Gjest (Anonymous) Skrevet 25. april 2001 Del Skrevet 25. april 2001 Hei Jeg har skrevet til deg ovenfor angående trening og ekstraslag. Ett tillegsspørsmål ? Jeg er på god vei til å bli kvitt angsten, men jeg lurer bare på hvor lenge hjertet kan dure i vei med en sinusrytme på 120 -130 og gjentatte ekstraslag uten at det tar skade. De lengste anfallene jeg har hatt har vart i ca 2 timer og har alle vært angst/stressutløst. Har hatt det 3 -4 ganger i mitt liv. Kan denne angsten min for hjertesykdom være utløst av ett komplisert svangerskap for 7 år siden hvor jeg var overdosert på thyroxin uten at det ble oppdaget og jeg gikk i 3 -4 mnd med ett hjerte som slo dobbelt så fort som det burde. Hadde normalt blodtrykk hele tiden. Reduserte thyroxin til slutt og pulsen gikk ned. Jeg husker at jeg var veldig sliten da dette stod på. Kunne nesten ikke røre meg uten å bli sliten. Merkelig nok var jeg ikke redd under savngerskapet men kom etterpå. Siden fødsel har jeg bekymret meg for hjertet. Var til komplett undersøkelse for hjertet hos Senteret for hjertemedisin i Oslo. Med ultralyd, belastningekg spirometri og alt var kjempefint. Det er vel ingen grunn til å anta at svangerskapet med de 3 -4 mnd med hurtig puls har skadet hjertet noe. Jeg håper så at jeg skal komme meg ut av dette og som sagt jeg er mye bedre nå men jeg unngår fortsatt endel ting av redsel for ekstraslag og hrtig puls. Håper du tar deg tid til å svare på dette også. Min mann som er lege er naturlig nok fortvilt over denne hjertenevrosen og dette at jeg ikke lenger kan gå på turer som før. Før har jeg bare bekymret meg for hjertet. Denne angsten for ekstraslg kom først i høst etter langvarig stress. Jeg har denne angsten for at jeg ikke skal klare å roe meg slik at hjertebanken slutter, derfor spørsmål ovenfor. Takk på forhånd for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25777-tillegg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 27. april 2001 Del Skrevet 27. april 2001 Svar til Anonymous. Et ellers friskt hjerte vil kunne gå i normal sinusrytme/sinustachycardi i lange tider uten at det vil medføre noen som helst skade på hjertets strukturer. Hvis en rytme på 120-130 får gå uforstyrret over mange år (hvilket forekommer hos personer med spesielle rytmer utgående fra andre sentra i forkamrene, og altså ikke sinusrytme), vil hjertemuskulaturen kunne svare med en forandring som etterhvert ikke er av det gode. Hos deg, som har en normal rytme, og som i kortere anfall (timer er i denne forbindelsen kort) har frekvens på det nivået, vil det ikke få noen negative følger. Overdosering med thyroxin vil, som også forhøyet stoffskifte, kunne medføre en type hjertemuskelforandring som er betenkelig. Over kort tid vil dette imidlertid sjelden ha noen varig skadelig effekt. Det synes som du har begynt på den, ofte lange veien frem til å få bearbeidet din angst for hjertesykdom. Du er tydeligvis grundig undersøkt, alle funn er normale, og du må i fortsettelsen målbevisst arbeide med å overvinne dine angstreaksjoner, akseptere at du har et normalt hjerte, ikke reagere på dine helt uskyldige ekstraslag og korte perioder med raskere puls. Du burde systematisk sette igang med regelmessig trening for å få bygget opp din fysikk til det den bør være. Dette er det lett for meg å si, - men, vit at jeg er klar over at det er langt vanskeligere å gjennomføre. Det kan være et stykke frem til målet, og den eneste som kan gjøre jobben er du selv. Med målbevisst arbeid vil du utvilsomt klare det. Hold fast ved at ditt hjerte ikke frembyr noen tegn til sykdom, og at alle dine symptomer vil bli forsterket når du reagerer med angst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25777-tillegg/#findComment-107129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.