Gjest prust Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Ja, da har vi gått til innkjøp av manualer. Så sammen med ergometersykkelen og litt Friskis & Svettis innimellom skal vel dette bli bra ???!!! Nå er jeg litt på jakt etter tips til trening med disse manualene. Er veldig utrent, for å si det mildt, særlig i armer og overkropp. Har funnet 3-4 øvelser som virker greie, for biceps, triceps, og skuldrene. Manualene kan en stille inn fra 1,5 kilo (bare stanga) og opp til 10 kilo (altfor tungt for meg, selvfølgelig). Men hvor ofte, hvor mange repetisjoner og hvor mange sett er riktig hvis poenget er rett og slett å bli litt sterkere i armer og overkropp. Jeg har til tider litt dårlig rygg. Kan manualene brukes til ryggtrening og? Hvordan da? Og stemmer det at jeg bare skal bruke dem hver 3. dag, ellers har de ingen effekt? Det var jo kjempemoro jo!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 "Men hvor ofte, hvor mange repetisjoner og hvor mange sett er riktig hvis poenget er rett og slett å bli litt sterkere i armer og overkropp." Du bør trene de aktuelle musklene et par ganger i uka. Ikke mer - hvis formålet er å bli sterkere. Uten hvile vil du ikke bli sterkere. Med tunge nok manualer har du gode muligheter til å trene de fleste musklene i overkroppen, men jeg vil tro 10 kilo blir knapt hvis du også skal trene bryst og rygg. Men skuldre: Skulderpress: Sett deg på en benk (du kan i verste fall stå, men pass på at du er rett i ryggen både når du står og sitter). Kjør f.eks. 4 serier med 10-15 (etter hvert færre) repetisjoner. Sidehev (også for skuldre): 3 serier med 15 repetisjoner. Forhoverbøyd sidehev (for baksiden av skuldrene): 3 serier med 15 repetisjoner. Her har du faktisk en fullgod skulderøkt! Kjør to øvelser også på biceps. Forskjellen på øvelsene er små, men det går på hvordan du holder armene eller vrir vektene. Samme med triceps. Trenger du tips til øvelser går du inn på www.iform.no eller www.trim.no Jeg vil tro du finner gode beskrivelser og forslag til øvelser på begge disse nettstedene. Blir litt kronglete å forklare det her. Du kan også trene bryst, selv om du sannsynligvis har litt for små vekter. I hvert fall etter en liten stunds trening. Du vet hva benkpress er? Det samme kan gjøres med manualer. Men du trenger i så fall en benk. Rygg: Enarmsroing. Du trenger også her en benk, og vektene vil fort bli for små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 En muskel kan trenes 2-3 ganer pr. uke. I starten vil jeg anbefale at du tar 12-15 repetisjoner. Du blir nok ikke så mye sterkere når du tar så mange, men det er greit å venne kroppen til dette for å unngå skader. Etter et par mnd. kan du gå ned til 8-12 repetisjoner. 3 sett (dvs. 3 ganger) på hver øvelse er OK. Øverste del av ryggen kan du trene med manualer. Ta en stol/benk og sett høyre kne+høyre hånd på benken. Hold manualen i den andre hånda og dra den opp mot nedre del av brystet. Rolige bevegelser. Så bytter du side:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 En muskel kan trenes 2-3 ganer pr. uke. I starten vil jeg anbefale at du tar 12-15 repetisjoner. Du blir nok ikke så mye sterkere når du tar så mange, men det er greit å venne kroppen til dette for å unngå skader. Etter et par mnd. kan du gå ned til 8-12 repetisjoner. 3 sett (dvs. 3 ganger) på hver øvelse er OK. Øverste del av ryggen kan du trene med manualer. Ta en stol/benk og sett høyre kne+høyre hånd på benken. Hold manualen i den andre hånda og dra den opp mot nedre del av brystet. Rolige bevegelser. Så bytter du side:-) Takk for svar! Jeg synes dette er så moro nå at jeg har lyst til å trene igjen i kveld, når jeg trente i går - men skjønner at det ikke er så lurt da... Er det noe i at en ikke skal trene igjen før eventuell stølhet er helt borte? Det kan jo ta mer enn tre dager... De to-tre gangene jeg har trent, har jeg bare brukt ca 2 kilo på hver manual. Da kan jeg gjøre mer enn 20 repetisjoner, men føler at det er OK å bli litt vant til øvelsene først, slik du sier. Tok 130 sit-ups i går kveld - og det er jo bra!?! Da tar jeg dem ikke helt opp, men har korsryggen i golvet hele tiden. 