Gå til innhold

er det mange norske voksne i dag som ikke kan svømme?

Anbefalte innlegg

Gjest om  svømmeferdighet blant voksne.
Skrevet

En jente jeg nylig har blitt kjent med har fortalt meg at hun ikke kan svømme.

Jeg er litt overrasket. Hun er 30 år. Jeg trodde at man lærte det på svømmeundervisningen på skolen. Jeg ville også trodd at dette var noe som kom naturlig med mindre man var blitt skremt av noe og ikke turde å svømme av den grunn.

Nå har jeg alltid vært fisken i vannet, så dette er vanskelig for meg å forstå.

Men voksne som ikke kan svømme i Norge i dag, hvor vanlig er det?.

Hvilke jobber er man utelukket fra når man ikke kan svømme?.

Meg1365380063
Skrevet

Vi hadde ikke svømmeopplæring på skolen.

Vi fikk tilbud om svømmekurs et par ganger i løpet av niårig grunnskole, men det var på kveldstid (hvor man gjerne har andre aktiviteter som korps, speider, kor og slikt), over tre mil unna - og foreldrene måtte betale ganske mye. Altså et tilbud ikke alle fikk benyttet.

Skrevet

Vi fikk tilbud om svømmekurs et par ganger i løpet av niårig grunnskole, men det var på kveldstid (hvor man gjerne har andre aktiviteter som korps, speider, kor og slikt), over tre mil unna - og foreldrene måtte betale ganske mye. Altså et tilbud ikke alle fikk benyttet.

Men om man ikke lærer å svømme på skolen eller på egen hånd, er det ikke noe man lærer av sine foreldre?.

eller er det ikke det?.

Skrevet

Det er nok en del voksne som ikke kan svømme ja.

Om man ikke kan svømme kan man ikke bli sjømann, altså ta hyre på båt som går under rederi i alle fall. Sier i alle fall eks-sjømannen min.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Pappa kunne ikke svømme. Men han var oppvokst langt oppi dalom. Ikke det at jeg noen gang forsto den unnskyldninga, for det var jo vann der også, og jeg bada der hver sommer.

Han lærte seg heller aldri å svømme, men fant faktisk ut at man fløyt i saltvann hvis man tok de rette grepene, og han lærte seg også å forflytte seg i sjøen - men da på ryggen.

Så om sommeren putra han rundt på ryggen med svømmeføtter på beina, uten redningsvest, og skremte vettet av oss andre, for hvis han rulla rundt var det gjort.

En vakker sommerdag skuet vi ut over sjøen og så det ploppe i vannet, og der sank han, gitt. Rett til bunns. Da hadde han blitt dratt over på magen etter en litt hard høyresving, og det måtte gå som det gikk: Rett ned.

Kom aldri opp igjen.

Skrevet

Tror ikke jobb som svømmelærer er poppis.

Ellers er det mulig at man ikke kan bli dykker.

Hm... hva mer?

Tror ikke det hadde fungert noe særlig å være livredder heller.

Derimot er jeg som fisken i vannet.

Meg1365380063
Skrevet

Men om man ikke lærer å svømme på skolen eller på egen hånd, er det ikke noe man lærer av sine foreldre?.

eller er det ikke det?.

Mine foreldre kan ikke svømme. I løpet av barndommen var vi kanskje fem-seks ganger på stranda, hvor jeg og søstra mi vasset og lekte i vannet.

Jeg har uansett aldri trivdes på strender, basseng og slike steder, på grunn av sterk soleksem og overvekt, så for meg er det et lite tap.

Gjest studentmamma
Skrevet

Jeg er 27 år og vi hadde lite svømmeundervisning på skolen, og vi bodde langt fra basseng, så det var ikke så ofte foreldrene mine tok meg med på svømming. Jeg kan svømme, men veldig dårlig. Og jeg kan ikke puste riktig når jeg svømmer. Jeg burde øve meg, men jeg liker ikke å svømme i basseng når jeg kaver som en katt.

