Gjest dilla på frukt Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Kan diabetikere spise frukt, f.eks mandariner? Det er vel sukker i frukt, men en form for sunt sukker etter det jeg har forstått? 0 Siter
Gemini Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Diabetikere tåler vel stort sett fruktsukker greit, tror jeg. Men det bør man vel avklare med sin lege, for å være helt på den sikre siden. Eller følge med på blodsukkeret på et sånt måleapparat som mange diabetikere har. 0 Siter
sheba Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Javisst kan en diabetiker spise det, men i mye mindre mengder enn andre.. Har en nær slektning som har diabetes, den utgaven som ikke kan reguleres med kosthold men med sprøyter, han fikk beskjed om at det kunne være skadelig. Men det er jo enkelt og sjekke da diabetikere er utstyrt med blodsukkerapparat, kreves bare en liten dråpe blod:) 0 Siter
fresja Skrevet 8. desember 2006 Skrevet 8. desember 2006 Frukt inneholder fruktsukker, som har en gunstigere virkning på blodsukkeret enn vanlig sukker. http://www.diabetesinfo.no/view.asp?id=77&expertShow=1674&nocache=nocache#chosen 0 Siter
Osiris Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Dette er veldig individuelt og det fins ikke en fasit som passer alle diabetikere. Du kan spise frukt, men mengden må du finne fram til selv etter at du måler blodsukkeret og finner ut hvordan det påvirker ditt blodsukker. Noen frukter inneholder mye mer fruktsukker enn andre. Fedon Lindberg har skrevet en bra bok som heter Sukkerbiten hvor forskjellige typer matvarer er analysert med hensyn til sukkerinnholdet. Det blir vist med antall sukkerbiter i forhold til en normal spisemengde. Jeg vil anbefale denne boken, den hjalp i allefall min mor til å forstå sammenhengene mellom innhold av sukker i mat og påvirkning på blodsukkeret. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Min far har diabetes2 og såvidt jeg vet får han ikke lov til å spise druer og moreller i alle fall, men ellers spiser han bananer vet jeg. Det er sikkert individuelt. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 9. desember 2006 Skrevet 9. desember 2006 Jeg har type 1 og spiser frukt, men sjelden mer enn de anbefalte fem om dagen. Og joda, det hender at jeg går amok i klementinsesongen uten snev av dårlig samvittighet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.