Gå til innhold

Betaling for datahjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du har en datakynding hjemme hos deg en fredagskveld for å hjelpe deg med å sette opp et par maskiner, re installere, rydde opp i rotet på pc'n, kable, sette opp nettverket ditt ja, alt egentlig.

Vedkomne bruker hele fredag ettermiddag og kveld, fra 16.30-01.00 og tre timer på lørdag formiddag. Hvor mye er denne jobben verdt for deg i penger, hvor mye ville du betalt ham? Dette er ikke noen du kjenner godt, ikke noen kompistjeneste som sådann, han bare kjenner en bekjent av deg.

Gjest mandolina
Skrevet

På hverdager i arbeidstiden kr 400,- pluss moms pr time.

Det er vennskapspris.

Prisen fra datafirma til et annet firma er kr 900,00 pr time for datakonsulenthjelp.

Hilsen

Skrevet

Det er vennskapspris.

Prisen fra datafirma til et annet firma er kr 900,00 pr time for datakonsulenthjelp.

Hilsen

Takk for svar.

Dette er utenom arbeidstiden, fredagkveld og lørdag formiddag.

Skrevet

Det spørs hvor mye han har rota og sløst bort tida. Det går mye tid når de ikke kan sette opp flere maskiner og gjøre mange operasjoner på dem samtidig.

En helg er vel verd 200 i timen svart.

Skrevet

Det spørs hvor mye han har rota og sløst bort tida. Det går mye tid når de ikke kan sette opp flere maskiner og gjøre mange operasjoner på dem samtidig.

En helg er vel verd 200 i timen svart.

Det er ikke noe sløsing av tid, det er ren jobbing. Alt måtte taes ned og settes opp på nytt. Er ikke 200,- t veldig billig?

Skrevet

Det er ikke noe sløsing av tid, det er ren jobbing. Alt måtte taes ned og settes opp på nytt. Er ikke 200,- t veldig billig?

Betaler han ikke skatt, så er det god lønn i f t hva skattebetalere får.

Skrevet

Det er vennskapspris.

Hilsen

Den lokale PC-mannen (enmanns med kontor/verksted hjemme) tar 350 pr time hos private. Pluss transport 150 pr tur. + mva .

Gjest mandolina
Skrevet

Den lokale PC-mannen (enmanns med kontor/verksted hjemme) tar 350 pr time hos private. Pluss transport 150 pr tur. + mva .

Da er han billig i forhold til prisene Oslofirmaer tar.

Jeg kjenner bransjen fra innsiden.

Men det er selvfølgelig forskjell på nivået av kunnskap som "dataeksperten" innehar og det gjenspeiler seg i prisene.

Hilsen

Skrevet

Betaler han ikke skatt, så er det god lønn i f t hva skattebetalere får.

Her er du ute å kjøre, dette stemmer ikke. I så fall er du underbetalt.

Skrevet

Men det er selvfølgelig forskjell på nivået av kunnskap som "dataeksperten" innehar og det gjenspeiler seg i prisene.

Hilsen

Han har bl.a Computer Science utdannelse, jobbet med dette bestandig, og har sertifiseringer i både programmering og nettverk. Det er kompis av mannen min, han sitter i Køben as we speak og gjør jobben, og lurer på hva han skal ta betalt. De han jobber for har en meget romslig økonomi.

Skrevet

Hilsen

Selvsagt, hvis kunnskapen resulterer i en løsning som tar kortere tid enn en vanlig ville klart, eller vedk må oppdatere seg så mye at vedk bare kan fakturere en tredel av tida.

Men å sette inn en harddisk i en vanlig hjemmePC er ikke verd 900 kr timen. Det er lite lurt på lang sikt å være dyr. I et lokalsamfunn ville ryktet gått fort, og kundene ville være borte. Det er dessuten ganske ubehagelig å være dyr når det oppstår konflikter og feil. Det forventes naturlig at en dyr tjeneste innehar en tilsvarende kvalitet.

