Gå til innhold

Lillemus(eller noen andre)

Gjest Lønn Trondheim Kommune

Anbefalte innlegg

Gjest Lønn Trondheim Kommune
Skrevet

Jeg bare lurer på noe angåpende lønn i Trondheim Kommune.Vi får blir bare trekkt halv skatt i Desember.Gjelder det for ekstravakter også?.Jeg hat fast lønn i 50% stilling og av den ble jeg trekkt halv skatt men av ekstravaktene ble jeg trekkt 36%.Er dette riktig?

Skrevet

Det trekkes halv skatt av all inntekt i desember, uansett. Det er lønningen i desember det trekkes halv skatt av, ikke timer man jobber i måneden. Altså, om man har lønning 15. des., og dette er for timer man jobber i perioden 10. nov.-10. des., så får man jo ikke halv skatt også av timer man jobber i juledagene.

Man beregner skatten som vanlig, med evt. ulike skattesatser (ref. det du skriver om 36% på ekstravakter etc), og så deler man beløpet på 2, og ender med halv skatt.

Skrevet

Det trekkes halv skatt av all inntekt i desember, uansett. Det er lønningen i desember det trekkes halv skatt av, ikke timer man jobber i måneden. Altså, om man har lønning 15. des., og dette er for timer man jobber i perioden 10. nov.-10. des., så får man jo ikke halv skatt også av timer man jobber i juledagene.

Man beregner skatten som vanlig, med evt. ulike skattesatser (ref. det du skriver om 36% på ekstravakter etc), og så deler man beløpet på 2, og ender med halv skatt.

Nei, vel?

Det trekkes halv skatt av fast lønn, ekstravakter og overtid skattes med marginalprosent som vanlig.

Det er jo trekket på den faste lønnen som er høyere resten av året for å kompensere. Hvis man har masse ekstra overtid i desember, og trekker halv skatt på den, vil man antagelig ende med baksmell.

Skrevet

Nei, vel?

Det trekkes halv skatt av fast lønn, ekstravakter og overtid skattes med marginalprosent som vanlig.

Det er jo trekket på den faste lønnen som er høyere resten av året for å kompensere. Hvis man har masse ekstra overtid i desember, og trekker halv skatt på den, vil man antagelig ende med baksmell.

Jeg kjører Visma sitt lønnsprogram. Det beregner også halv skatt av bonuser, timelønn o.l.

Skrevet

Jeg kjører Visma sitt lønnsprogram. Det beregner også halv skatt av bonuser, timelønn o.l.

Men blir ikke det feil hvis man tjener mye ekstra i desember?

Skrevet

Men blir ikke det feil hvis man tjener mye ekstra i desember?

Jo, det gjør det. Da blir det skattesmell...

Har bare brukt dette lønnsprogrammet i år, så jeg vet faktisk ikke hva det forrige programmet gjorde.

MEN det er ikke noe stort problem her i huset ettersom nesten alle er fast ansatte med fastlønn.

Skrevet

Jo, det gjør det. Da blir det skattesmell...

Har bare brukt dette lønnsprogrammet i år, så jeg vet faktisk ikke hva det forrige programmet gjorde.

MEN det er ikke noe stort problem her i huset ettersom nesten alle er fast ansatte med fastlønn.

Hmmm... ikke bra.

En politimann jeg kjente fortalte at han hadde mange kolleger som samlet opp overtidslapper og leverte alle i desember, for de trodde at da var det "halv skatt".

Hvis ikke lønnssystemet takler det, får de en ubehagelig overraskelse i juni.

Skrevet

Jeg kjører Huldt&Lillevik, mener å huske at det beregner slik Atene sier.

Skrevet

Hmmm... ikke bra.

En politimann jeg kjente fortalte at han hadde mange kolleger som samlet opp overtidslapper og leverte alle i desember, for de trodde at da var det "halv skatt".

Hvis ikke lønnssystemet takler det, får de en ubehagelig overraskelse i juni.

Ja, mange tror jo at de ikke blir lignet for all inntekt gjennom hele året uansett.

Vi får (heldigvis eller dessverre) ikke betalt for overtid her i huset, så det er ikke noe stort problem.

Skrevet

Jeg kjører Huldt&Lillevik, mener å huske at det beregner slik Atene sier.

Jeg brukte det før, og tror du har rett. Ellers hadde jeg nok ikke reagert på dette i år.

MEN jeg tror også at du i Huldt og Lillevik må ta flere lønnskjøringer? (Eller er det bare ved feriepengerkjøringen???)

Skrevet

Jeg brukte det før, og tror du har rett. Ellers hadde jeg nok ikke reagert på dette i år.

MEN jeg tror også at du i Huldt og Lillevik må ta flere lønnskjøringer? (Eller er det bare ved feriepengerkjøringen???)

Det er riktig. Eller ihvertfall er det den enkleste måten å holde tunga rett i munnen på. ;)

Jeg gjorde to kjøringer i desember på to av klientene. Men det er fordi det er en del folk som ikke er fast ansatte og fordi det var så mange reiseregninger utenom de fast ansatte.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg mener å ha sett et oppslag på jobben (Trheim kommune) hvor det sto at det blir trukket vanlig skatt av ekstravaktene i desember.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...