Gå til innhold

Gelélokk til ostekaken

Anbefalte innlegg

Gjest Osteberta
Skrevet

Hvordan lager jeg gelelokket til ostekaken? Gjør jeg som det står på pakken.. lager vanlig gele med 5 dl.vann eller lager jeg den sterkere m/2,5 dl. vann? Noen som kan gi meg noen gode råd her?

Takker så mye!:-)

Gjest kakemons
Skrevet

Jeg lager gelèlokket med litt mindre vann, slik at ikke lokket blir så "tykt", jeg bruker 3 dl vann istedenfor 5. Men er dere glad i gelè så går det fint an å bruke 5 dl.

Skrevet

Lag den som vanlig, du. Jeg pleier å ta litt mindre vann, kanskje 4,5 dl. Og så varmer jeg bare halvparten av vannet, rører ut pulveret og tilsetter resten av vannet kaldt. Da kjøles geleen kjappere ned til bruk på kaka.

Gjest Osteberta
Skrevet

Jeg lager gelèlokket med litt mindre vann, slik at ikke lokket blir så "tykt", jeg bruker 3 dl vann istedenfor 5. Men er dere glad i gelè så går det fint an å bruke 5 dl.

3 dl i steden for 5 dl. er kanskje lurt ja! Takk for tips!:-)

Gjest Osteberta
Skrevet

Lag den som vanlig, du. Jeg pleier å ta litt mindre vann, kanskje 4,5 dl. Og så varmer jeg bare halvparten av vannet, rører ut pulveret og tilsetter resten av vannet kaldt. Da kjøles geleen kjappere ned til bruk på kaka.

Ok, det var lurt ja! Tusen takk for tipset! :-)

Gjest kakemons
Skrevet

Det gjør jeg også, både med lokket og gelèen jeg har inni selve kaka, da går det så fort å lage kaken.

Og så er det viktig at ostefyllet med gelèen har stivnet før vi tar på topplokket .... det gjorde ikke jeg første gang jeg lagde kaka :), den ble ikke mye pen.

Skrevet

Jeg bruker ca halv mengde vann av det som står på pakken. Synes det er best at geleen er litt fastere i konsistensen når den skal være oppå kaken, og ikke bare i en skål med vaniljesaus.

Skrevet

3 dl i steden for 5 dl. er kanskje lurt ja! Takk for tips!:-)

Heisann! :-)

Ostekake er favorittkaka mi, nam!!

I min oppskrift står det halv mengde vann i forhold til det som står på pakken. Bruker også halv mengde vann på geleen som skal være inni kaka!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...