Vår lokale er effektiv, pålitelig og rimelig, dessuten er han hyggelig og ærlig. Og han har alt for mye å gjøre :-)

Skrevet

Her er du ute å kjøre, dette stemmer ikke. I så fall er du underbetalt.

Jeg kjenner bransjen godt fra bred erfaring.

Vi snakker om en privat svartjobber. Og det er min mening om hva det er verd.

En konsulent i et selskap med mange ansatte i ryggen, store ressurser til rådighet, ansvarsforsikringer, dyre kurs, dyr programvare, dyre maskiner og store kostnader er noe helt annet, men vi kan snakke om det også en dag.

Gjest mandolina
Skrevet

Selvsagt, hvis kunnskapen resulterer i en løsning som tar kortere tid enn en vanlig ville klart, eller vedk må oppdatere seg så mye at vedk bare kan fakturere en tredel av tida.

Men å sette inn en harddisk i en vanlig hjemmePC er ikke verd 900 kr timen. Det er lite lurt på lang sikt å være dyr. I et lokalsamfunn ville ryktet gått fort, og kundene ville være borte. Det er dessuten ganske ubehagelig å være dyr når det oppstår konflikter og feil. Det forventes naturlig at en dyr tjeneste innehar en tilsvarende kvalitet.

Vår lokale er effektiv, pålitelig og rimelig, dessuten er han hyggelig og ærlig. Og han har alt for mye å gjøre :-)

Det var ikke prisen til private jeg skriv var 900,00 kr i timen, det er fra firma til firma, og er vel gjerne oppsett og gjennomkjøring av kompliserte nettverksløsninger i store firmaer, og programmering av spesialprogrammer.

Jeg nevnte faktisk to forskjellige priser og pressiserte hvilke oppgaver prisene var gjeldende for.

Hilsen

Skrevet

Tar ikke dataeksperter rundt 900kr timen? Det er det jeg har betalt før ihvertfal. Dyrt!

Skrevet

Det var ikke prisen til private jeg skriv var 900,00 kr i timen, det er fra firma til firma, og er vel gjerne oppsett og gjennomkjøring av kompliserte nettverksløsninger i store firmaer, og programmering av spesialprogrammer.

Jeg nevnte faktisk to forskjellige priser og pressiserte hvilke oppgaver prisene var gjeldende for.

Hilsen

Det er altså vidt forskjellige nisjer vi snakker om samtidig.

En spesialist fra IBM så jeg tok 1350 kr + mva pr time.

Gjest mandolina
Skrevet

Det er altså vidt forskjellige nisjer vi snakker om samtidig.

En spesialist fra IBM så jeg tok 1350 kr + mva pr time.

Nettopp.

Hilsen

Skrevet

200 er ikke for liten pris.

Datafolk som selger tjenester per timer til f. eks ergogrup får 500,- i timen.

Skrevet

Nettopp.

Hilsen

:-)

Noen "konsulenter" misforstår hvordan ting foregår, og prøver å ta "kongepris" for "hattemakerjobber". En svartjobber prøvde å kreve 850 kr pr time for å putte to reinstallasjons-CDer i en bærbar og sitte å se på at den ordna seg sjøl i to timer. Men ikke etter at jeg hadde snakket med han. Han mente visst at alle kunne kreve det samme som de "store gutta". Det må være et visst forhold mellom ting og tang. Han må ha vett til å si nei.

Skrevet

200 er ikke for liten pris.

Datafolk som selger tjenester per timer til f. eks ergogrup får 500,- i timen.

Selvstendige folk som gjør standard teknikerjobber og klargjøring på maskinvare på verksted for andre firmaer, får 375-500 kr pr time + mva.

Skrevet

1000,- hadde vært det jeg ville betalt. Personen var jo der over 10 timer. Underkant av 100,- svart i timen er vel ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...