Gå til innhold

Diabetikere og frukt

Anbefalte innlegg

Gjest dilla på frukt
Skrevet

Kan diabetikere spise frukt, f.eks mandariner? Det er vel sukker i frukt, men en form for sunt sukker etter det jeg har forstått?

Fortsetter under...

Skrevet

Diabetikere tåler vel stort sett fruktsukker greit, tror jeg. Men det bør man vel avklare med sin lege, for å være helt på den sikre siden. Eller følge med på blodsukkeret på et sånt måleapparat som mange diabetikere har.

Skrevet

Javisst kan en diabetiker spise det, men i mye mindre mengder enn andre..

Har en nær slektning som har diabetes, den utgaven som ikke kan reguleres med kosthold men med sprøyter, han fikk beskjed om at det kunne være skadelig. Men det er jo enkelt og sjekke da diabetikere er utstyrt med blodsukkerapparat, kreves bare en liten dråpe blod:)

Skrevet

Dette er veldig individuelt og det fins ikke en fasit som passer alle diabetikere. Du kan spise frukt, men mengden må du finne fram til selv etter at du måler blodsukkeret og finner ut hvordan det påvirker ditt blodsukker. Noen frukter inneholder mye mer fruktsukker enn andre. Fedon Lindberg har skrevet en bra bok som heter Sukkerbiten hvor forskjellige typer matvarer er analysert med hensyn til sukkerinnholdet. Det blir vist med antall sukkerbiter i forhold til en normal spisemengde. Jeg vil anbefale denne boken, den hjalp i allefall min mor til å forstå sammenhengene mellom innhold av sukker i mat og påvirkning på blodsukkeret.

Skrevet

Min far har diabetes2 og såvidt jeg vet får han ikke lov til å spise druer og moreller i alle fall, men ellers spiser han bananer vet jeg. Det er sikkert individuelt.

Annonse

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har type 1 og spiser frukt, men sjelden mer enn de anbefalte fem om dagen. Og joda, det hender at jeg går amok i klementinsesongen uten snev av dårlig samvittighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...