Gå til innhold

Ulike avdelinger på sykehus

Anbefalte innlegg

Gjest Mariatobe
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på de ulike avdelingene på sykehus? Nå mener jeg ikke hjerteavdeling og sånn, men intensivavdeling, observasjonsavdeling og vanlig avdeling.

Jeg har inntrykk av at intensivavdeling er for de aller sykeste og at observasjonsavdeling er for de som er ganske syke og vanlig avdeling er for de som ikke er sånn veldig syke, men trenger behandling likevel?

Gjest MiaMariaa
Skrevet

ganske

Hehe, skjønner ikke hvorfor du gidder å rette den skrivefeilen når du mangler både komma og punktum i innlegget.

Skrevet

Tror intensiven er for akuttskadde og opererte som trenger overvåkning med apparat og slanger og slikt 24 timer i døgnet.

På observasjonsposter tror jeg det ligger pasienter som observeres rutinemessig etter operasjoner, og de som ikke trenger akutt behandling osv.

På vanlige poster ligger pasienter med en bestemt problemstilling relatert til f.eks hjerte, nevrologi osv, som utredes, forsøkes stabiliseres, og behandles. Dette er syke mennesker, men gjerne ikke livstruende syke...enda.

Skrevet

Hehe, skjønner ikke hvorfor du gidder å rette den skrivefeilen når du mangler både komma og punktum i innlegget.

Fordi når jeg skriver her inne så er jeg ikke så opptatt av komma og punktum når setningen er så enkel. Men skriver jeg derimot noe feil så retter jeg det.

Det kan til og med hende at du ser jeg skriver uten stor bokstav også :-O

Skrevet

PÅ intensiven ligger de som trenger overvåkning etter operasjon eller som er svært syke. Som regel obsersvasjon av hjerte osv.

PÅ observasjon ligger de som skal holdes under opservasjon, men som nødvendigvis ikke medisineres eller har vært operert. Feks. om man brekker benet og må ha en natt på sykehus ligger man kanskje her.

PÅ kirurgisk ligger de som har vært operert, feks. operert i ryggen, og på medisin ligger de som ikke har vært operert (kan også ha vært operert og så flyttet) men som medisineres. Feks. pasienter emd slag, lungesyke sov.

Er det ikke omtrent sånn da??

Skrevet

PÅ intensiven ligger de som trenger overvåkning etter operasjon eller som er svært syke. Som regel obsersvasjon av hjerte osv.

PÅ observasjon ligger de som skal holdes under opservasjon, men som nødvendigvis ikke medisineres eller har vært operert. Feks. om man brekker benet og må ha en natt på sykehus ligger man kanskje her.

PÅ kirurgisk ligger de som har vært operert, feks. operert i ryggen, og på medisin ligger de som ikke har vært operert (kan også ha vært operert og så flyttet) men som medisineres. Feks. pasienter emd slag, lungesyke sov.

Er det ikke omtrent sånn da??

Tror det er avhengig av størrelsen på sykehuset, dvs hvor spesialiserte de er.

På de store sykehusene har de avdelinger for f.eks lunge, hud, nevrologi, nevrokirurgi, som ikke finnes på de små sykehusene. Pasienter som trenger hjernekirurgi må til en nevrokirurgisk avdeling. Og så videre. På en vanlig medisinsk avdeling finner man mye rart :)

Gjest Sykehusansatt
Skrevet

På intensivavdeling ligger svært syke pasienter som har behov for særskilt oppfølging som f.eks respiratorbehandling og/eller overvåkning.

På observasjonsavdeling kan man bli plassert om man f.eks kommer inn i sykehuset med uklare og diffuse symptomer som åpenbart ikke er av alvorlig grad. Der har man mulighet til å observere pasienten en tid for sikkerhetsskyld før man sender denne hjem igjen.

På andre "vanlige" avdelinger, både medisinske og kirurgiske, ligger pasienter med alle mulig andre lidelser, enten akutte eller noe de er søkt inn i sykehuset for. Ofte er det også her som på intensiven, svært syke pasienter, og grensen mellom når en pasient bør overflyttes intensiven kan ofte være flytende. Det som avgjør er ofte at en pasient trenger ekstra ressurser (foruten tekniske som respirator) i form av sykepleiere hos seg hele tiden. Intensivsykepleie er dessuten et eget felt med særskilt kompetanse på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...