stjernestøv Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni emilie321 skrev (1 minutt siden): Ikke meg du svarer, men skriver allikevel. Ja, det er innmari kjedelig med sånne netter. Her er det slik hver natt. Kakao hørtes godt ut Å det må være utrolig slitsom å ha det sånn hver natt, kan du ikke få noe sterkt å sove på? Men de er vel påpasselig med sånt, jeg har jo noe å sove på men har disse våkenettene. Ja var godt med kakao nå. 0 Siter
emilie321 Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni stjernestøv skrev (12 minutter siden): Å det må være utrolig slitsom å ha det sånn hver natt, kan du ikke få noe sterkt å sove på? Men de er vel påpasselig med sånt, jeg har jo noe å sove på men har disse våkenettene. Ja var godt med kakao nå. Ja, det er slitsomt. Pleier å få en dupp til på morgenen, det hjelper mye. Har perioder som jeg sover noe bedre og det er jo helt nydelige. Har prøvd det meste, men har nok for mye uro i meg pluss at jeg er mye våken pga smerter. Tar 100-150mg quetiapine hver natt, men B-preparater er jeg veldig forsiktig med. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni emilie321 skrev (10 minutter siden): Ja, det er slitsomt. Pleier å få en dupp til på morgenen, det hjelper mye. Har perioder som jeg sover noe bedre og det er jo helt nydelige. Har prøvd det meste, men har nok for mye uro i meg pluss at jeg er mye våken pga smerter. Tar 100-150mg quetiapine hver natt, men B-preparater er jeg veldig forsiktig med. Uff ja det må det være, blir jo helt utslitt av det der. Bra du sover bedre i perioder da, ja du har vel prøvd mye du. Ja det er ikke alltid medisiner hjelper dessverre. 0 Siter
emilie321 Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni stjernestøv skrev (1 time siden): Uff ja det må det være, blir jo helt utslitt av det der. Bra du sover bedre i perioder da, ja du har vel prøvd mye du. Ja det er ikke alltid medisiner hjelper dessverre. Quetiapin hjelper en god del, for uten så sover jeg omtrent ingenting. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni emilie321 skrev (1 minutt siden): Quetiapin hjelper en god del, for uten så sover jeg omtrent ingenting. Bra det da 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni emilie321 skrev (40 minutter siden): Quetiapin hjelper en god del, for uten så sover jeg omtrent ingenting. Jeg fikk diabetes og forhøyet kolesterol av å bruke quetiapine som sovemedisin i over 10 år. Nå bruker jeg ikke det lenger, men søvn har vært vanskelig i flere år. Quetiapine sluttet bare plutselig å fungere. Da sov jeg ingenting. Null i mange døgn. Anonymkode: 07e92...9e2 0 Siter
Ekstra Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni Jeg har tro på å ta jevnlige blodprøver hos lege, i hvert fall når man er over en viss alder, og ta vitamintilskudd om man har noen mangler. For min del gjelder det ofte vitamin B og D. Tar uansett tran på vinteren for D-vitamintilskudd. Har liten tro på behovet for Vitaproe og lignende dyre multivitaminer og -mineraler. 0 Siter
emilie321 Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk diabetes og forhøyet kolesterol av å bruke quetiapine som sovemedisin i over 10 år. Nå bruker jeg ikke det lenger, men søvn har vært vanskelig i flere år. Quetiapine sluttet bare plutselig å fungere. Da sov jeg ingenting. Null i mange døgn. Anonymkode: 07e92...9e2 Har også diabetes, men det hadde jeg lenge før jeg begynte med quetiapin. Det var en periode jeg ikke syntes de virket særlig, da gikk jeg ned på dose en periode for å så øke opp igjen. Da virket de som de pleide igjen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni Noen som bruker kosttilskudd som kan hjelpe mot overgangsplager? Jeg sliter så mye med uro, insomni, hetetokter, humørsvingninger…. Jeg er desperat… Jeg har hatt en time hos gynekolog, men bare for informasjon. Klarte ikke ta undersøkelsen den dagen, så må få ny time til det, samt blodprøver Etter det kunne jeg kanskje få prøve hormoner i form av østogen-spray, og progesteron (hormonspiral) Anonymkode: 26c51...874 0 Siter