Men det største barnet mitt har begynt på svømming. Vil ikke at han skal bli en like dårlig svømmer som sin mor.

Skrevet

Pappa kunne ikke svømme. Men han var oppvokst langt oppi dalom. Ikke det at jeg noen gang forsto den unnskyldninga, for det var jo vann der også, og jeg bada der hver sommer.

Han lærte seg heller aldri å svømme, men fant faktisk ut at man fløyt i saltvann hvis man tok de rette grepene, og han lærte seg også å forflytte seg i sjøen - men da på ryggen.

Så om sommeren putra han rundt på ryggen med svømmeføtter på beina, uten redningsvest, og skremte vettet av oss andre, for hvis han rulla rundt var det gjort.

En vakker sommerdag skuet vi ut over sjøen og så det ploppe i vannet, og der sank han, gitt. Rett til bunns. Da hadde han blitt dratt over på magen etter en litt hard høyresving, og det måtte gå som det gikk: Rett ned.

Kom aldri opp igjen.

Huff da!

Det må ha vært et grusomt syn.

Skrevet

Tror ikke jobb som svømmelærer er poppis.

Ellers er det mulig at man ikke kan bli dykker.

Hm... hva mer?

Tror ikke det hadde fungert noe særlig å være livredder heller.

Derimot er jeg som fisken i vannet.

Beklager, dette skulle under hovedinnlegget!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Huff da!

Det må ha vært et grusomt syn.

Ok. Jeg løy kanskje litt nå. Han daua ikke av drukning. :)

Men jeg husker jeg var redd for det, for han var fullstendig hjelpesløs når han forsøkte seg med normale svømmetak. Da bar det strake veien nedover.

På ryggen gikk det derimot som om han hadde propell i ræva. :)

Skrevet

Ok. Jeg løy kanskje litt nå. Han daua ikke av drukning. :)

Men jeg husker jeg var redd for det, for han var fullstendig hjelpesløs når han forsøkte seg med normale svømmetak. Da bar det strake veien nedover.

På ryggen gikk det derimot som om han hadde propell i ræva. :)

Hehehehe, man juger vel ikke om slikt.

Men godt å høre!

Skrevet

Det er nok en del voksne som ikke kan svømme ja.

Om man ikke kan svømme kan man ikke bli sjømann, altså ta hyre på båt som går under rederi i alle fall. Sier i alle fall eks-sjømannen min.

Hva om man utdanner seg til førskolelærer eller andre jobber som har med barn å gjøre?. De færreste har vel barnehage ved sjøen, men hva om de skal på utflukt til et sted med vann og hun ikke kan svømme?.

Det er ikke alle som svømmer bra, men det er jo en forskjell på å kunne kave i vann i motsetningn til å synke rett ned om man plutselig er på dypet.

Skrevet

eller er det ikke det?.

Hei. Jeg kan ikke svømme. Hadde svømmeopplæring på skolen, men ingen av lærerne tok seg tid til å hjelpe oss som slet. Jeg hatet svømmetimene og er veldig lei meg for at ingen grep fatt i det mens jeg enda var barn.

Jeg har ikke opplevd noe som skulle tilsi at jeg skulle ha vannskrekk, heller, så jeg vet ikke.

Jeg skulle for alt i verden ønske jeg kunne svømme. Det er direkte flaut å ikke kunne det. I tillegg skaper det mye frykt ved båtliv etc.

Her jeg bor er det ikke svømmeopplæring for voksne heller.

Så hva gjør man...?

Skrevet

Mannen min kan ikke svømme. Han er 34 år.

Han kan nok noen tak, men ikke mange.... I løpet av de 15 årene vi har vært sammen, har han badet to ganger, og begge gangene var det ikke dypere enn at han kunne trå nedi.

Jeg elsker å bade og svømme, og gleder meg til barna er svømmedyktige! Jeg har problemer med å lære tre barn å svømme samtidig...

