Gå til innhold

delvis avrevet korsbånd

Katti_85

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca 2 år siden fikk jeg en virdring i mitt høyre kne under en fotballtrening. Etter hvile og opptrening ble det bra.

For ca 6 måneder siden ble jeg sendt til mr undersøkelse, da jeg hadde mye smerter i det samme kneet. Fikk beskjed om at jeg hadde mulig delvis avrevet fremre korsbåndet, og det var ikke så mye annet å gjøre enn å la det gro.

Helt fram til nå nylig har kneet fungert ok, men jeg har begynt å få mer vondt i det,spesielt etter trening, alt fra sykling, jogging, gange og annet. Og dette er litt problematisk for meg, da jeg studerer idrett ved HIOF.

Det jeg lurer på er om det er vanlig å ha smerter i kneet etter slike skader, selv om de skal være leget? Er det eventuelt noe jeg alltid kommer til å ha?

Kan jeg spørre fastlegen min om videre utreding, eller gjør man vanligvis ikke noe med korsbåndet før det er helt avrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Et delvis avrevet korsbånd opereres vanligvis ikke uten at man er helt avhengig av en "topp funksjon" i kneleddet. F. eks. at man er en ung fotballspiller på elitenivå, så kan dette være aktuelt.

Mange greier seg bra med spesialtrening av muskulaturen rundt leddet. Dette bør igangsettes hos fysioterapeut og følges opp med regelmessige øvelser over lang tid.

Føler man at leddet tross dette ikke er helt å stole på (ustabilt), er det lurt å kutte ned på risikosporter for kneet som håndball, fotball osv.

Hvis man etter en skade som du beskriver har gjort det meste riktig og likevel har problemer og smerter, kan det hende at skaden har blitt forværret med totalavrivning. Har kneet vært ustabilt, så kan det det også i neste omgang skje en menisk-skade. Mao. , kneet bør vurderes på nytt, f. eks. av en legespesialist i ortopedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...