knas Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni Går vitaminer under kosttilskudd? Jeg tar D-vitaminer siden jeg lett får underskudd. Tar magnesium etter anbefaling fra nevrolog på grunn av kronisk migrene, tester ut omega 3 mot endometriose etter tips fra gynekolog og mistet så mye hår at jeg har tatt B-vitaminer (var veldig lav på det fra før). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Noen som bruker kosttilskudd som kan hjelpe mot overgangsplager? Jeg sliter så mye med uro, insomni, hetetokter, humørsvingninger…. Jeg er desperat… Jeg har hatt en time hos gynekolog, men bare for informasjon. Klarte ikke ta undersøkelsen den dagen, så må få ny time til det, samt blodprøver Etter det kunne jeg kanskje få prøve hormoner i form av østogen-spray, og progesteron (hormonspiral) Anonymkode: 26c51...874 Jeg fikk hormoner av legen. Fungerer nesten normalt med hormoner. Men overgangsalder har vært forferdelig for meg. Gikk nesten fra god jobb og gode utsikter til å være ufør på grunn av hormoner. Kunne fortsatt vært bedre, men mye bedre nå. Anonymkode: 07e92...9e2 0 Siter
usikker Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg fikk hormoner av legen. Fungerer nesten normalt med hormoner. Men overgangsalder har vært forferdelig for meg. Gikk nesten fra god jobb og gode utsikter til å være ufør på grunn av hormoner. Kunne fortsatt vært bedre, men mye bedre nå. Anonymkode: 07e92...9e2 Altså ufør pga plagene? Hvilke medisiner fikk du som hjalp deg? 0 Siter
nachnoo Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Kosttilskudd er svært effektiv dersom lommeboka er for stor og tung. Vi bør holde oss unna alle kosttilskudd med mindre blodprøver viser mangel. 2 Siter
ISW Skrevet fredag kl 06:53 Skrevet fredag kl 06:53 (endret) nachnoo skrev (På 14.6.2026 den 21.38): Kosttilskudd er svært effektiv dersom lommeboka er for stor og tung. Vi bør holde oss unna alle kosttilskudd med mindre blodprøver viser mangel. Jeg er prinsipielt enig med deg. Kosttilskudd av typen Vitaepro, «mer mann», osv - bidrar bare til å slanke lommeboken. Men selv må jeg innrømme at jeg tar noen tilskudd som jeg anser fornuftige: - Høydose Omega-3 mot litt høye triglycerider (de er nå på 0,5) - En vanlig multivitamin med vitaminer og sporstoffer (kostet 98 kr for 100 stk) - 1 tablett magnesium (som jeg synes er fornuftig å ta når man bruker psykofarmaka) Bruker i perioder også melkesyrebakterier siden jeg bruker flere medisiner som kan gi diare. Synes det stabiliserer magen. Endret fredag kl 06:54 av ISW 2 Siter
slabbedask Skrevet fredag kl 09:02 Skrevet fredag kl 09:02 On 6/2/2026 at 10:08 AM, AnonymBruker said: Tar du noe kosttilskudd du er sikker på gir deg noe/ fungerer? Anonymkode: 07e92...9e2 Tar d-vitamin (blodprøver viste mangel) og omega-3. 0 Siter
Stikkelsbær Skrevet fredag kl 09:19 Skrevet fredag kl 09:19 Jeg tar magnesium, multivitamin, Q10 og omega-3 hver dag. Om vinteren tar jeg d-vitamin i tillegg. Q10 ble anbefalt fordi jeg tar medisin mot høyt kolesterol, men om det har noen hensikt vet jeg ikke 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.