Gå til innhold

Soppen kommer alltid tilbake!

Gjest Fungus

Anbefalte innlegg

Gjest Fungus

Det er skrever MYE om sopp på disse sidene, men de aller fleste er av mennesker som "tror" de har fått sopp eller noe som likner. Jeg har trolg det mest omfattende spørsmålet, som allikevell kan besvares meget kort. "Sykdomshistorien" er litt lang, men bær med meg:

Jeg fikk diagnosen clamydia for en stund siden, etter en del forksjellige preparater, ble den siste testen heldigvis negativ. I samme slengen hadde jeg fått jeg sopp. Dette ble behandlet med Lamisil. Det kom tilbake noen ganger, trolig fordi jeg brukte Lamisil for kort tid og prøvte igjen.(7 dager contra 14) Bla. fikk jeg symptomene også etter en kur med tetracyclin. Har vel brukt 3 tuber med Lamisil til sammen. (De som ikke er minst)

Nå har jeg vært symptomfri en stund. Jeg og min nye kjæreste har brukt kondom i 2-3 mnd, men nå ble det til at vi ikke gjorde det denne gangen. Etter 2-3 dager nå kjenner jeg de samme symptomene. Litt rød på penis hodet, noen røde prikker og en litt "kald" følelse på selve hodet.

Jeg leste en del innlegg før jeg skrev dette innlegget. Noen skrev om sopp i øret. Jeg har de siste ca. 6mnd hatt noe rart i øret mitt. Det er store flak i ørekanalene, nesten som harde skorper. De er nesten litt gule i fargen, men ser ut som flass. Jeg skraper det vekk, men det kommer igjen. De samme symptomene har jeg ved hårfestet forann ørene. Ikke flass men flak.

SÅ TIL SPRØSMÅLENE:

1. Smitter sopp gjennom undrtøy vasket på svakere en 60c?

2. Har denne soppen smittet til ørene mine?

3. Lamisil virker nesten med en gang og fjerner ALLE symptomene etter bruk i 7-8 dager, men bruker det i 7 til for å fjerne restene. Kan det allikevell være noe annet en sopp?

4. Hvorfor blir jeg ikke kvitt soppen?

Jeg dusjer 1-2 ganger dagen, siden jeg trener mye. Bruker alltid såpe. Jeg har aldri hatt fotsopp.

Takker på forhånd og setter pris på tilbudet deres. Det er ikke alltid like lett å gå til familie legen, selv om han har taushetsplikt. Det kan jo være du treffer ham v/ sosiale anledninger og det er ikke alltid like gøy.

Stå på.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Sopp er en kurent ting som ikke er noe å være flau for. Jeg synes du skal store så mye på familielegen at du tar slike spørsmål opp med ham.

Utslettene i hårfestet og øret kan være en hudsykdom som kalles sebore. Dette er en eksemlignende sykdom, men også her spiller en sopp som kalles pitosporum ovale en rolle i sykdomsprosessen. Derfor kan nok Lamisil hjelper, selv om denne soppen ikke har noe å gjøre med den soppen du har på penis.

Sopp i underlivet skyldes vanligvis en gjærsopp som kalles candida. Man får nok lettere infeksjoner dersom man utsettes for store mengder, for eksempel samleie med en som har candidainfeksjon. Denne soppen er likevel svært utbredt i miljøet og lever normalt på huden og i tarmen uten å gi sykdom. Men dersom forsvarsmekanismene blir svekket gjennom antibiotikabehandling, hormonforandringer, svekket immunforsvar el.l. kan det utvikle seg videre til infeksjon.

Hvor mange grader man må vaske på for å utrydde all candida er jeg ikke sikker på, men det spiller ikke så stor rolle når det gjelder ny smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...