Gå til innhold

Det gode og det onde


Sør

Anbefalte innlegg

Hei,

Når er jeg tilbake i landet - og har sett sne igjen for første gang på flere uker! Det er svært lite slikt når det er 38 grader i skyggen og masse sol! :-)

Rett før jeg reiste snakket jeg med en asiatisk kvinne som er gift med en 40 år eldre ektemann i Norge. Han er snill nok, men han er jo fremdeles 40 år eldre enn henne, og med norsk lovgivning så blir hun jo utvist og deportert hvis hun forlater ham. Og hvis hun skulle bli deportert, så har hun (som skilt kvinne) heller ikke noen fremtidsprospekter i det landet hun er født i. Jeg brukte mye tid til å filosofere over maktmisbruk i forhold i dagene etterpå.

I Asia så jeg så svært mange hvithårete menn med koner/kjærester som egentlig var på alderen med barnebarn. I Egypt har de nå innført en lov om maksimums aldersforskjell i ekteskap - kanskje det var noe å tenke på? Jeg føler meg uvel i Asia når jeg ser en skandinavisk 60 åringer som springer rundt med en lokal 16 åring, som man kan se (fordi jeg kjenner litt til lokalbefolkningen) kommer fra en lut-fattig familie. Og da særlig fra Isan regionen, hvor det ofte blir forventet at døtre arbeider som sexarbeidere (prostituerte) for å sende penger hjem til familien.

===

Men det verste skjedde faktisk rett før jeg reiste til Asia. En 4 årig jente ble kvalt i Danmark. Vi skulle besøke en venninne der, men hun skulle i begravelsen... Dette skjedde i en liten by hvor jeg bodde før. Moren til 4 åringen og jeg har felles venner, og jeg må innrømme at jeg følte meg syk i flere dager.

Mannen som gjorde det (naboen på 27 år) var psykisk syk, og hadde akkurat sluppet ut fra psyk-fengsel etter å ha sonet 10 år. Moren skulle hente en iskrem til datteren, og mannen trakk datteren ned i en kjellerbod og kvalte henne. Moren var kanskje vekke i 2 minutter...

Det hele er så totalt meningsløst. Hvis mannen er for psyk til å vite hva han gjør, nytter det jo ikke å bli "sint" på ham heller... Man kan hate ham, og ønske ham død, man hva hjelper vel det?

Nå prøver venner å danne et nettverk for moren (som ikke har familie i Danmark).

===

Med dette i bakhodet kommer jeg til Asia. Så snart samboeren min ikke er ved min side, blir jeg igjen og igjen tilbudt "unge" jenter og gutter. Det er tydelig at de lokale har lært seg hva svært mange skandinaviske menn vil ha når de er der. "Skandinavia" og "pedofil" ser ut til å henge sammen på samme måte som FrP i Norge prøver å koble "innvandrer" og "kriminalitet"...

Men hva nytter det å ta de som tilbyr ungene i "kraven" og forklare at jeg overhodet ikke er interessert i å kjøpe et menneske (og langt mindre et barn!), når det tydeligvis er nok folk som er interessert til at "businessen" fortsetter...

===

Men det var også mange flotte erfaringer. Deilige strender, varmt hav, palmetrær, og byer hvor det farligste som skjedde var at kokosnøtter falt fra trærene og traff bilen din.

Det "gode" og det "onde" eksisterer sammen. Det er fremdeles vår jobb og plikt som mennesker å hjelpe hverandre. Det er mye pur faenskap i verden, men det er også utrolig mye godt. La oss ikke glemme det gode, men la oss heller ikke bli følelseskalde ovenfor det onde.

Men hvordan forholder man seg til at en 4 åring blir kvalt?

Med filosofiske hilsener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Sør!

Godt å ha deg vel hjemme igjen, på "hugget" som vanlig!

