn er det faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Har Morbus Crohn, men er så bra nå at jeg egentlig føler meg frisk, så lenge jeg ikke skeier ut i matveien da! Til vanlig spiser jeg to porsjoner cottagecheese og litt banan, en om morgenen og en om kvelden, det går faktisk forholdsvis bra. Og så spiser jeg middag, som i 90 % av tilfellene er kylling eller fisk, jeg synes nok det er litt kjedelig ja, spesielt det med brødmaten er et savn. Og et par tre kopper med grønn te i løpet av dagen, og thats it! Pussig at mat skal ha så mye å si egentlig, men sånn er det faktisk. Hei igjen! Vi får satse på at de snart finner årsaken til, og kuren mot, Morbus Crohn! Hmm. Det du nevner der, var jo ikke rare greiene, hvis det er alt du spiser på en dag. Har du sjekket stoffskiftet ditt? At det er plagsomt å leve med så mange matrestriksjoner, kan jeg bare forsøke å forestille meg. Maten _har_tross alt stor betydning,også sosialt, psykisk og kulturelt, i tillegg til de rent fysiske aspektene. Klart sykdommen er et stort hinder for deg i hverdagen, men du må forsøke å finne strategier, og få hjelp(!), slik at hindrene ikke blir større enn de MÅ være. Jeg synes du bør be om å få treffe en ernæringsfysiolog! Du sier at du har en god periode nå. Hva med å prøve seg fram og introdusere små mengder av brød i kosten f.eks? Det kan jo være du tåler det nå, selv om du ikke har tålt det før, da tarmen var mer inflammert? Fet mat og laktose er jo noe de fleste med din sykdom har problemer med, iallefall i perioder. Men de fleste typene av rent kjøtt, fisk og fugl bruker å gå bra. Har du testet knekkebrød/kli-kjeks? Yoghurt og andre syrnede melkeprodukter(inneholder mindre laktose), eller laktoseredusert? Kokte grønnsaker og kokt/hermetisk frukt? Små og hyppige måltider anbefales. Nå vet ikke jeg hvor overvektig(?) du er, men om det bare er litt ekstra å ta i her og der, vil jeg si at det kanskje er en fordel når man har denne sykdommen. I tilfelle det skulle komme dårligere perioder, kan en energireserve være bra å ha... Har du tenkt slik noen gang? Malabsorbsjon og underernæring er jo, som du sikkert vet, en vanlig følge av M. Crohn. Men du skal jo trives i din egen kropp også, selvsagt. Ellers går jeg ut fra at du tar multivitamin-tablett og Omega3-tilskudd hver dag, det er viktig. Og, som sagt, få henvisning til en ernæringsfysiolog! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.