Gå til innhold

Ny jobb uten kontrakt- hvilke rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvila situasjon----
Skrevet

Jeg har blitt forespeilet en jobb med medleverturnus for en god tid tilbake. Muntlig avtale var at jeg skulle begynne så snart det nye firmaet hadde fått godkjenning og beboere. Fra august så har dette stadig blitt utsatt helt fram til for halvannen uke siden da jeg ble spurt om å begynne førstkommende lørdag (altså lørdag forrige helg), dette var for tidlig for meg så jeg spurte om å få begynne mandag halvannen uke etter i steden, noe min nye sjef syntes hørtes greit ut. I følge denne avtalen så skulle jeg begynne på mandag som kommer. Siden denne jobben ikke innebærer noen form for opplæring, spurte jeg om å få jobbe et par ettermiddagsvakter på dette stedet FØR jeg skulle begynne i turnus, noe han syntes var en god ide og han skulle ringe meg ang dette hvis det ble åpning for det. Siden jeg ikke hørte mer fra han så regnet jeg med det ikke ble noe av de ettermiddagsvaktene, men ringte han i går (fredag) ettermiddag for å avtale når og hvor jeg skulle møte han på mandag når jeg skulle begynne på jobb. Da beklaget han og sa at han skulle ringt meg før, fordi det ikke blir noe jobbing fra mandag likevel...

Vi har ikke tegnet noen kontrakt fordi det har vært så usikkert og jeg har ikke fått noen dato for oppstart før for halvannen uke siden. Men da gjorde vi en klar avtale over telefon, om at jeg skulle gå inn i turnus fra og med mandag som kommer.

Hvilke rettigheter har jeg i forhold til dette? Jeg sitter jo med skjegget i postkassa nå (føles det som), jeg mister inntekt pga dette og går julen i møte med tom konto. Har jeg krav på noe lønn så lenge vi bare har en muntlig avtale? Hvor mye lønn har jeg eventuelt krav på? Jeg skulle jobbet fra mandag til torsdag, noe som innebærer en god tusen siden dette er døgnturnus... Kan jeg kreve lønn for disse døgnene likevel? For hvor lenge kan jeg eventuelt kreve lønn? Hva gjør jeg? Jeg vet at saken ikke står særlig sterkt så lenge vi bare har gjort muntlige avtaler, men jeg skal vel ha krav på det samme likevel? Men det blir ord mot ord hvis sjefen blir vanskelig...

Jeg har hatt mulighet til å ta ekstravakter andre steder, noe jeg har sagt fra meg pga at jeg hadde avtalt at jeg skulle begynne å jobbe for den nye sjefen min...

Skrevet

Syns det høres ut som om du kan ha muligheter men ta kontakt med foreninga du er tilknytta ...de burde kunne hjelpe deg.

Gjest fortvila situasjon!
Skrevet

Syns det høres ut som om du kan ha muligheter men ta kontakt med foreninga du er tilknytta ...de burde kunne hjelpe deg.

Men, saken er den at jeg er ikke meldt inn i noen forening enda. Jeg hadde tenkt å gjøre det så snart jeg begynte å jobbe...

Skrevet

Men, saken er den at jeg er ikke meldt inn i noen forening enda. Jeg hadde tenkt å gjøre det så snart jeg begynte å jobbe...

Ta kontakt med foreninga da...Forklar situasjonen du er i og at du hadde planer om medlemsskap...er ikke sikkert det aksepteres men forsøk!!!

Skal krysse det jeg eier og har for deg jeg!!!

Gjest fortvila situasjon ----
Skrevet

Ta kontakt med foreninga da...Forklar situasjonen du er i og at du hadde planer om medlemsskap...er ikke sikkert det aksepteres men forsøk!!!

Skal krysse det jeg eier og har for deg jeg!!!

Tusen takk! Jeg får ringe rundt på mandag og høre hva jeg gjør... Arbeidstilsyn, fagorganisjasjon osv... Men jeg har litt behov for å få oversikt nå. Mandag er veldig lenge til akkurat nå...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...