Gå til innhold

Hvorfor gi barn navn som mange uttaler "feil"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt navn blir ikke uttalt feil, men skrevet i så mange utallige måter. Selv om jeg sier hvordan navnet mitt staves så blir det skrevet feil. Det hater jeg med mitt navn. Men ellers er det et bra navn:)

Mitt er så håpløst at det er helt utrolig hva folk kan få det til å bli. Derfor bruker jeg bare et par kortvarianter av det sånn til daglig.

Siden jeg vet alt om å ha et vanskelig navn ga jeg sønnen min et navn som er så enkelt og rett fram som overhodet mulig:-)

Skrevet

Jeg har et navn som for mange er veldig vanskelig å si. Jeg heter Veronika. Og gjennom hele oppveksten og også i yrkeslivet opplever jeg å bli kalt Viktoria. Det er jo å bomme ganske stygt, men jeg har begynt å svare påViktoria også, for jeg vet jo det er meg de mener.

En gammel mann som bodde i nabolaget når jeg vokste opp, kalte meg Veronikka. Det har jeg aldri hørt siden...

Mon mor blander navnene Veronika og Viktoria, noen ganger blander hun inn Monika også!

Gjest vanlige navn
Skrevet

Ett av navnene skrives slik det sies, men mange skriver det alikevel feil.

Gjest forsøk på forklaring
Skrevet

Emma? Er det ikke greit å uttale Emma? Hva kan gå feil egentlig?

Leah, ser jeg at kan ha en engelsk vri...

Enkelte her skjønner visst ikke forskjellen på de to ulike talemåtene av disse to navnene....

Ord som har trykk på første stavelse, kan likevel uttales på to ulike måter! Det er snakk om høy eller lav tone i starten:

Ordene "Huset" og "Hesten" har samme slags trykk, uansett dialekt tror jeg. Navnet Emma skal ha samme trykket, hvis jeg forstår hovedinnlederen rett?

Ordene "gave" og "Tine" har også like trykk, men første trykk har en høyere tone enn de ovenfornevnte ordene. Navnene Leah og Thea uttales gjerne med dette samme trykket.

Skrevet

Enkelte her skjønner visst ikke forskjellen på de to ulike talemåtene av disse to navnene....

Ord som har trykk på første stavelse, kan likevel uttales på to ulike måter! Det er snakk om høy eller lav tone i starten:

Ordene "Huset" og "Hesten" har samme slags trykk, uansett dialekt tror jeg. Navnet Emma skal ha samme trykket, hvis jeg forstår hovedinnlederen rett?

Ordene "gave" og "Tine" har også like trykk, men første trykk har en høyere tone enn de ovenfornevnte ordene. Navnene Leah og Thea uttales gjerne med dette samme trykket.

Her finner du en forklaring:

http://www.sprakrad.no/Trykksaker/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_1996/Spraaknytt_1996_3/Sola_og_sola/

Det vanligste eksempelet er ordene bønder og bønner.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Mon mor blander navnene Veronika og Viktoria, noen ganger blander hun inn Monika også!

Hehe.

Mamma sier alltid navnet på de to andre søstrene før hun sier navnet på den hun snakker til. Så vi er vant til å høre navnet til søstrene våre før vi får høre vårt. :)

Skrevet

Hehe.

Mamma sier alltid navnet på de to andre søstrene før hun sier navnet på den hun snakker til. Så vi er vant til å høre navnet til søstrene våre før vi får høre vårt. :)

*Hehe* Min mor og min mormor var glemske innimellom og når de skulle nevne noen så var de gjerne innom halve bygda ved navn før de kom frem til rette vedkommende. :o)

For ikke å snakke om når de skulle fortelle hvor gammel en eller annen var! Da ble ørten hendelser og andre fødsler og saker og ting dratt frem gitt. Det kunne være en skikkelig latterbombe å høre på dem. :o)

Gjest Princess Peach
Skrevet

*Hehe* Min mor og min mormor var glemske innimellom og når de skulle nevne noen så var de gjerne innom halve bygda ved navn før de kom frem til rette vedkommende. :o)

For ikke å snakke om når de skulle fortelle hvor gammel en eller annen var! Da ble ørten hendelser og andre fødsler og saker og ting dratt frem gitt. Det kunne være en skikkelig latterbombe å høre på dem. :o)

Minner meg om mamma igjen. Det går jo ikke an å fortelle en historie uten å ha med hvem som er foreldrene og søskenene til den og den, og hva som skjedde det året historien tok plass... Og til slutt har hun sporet helt av. :)

Skrevet

Minner meg om mamma igjen. Det går jo ikke an å fortelle en historie uten å ha med hvem som er foreldrene og søskenene til den og den, og hva som skjedde det året historien tok plass... Og til slutt har hun sporet helt av. :)

Akkurat sånn var både mamma og mormor også! Helt utrolig! :o)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Akkurat sånn var både mamma og mormor også! Helt utrolig! :o)

Sladrekjerringer, kaller man sånne. ;)

Skrevet

haha vi er visst flere som har mødre som sporer av når de skal fortelle noe. ;-P

Det er flere ganger vi har måttet si "kom til saken da!" når hun setter igang, for det er sååå mange ekstrating og detaljer som kommer med, og så kommer hun på noe annet, og så var det jo det der, og så ... ja, så har alle glemt hva hun egentlig skulle fortelle.

Gjest Princess Peach
Skrevet

haha vi er visst flere som har mødre som sporer av når de skal fortelle noe. ;-P

Det er flere ganger vi har måttet si "kom til saken da!" når hun setter igang, for det er sååå mange ekstrating og detaljer som kommer med, og så kommer hun på noe annet, og så var det jo det der, og så ... ja, så har alle glemt hva hun egentlig skulle fortelle.

Ja, nemlig. Sitter bare og sukker stille inni meg når hun skal fortelle noe, for det blir sååå mye utenomprat. :)

Og hvis jeg skal fortelle noe om noen hun ikke kjenner, så må hun omtrent ha hele slektstreet til vedkommende før jeg kan fortsette. ;)

Skrevet

Ja, nemlig. Sitter bare og sukker stille inni meg når hun skal fortelle noe, for det blir sååå mye utenomprat. :)

Og hvis jeg skal fortelle noe om noen hun ikke kjenner, så må hun omtrent ha hele slektstreet til vedkommende før jeg kan fortsette. ;)

"Og hvis jeg skal fortelle noe om noen hun ikke kjenner, så må hun omtrent ha hele slektstreet til vedkommende før jeg kan fortsette. ;) "

*flire* ja, det har jeg og vært borti. Jeg er igang med å fortelle en historie, og så kommer det spørsmål om ting som ikke har med saken å gjøre i det hele tatt. Jeg sier "men det spiller jo ingen rolle, det er ikke det jeg skal fortelle om". så svares det "nei, men det kan jo være interessant likevel" f eks.

Ja særlig. ;-P

Skrevet

Hehe.

Vi har visst samme mor ;-)

Det verste er at jeg, etter at tredjemann kom, også har begynt å gjøre det... Tre blir visst en for mye å holde styr på ;-)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Vi har visst samme mor ;-)

Det verste er at jeg, etter at tredjemann kom, også har begynt å gjøre det... Tre blir visst en for mye å holde styr på ;-)

Hehe. Søsteren min kaller alltid datteren sin for navnet mitt når vi er i samme rom, aldri ellers. Tror vi er miljøskadd alle sammen. :)

Skrevet

Jenta vår har et "vanskelig" navn i så måte. Det blir ofte både stavet og uttalt feil. Men det gjør ikke så mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...