Gjest Aimabel
Skrevet

Hva om man utdanner seg til førskolelærer eller andre jobber som har med barn å gjøre?. De færreste har vel barnehage ved sjøen, men hva om de skal på utflukt til et sted med vann og hun ikke kan svømme?.

Det er ikke alle som svømmer bra, men det er jo en forskjell på å kunne kave i vann i motsetningn til å synke rett ned om man plutselig er på dypet.

hvis bhg skal på utflukt til vannet, må de ha med en voksen med livredderkurs. En kan godt jobbe i bhg uten å kunne svømme, men da kan man ikke oppholde seg ved vannet med barna.

Skrevet

Hei. Jeg kan ikke svømme. Hadde svømmeopplæring på skolen, men ingen av lærerne tok seg tid til å hjelpe oss som slet. Jeg hatet svømmetimene og er veldig lei meg for at ingen grep fatt i det mens jeg enda var barn.

Jeg har ikke opplevd noe som skulle tilsi at jeg skulle ha vannskrekk, heller, så jeg vet ikke.

Jeg skulle for alt i verden ønske jeg kunne svømme. Det er direkte flaut å ikke kunne det. I tillegg skaper det mye frykt ved båtliv etc.

Her jeg bor er det ikke svømmeopplæring for voksne heller.

Så hva gjør man...?

hei du :) Det finnes kurs for voksne som ikke kan svømme. Har sett flere kurs der jeg svømmer hvor instruktører hjelper de som ikke kan svømme. Ofte er det mennesker som er født sør for Ekvator som sliter med dette, men også en del andre.

Men må ikke bli en god svømmer, Men å kunne noen tak og holde seg flytende kan være avgjørende for egen og andres sikkerhet. Jeg har ikke lappen, og jeg snart 30. Årsak: er shitredd for å kjøre bil, en skrekk om har satt seg hos meg. Får prøve igjen når jeg har penger, det koster jo også en del å ta kjøretimer. Synes også det er litt flaut men..

tzatziki1365380058
Skrevet

Vi hadde "bading" både på barne - og ungdomsskolen, men jeg tror ikke jeg hadde lært det skikkelig av den undervisningen vi fikk der. Men jeg hadde vel lært å holde meg flytende i alle fall.

Det var all sommerbadingen mamma og pappa sørget for som "gjorde susen".

Skrevet

hei du :) Det finnes kurs for voksne som ikke kan svømme. Har sett flere kurs der jeg svømmer hvor instruktører hjelper de som ikke kan svømme. Ofte er det mennesker som er født sør for Ekvator som sliter med dette, men også en del andre.

Men må ikke bli en god svømmer, Men å kunne noen tak og holde seg flytende kan være avgjørende for egen og andres sikkerhet. Jeg har ikke lappen, og jeg snart 30. Årsak: er shitredd for å kjøre bil, en skrekk om har satt seg hos meg. Får prøve igjen når jeg har penger, det koster jo også en del å ta kjøretimer. Synes også det er litt flaut men..

hehe..skal vi bytte? jeg får svømmeferdighetene dine og du kan få lappen min? =)

ja, skal flytte til våren, får håpe jeg kan ta et kurs der..Det frister ikke så veldi nå å plaske alene i et basseng og prøve å lære seg det selv, siden jeg bor i en liten by med mange bekjente og kjente...

Får vente til jeg kommer til en by der de faktisk har svømmeopplæring for voksne.

Men kjenner jeg gruer meg. Bare lukta at klor får meg til å krympe...

Men jeg har jo såååå lyst å lære det så jeg kan dra til syden med kjæresten! Hadde vært så deilig å kunne gjøre slike ting!!Å ikke grue seg til sommer å bading mer å sånn..uff...

Skrevet

Moren min kan visst ikke svømme. De hadde aldri svømming på skolen på bondelandet der hun voks opp (hun er 49)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...