Gå til innhold

Hepatitt B (langt)

Anbefalte innlegg

Hva er selve forskjellen mellom Hepatitt B og C? Viruset? Smittemåten ?

Det står i databasen om Hepatitt B "at de fleste blir friske" - hvordan?

Finnes det medisiner og i såfall hvilke?

Dersom jeg skal besøke en familie i utlandet hvor to er smittet, bør jeg la det være?

Er det så smittsomt? Eller må jeg ta forholdregler? I såfall hvilke?

Kan man få Hepatitt B ved dårlig håndhygiene? Altså jeg tenker hvis en person har vært på toalettet, tørket seg bak, lar være og vaske hendene, også tar han på et f.eks dørhåndtak. Er dørhåndtaket da smittsomt dersom personen har Hepatitt B?

Eller er det kun blod og kroppsvæsker som smitter? Det betyr vel at kyss og bruk av andres tannbørste smitter og å drikke av felles glass?

Håper jeg får svar på alle spørsmålene, da dette vil gi svar på mange bekymringer ved en reise jeg har tenkt å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25800-hepatitt-b-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære chiara,

Det var mange sider av hepatitt-problematikken du lurer på.

Hepatitt B og C er to forskjellige virus. De smitter begge hovedsakelig ved blod og blodprodukter, overført ved sex, og begge forårsaker hepatitt. Men det er viktige forskjeller: Hepatitt B er vesentlig mer smittsomt, f. eks. den smitter villig innen familien uten direkte blodkontakt, og uten at man vet med sikkerhet hvordan de blir overført. Tannbørste, samme glass, håndkle kan være blant mange andre mekanismer. Vi anbefaler i alle fall familiemedlemmer, barn i samme dagbarnehaven og andre nærkontakter å la seg vaksinere. Flertallet av hepatitt B infeksjoner gir akutt sykdom og bare et lite mindretall som går over til å bli kronisk (

Hepatitt C på den andre siden er vesentlig mindre smittsom, den gir sjelden akutt sykdom, men til gjengeld over 60% av de smittede utvikler kronisk sykdom. Kronisk sykdom kan gi meget alvorlige konsekvenser. Dette gjelder for begge virus. Det finnes ingen vaksine mot Hepatitt C. Det finnes ingen behandling av den akutte sykdommen, hvcerken for B eller C. Kroniske sykdommen med både B og C kan behandles, men behandlingseffekten er ikke svært god.

Håper du har fått svar på fleste av dine spørsmål.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25800-hepatitt-b-langt/#findComment-106723
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...