Gå til innhold

Når dere invitere venner hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva inviterer dere dem på? Middag? Isåfall, hva serverer dere?? Hvor ofte har dere venner på besøk, tenker vel særlig på vennepar? Hvor godt bør man kjenne folk før man kan invitere dem med på noe?

Gjest snupydogg
Skrevet

Vi har ikke vennepar ofte på besøk. Jeg tenker ofte at nå skal jeg be de og de, men så blir det med tanken :-/ Jeg har ikke så mye overskudd eller ork til det i helgene. Jeg treffer ofte venninner, men det blir jo noe annet....

De vi ber hjem til oss kjenner vi gangske godt. Men det gjør vel ikke noe å be noen en ikke kjenner så godt heller. Hvis kjemien er der. Noe må en jo gjøre for å bli kjent :-)

Skrevet

Jeg inviterer ganske ofte venner hjem, jeg er skilt og har en datter, slik at jeg må være hjemme om kvelden.

Inviterer da gjerne en eller flere venner midt i uken til middag. Det trenger ikke være noen fancy måltider egentlig, kan være kyllingfilet og pasta f.eks, eller wok, eller en fiskesuppe. Om sommeren blir det gjerne grilling på terassen.Er det fredagskveld kan det være biff og rødvin eller taco, og da overnatter gjerne ei venninne eller to.

Kjempekoselig å ha noen å kose seg sammen med i mørke høstkvelder.

Skrevet

På østlandet var det vanlig å invitere vennepar på middag f eks. Eller en god kveldsmat med mye godt pålegg osv.

Her på vestlandet virker det som dette er svært uvanlig, så her kommer vennepar bare på fest o.l. på kveldstid, vorspiel altså med snacks osv, eller de kommer med unger og da blir det litt sånn lunsj på halv tolv eller noe sånt.

Merker stor forskjell på øst og vest på akkurat dette. :-)

Skrevet

Vi har bare hver våre venner og venninner vi - de eneste parene vi har her er slekta. OG da er det kaffe og kaker.

Skrevet

På østlandet var det vanlig å invitere vennepar på middag f eks. Eller en god kveldsmat med mye godt pålegg osv.

Her på vestlandet virker det som dette er svært uvanlig, så her kommer vennepar bare på fest o.l. på kveldstid, vorspiel altså med snacks osv, eller de kommer med unger og da blir det litt sånn lunsj på halv tolv eller noe sånt.

Tror det må være bare din omgangskrets. Jeg bor på vestlandet, og i min omgangskrets er det helt vanlig å invitere hverandre på middag stadig vekk.

Skrevet

Hmmm, vi bo på vestlandet og vi inviterer "støtt og stadig" venner på middag, og blir invitert på middag. Både på ettermidaggen, med barn, og på kveldstid uten barn. Og i noen tilfeller med barn, men da spiser barna først, så legger vi dem, og så spiser vi voksne. Vi har noen venner som vi er en del sammen med, og da snaker vi om både forrett, hovedrett og dessert.

I perioder har vi vært ute hos venner, eller hatt venne hos oss hver eneste helg. Så her tror jeg rett og slett det må være store forskjeller på vestlandet :-)

Og til hovedspørmålet: Når vi inviterer eller blir invitert på dagtid, med barn, så er det ofte barnevennlig meny, som pizza, lasagne, pannekaker ol. Er det snakk om kveldstid så avhenger det hvem det er som kommer. Vi har venner vi spiser pizza, lasagne og tacos sammen med, og vi har venner vi spiser trerrtters sammen med.

Og når man kan invitere hjem på besøk? Vel, noen av de vi er mest sammen med er noen som vi ble kjent med over en middag som vi ble invitert til sammen med et tredje par. Det var bare vi damer som kjente hverandre fra før, men også mannfolkene fant tonen, etter hvert også ungene, og vi har hatt utrolig mye kjekt sammen siden.

Så jeg vil si at det egentlig aldri er for tidlig å invitere noen på middag :-)

Skrevet

Hmmm, vi bo på vestlandet og vi inviterer "støtt og stadig" venner på middag, og blir invitert på middag. Både på ettermidaggen, med barn, og på kveldstid uten barn. Og i noen tilfeller med barn, men da spiser barna først, så legger vi dem, og så spiser vi voksne. Vi har noen venner som vi er en del sammen med, og da snaker vi om både forrett, hovedrett og dessert.

I perioder har vi vært ute hos venner, eller hatt venne hos oss hver eneste helg. Så her tror jeg rett og slett det må være store forskjeller på vestlandet :-)

Og til hovedspørmålet: Når vi inviterer eller blir invitert på dagtid, med barn, så er det ofte barnevennlig meny, som pizza, lasagne, pannekaker ol. Er det snakk om kveldstid så avhenger det hvem det er som kommer. Vi har venner vi spiser pizza, lasagne og tacos sammen med, og vi har venner vi spiser trerrtters sammen med.

Og når man kan invitere hjem på besøk? Vel, noen av de vi er mest sammen med er noen som vi ble kjent med over en middag som vi ble invitert til sammen med et tredje par. Det var bare vi damer som kjente hverandre fra før, men også mannfolkene fant tonen, etter hvert også ungene, og vi har hatt utrolig mye kjekt sammen siden.

Så jeg vil si at det egentlig aldri er for tidlig å invitere noen på middag :-)

hm, da må det være folka vi kjenner og ikke øst/vest som er grunnen. ;-)

Vi prøvde nemlig da vi flyttet tilbake, å videreføre det å invitere vennepar på middag. Med barn og uten barn. Som vi hadde gjort østpå.