Hvordan man forholder seg til den drapssaken du beskriver, er jo et forferdelig vanskelig spørsmål. Vanskelig, fordi jeg er redd jeg ikke klarer å være særlig saklig hvis jeg skulle si hva jeg mener!

Som en av mødrene til de to små jentene i Baneheia sa: En som voldtar og tar livet av små jenter fortjener ikke en ny sjanse. Han må holdes unna andre mennesker for resten av livet. Jentene våre fikk ikke en ny sjanse.

Så sant, så sant. Se bare hva som skjedde i den saken du beskriver...

Hoderystende klem fra Grete :-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Sør!

Godt å ha deg vel hjemme igjen, på "hugget" som vanlig!

Hvordan man forholder seg til den drapssaken du beskriver, er jo et forferdelig vanskelig spørsmål. Vanskelig, fordi jeg er redd jeg ikke klarer å være særlig saklig hvis jeg skulle si hva jeg mener!

Som en av mødrene til de to små jentene i Baneheia sa: En som voldtar og tar livet av små jenter fortjener ikke en ny sjanse. Han må holdes unna andre mennesker for resten av livet. Jentene våre fikk ikke en ny sjanse.

Så sant, så sant. Se bare hva som skjedde i den saken du beskriver...

Hoderystende klem fra Grete :-((

Hei,

Jeg mener selvfølgelig heller ikke at han fortjener en ny sjanse. Jeg husker ikke hva han var dømt for første gang, men jeg mener å huske at det ikke var "så alvorlig". Vi kan jo heller ikke sende alle som feilparkerer til Sibir på livstid heller... selv om man har lyst!

Problemet er jo også at i et samfunn med uhyre strenge straffer, så økes bare "volden i samfunnet". Ikke bare blir gjerningsmannen "bitter" (hvis han noensinne slipper ut), men familien og vennene hans synes gjerne at "straffen var for streng" og så begynner de å hevne seg på dem som anmeldte ham. osv, osv...

Jeg blir mer og mer overbevist om at sirkelen må brytes FØR noe overgrep har funnet sted. (Selvfølgelig skal det straffes når det finner sted.) Men jeg tror mer og mer at vi må "undervise likeverd og likestilling" i skolen. At menneskeverd og menneskerettigheter inngår i større grad i undervisningen, og at ungdommene blir flinkere til å "stå på kravene" til å bli godt behandlet.

Man må rett og slett skape en kultur som er mindre tolerant ovenfor overgrep. Og mennesker må vite at de blir utsatt for overgrep og ha selvtillit til å si ifra.

*filosofiske klemmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StepQueen

Hei Sør!

Det var vondt å lese innlegget ditt, mange vonde ting på en gang. Jeg skjønne godt at du har tenkt på dette mye, det var trist at det ble så mye fælt i forbindelse med ferien din. Det du skrev henger igjen i meg og jeg tror jeg kommer til å ta det fram når jeg får litt tid for meg selv. Ellers er det godt å se deg igjen, jeg håper du har slappet av og hatt en fin ferie tross alt. Håper det ikke blir så sjelden mellom gangene vi snakkes framover.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør!

Det var vondt å lese innlegget ditt, mange vonde ting på en gang. Jeg skjønne godt at du har tenkt på dette mye, det var trist at det ble så mye fælt i forbindelse med ferien din. Det du skrev henger igjen i meg og jeg tror jeg kommer til å ta det fram når jeg får litt tid for meg selv. Ellers er det godt å se deg igjen, jeg håper du har slappet av og hatt en fin ferie tross alt. Håper det ikke blir så sjelden mellom gangene vi snakkes framover.

*klem*

Hei StepQueen,

Du er jo en sjelden fugl på disse breddegrader av internettet. Ble glad når jeg så du hade postet flere innlegg - alltid med særdeles gode svar.

Håper vi kan treffes snart - her er det kommet sånne merkelige grønne ting på bjerken (som man normalt kun ser lengre sørover)... så nå er det nok for lenge siden sist!

Sender deg en stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...