Resultatet ble at de enten ble forundret, og det ble ikke tatt noe initiativ til å gjøre igjen verken hos oss eller at vi ble bedt tilbake.

Eller at de kom, men noen av dem var mette, eller kom altfor sent for "det gjør vel ikke så farlig" (ergo de var vant med lett-mat og ikke middag som var varm og ferdig), eller så hadde en av dem spist pølser rett før på bensinstasjonen (!), ja, you see?

Og altså, det er ikke maten det er feil med, for jeg vet at den var god. :-D

Men alle som en virket overrasket og forundret over at det skulle være middag, og at de skulle komme noenlunde på tiden, og at det kanskje hadde vært hyggelig å bli bedt tilbake. :-)

Skrevet

Tror det må være bare din omgangskrets. Jeg bor på vestlandet, og i min omgangskrets er det helt vanlig å invitere hverandre på middag stadig vekk.

Ser du er andre som skriver det. Da er det nok omgangskretsen heller.

*trekker tilbake øst/vest-årsaken*

:-)

Se forøvrig svaret til snø. :-)

Skrevet

Vi prøvde nemlig da vi flyttet tilbake, å videreføre det å invitere vennepar på middag. Med barn og uten barn. Som vi hadde gjort østpå.

Resultatet ble at de enten ble forundret, og det ble ikke tatt noe initiativ til å gjøre igjen verken hos oss eller at vi ble bedt tilbake.

Eller at de kom, men noen av dem var mette, eller kom altfor sent for "det gjør vel ikke så farlig" (ergo de var vant med lett-mat og ikke middag som var varm og ferdig), eller så hadde en av dem spist pølser rett før på bensinstasjonen (!), ja, you see?

Men alle som en virket overrasket og forundret over at det skulle være middag, og at de skulle komme noenlunde på tiden, og at det kanskje hadde vært hyggelig å bli bedt tilbake. :-)

Tror vi kan konkludere med at det er vennekretsen deres som er litt rar! Har aldri fått slike reaksjoner fra våre venner i alle fall, og heldigvis og takk og pris! Er jo kanonkoselig å spise middag sammen med venner :-) Dere får ta disse vennene deres en stripe og lære dem opp ;-)

hare1365380455
Skrevet

Om foreldrene mine har gjester en lørdagskveld (noe som ikke er så ofte) så har de stor middag med dessert.

Jeg er vant til å kun ha snacks, men nå snart skal vi ha besøk av noen og da blir det noe enkel mat. :)

Skrevet

Om foreldrene mine har gjester en lørdagskveld (noe som ikke er så ofte) så har de stor middag med dessert.

Jeg er vant til å kun ha snacks, men nå snart skal vi ha besøk av noen og da blir det noe enkel mat. :)

"men nå snart skal vi ha besøk av noen og da blir det noe enkel mat. :) "

Skal dere? Lurer på hvem som kommer på mat hos dere...heldigen de! ;-D

Skrevet

Tror vi kan konkludere med at det er vennekretsen deres som er litt rar! Har aldri fått slike reaksjoner fra våre venner i alle fall, og heldigvis og takk og pris! Er jo kanonkoselig å spise middag sammen med venner :-) Dere får ta disse vennene deres en stripe og lære dem opp ;-)

Jeg får stille dem til veggs ved neste anledning. *s*

Rare folk er de. ;-P

hare1365380455
Skrevet

"men nå snart skal vi ha besøk av noen og da blir det noe enkel mat. :) "

Skal dere? Lurer på hvem som kommer på mat hos dere...heldigen de! ;-D

Jeg lurer også på hvem som kommer, så det blir spennende! ;)

Skrevet

Jeg lurer også på hvem som kommer, så det blir spennende! ;)

Håper du finner ut av det til dess.

Hvis ikke er det sikkert noen som mer enn gjerne stepper inn når det blir mat. *s*

Skrevet

Vi har ganske ofte venner på middag, både med og uten barn. Det er helt vanlig i vennekretsen, vi blir heldigvis ganske ofte invitert til andre ogswå, selv om det nok var oftere før vi fikk barn.

Da serverer vi gjerne tre retter, men det behøver ikke være veldig avansert.

Vi presiserer gjerne når vi invterer om det er middag eller annen type besøk vi inviterer til.

hare1365380455
Skrevet

Håper du finner ut av det til dess.

Hvis ikke er det sikkert noen som mer enn gjerne stepper inn når det blir mat. *s*

Hehe, jeg finner det nok ut! :D

Skrevet

vi inviterer gjerne venner på middag. det kommer an på vennene våre og årstid og hva slags anledning det er på hva vi serverer.

med barn: gjerne lasagne med salat og hvitløksbrød eller hjemmelaget pizza eller gryterett med loff eller noe annet som barna liker.

har gjerne noe godt som kake eller is til kaffen.

er det på kvelden etter at barna er i seng velger vi gjerne en rett som barna ikke liker så godt.

kanskje kjøttfondue med vin til. eller ostefondue/raclette med hvitvin.

det hender vi aker eller går på skøyter el. om vinteren med venner som har barn. etterpå drar vi hjem til en av oss og lager middag og koser oss. da kan det være ganske enkel mat som er kjapp å lage.

vi inviterer også bare til ost og vin om kvelden. trenger ikke alltid være middag man må servere for å komme sammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...