30 rett frem, 20 diagolant og 10-20 rett frem. Alt det 2 ganger. Triceps er jeg tydeligvis ikke vant til å bruke noe særlig, så der kjenner jeg mest etterpå... Armhevningene stod det stusslig til med, men jeg vet av erfaring at det bedres seg ganske kjapt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 "Men hvor ofte, hvor mange repetisjoner og hvor mange sett er riktig hvis poenget er rett og slett å bli litt sterkere i armer og overkropp." Du bør trene de aktuelle musklene et par ganger i uka. Ikke mer - hvis formålet er å bli sterkere. Uten hvile vil du ikke bli sterkere. Med tunge nok manualer har du gode muligheter til å trene de fleste musklene i overkroppen, men jeg vil tro 10 kilo blir knapt hvis du også skal trene bryst og rygg. Men skuldre: Skulderpress: Sett deg på en benk (du kan i verste fall stå, men pass på at du er rett i ryggen både når du står og sitter). Kjør f.eks. 4 serier med 10-15 (etter hvert færre) repetisjoner. Sidehev (også for skuldre): 3 serier med 15 repetisjoner. Forhoverbøyd sidehev (for baksiden av skuldrene): 3 serier med 15 repetisjoner. Her har du faktisk en fullgod skulderøkt! Kjør to øvelser også på biceps. Forskjellen på øvelsene er små, men det går på hvordan du holder armene eller vrir vektene. Samme med triceps. Trenger du tips til øvelser går du inn på www.iform.no eller www.trim.no Jeg vil tro du finner gode beskrivelser og forslag til øvelser på begge disse nettstedene. Blir litt kronglete å forklare det her. Du kan også trene bryst, selv om du sannsynligvis har litt for små vekter. I hvert fall etter en liten stunds trening. Du vet hva benkpress er? Det samme kan gjøres med manualer. Men du trenger i så fall en benk. Rygg: Enarmsroing. Du trenger også her en benk, og vektene vil fort bli for små. Takk for tips og linker! Likte ikke bildene av de muskelmennene på www.iform.no - men den andre linken var mer for meg :-) Skal finlese den en kveld! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Takk for svar! Jeg synes dette er så moro nå at jeg har lyst til å trene igjen i kveld, når jeg trente i går - men skjønner at det ikke er så lurt da... Er det noe i at en ikke skal trene igjen før eventuell stølhet er helt borte? Det kan jo ta mer enn tre dager... De to-tre gangene jeg har trent, har jeg bare brukt ca 2 kilo på hver manual. Da kan jeg gjøre mer enn 20 repetisjoner, men føler at det er OK å bli litt vant til øvelsene først, slik du sier. Tok 130 sit-ups i går kveld - og det er jo bra!?! Da tar jeg dem ikke helt opp, men har korsryggen i golvet hele tiden. 30 rett frem, 20 diagolant og 10-20 rett frem. Alt det 2 ganger. Triceps er jeg tydeligvis ikke vant til å bruke noe særlig, så der kjenner jeg mest etterpå... Armhevningene stod det stusslig til med, men jeg vet av erfaring at det bedres seg ganske kjapt. Om du trener med lette vekter kan du trene oftere enn om du trener med tunge vekter. Musklene går "mer i stykker" når du trener tungt, og trenger da lengre tid på å bli bra igjen. Så du kan sikkert trene hver andre eller hver tredje dag nå i starten ettersom du trener så lett:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Mine manualer er bare på 1.4 kilo og jeg trener armene flere ganger daglig. Når SDD snakker om bare 2 ganger i uka, så er det nok vekter (ikke manualer) med en helt annen tyngde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Mine manualer er bare på 1.4 kilo og jeg trener armene flere ganger daglig. Når SDD snakker om bare 2 ganger i uka, så er det nok vekter (ikke manualer) med en helt annen tyngde. Du har sikkert rett i det. Da trener jeg litt lett ca annenhver dag nå i begynnelsen i hvert fall! Varmer du opp før du trener armene? Hvordan gjør du det? Svinger på armene og skuldrene, strekker armene opp og ned? Hvor lenge? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Om du trener med lette vekter kan du trene oftere enn om du trener med tunge vekter. Musklene går "mer i stykker" når du trener tungt, og trenger da lengre tid på å bli bra igjen. Så du kan sikkert trene hver andre eller hver tredje dag nå i starten ettersom du trener så lett:-) Flott! Da gjør jeg det! Må smi mens jernet er varmt - dvs mens jeg er inspirert, slik at jeg kommer inn i en god rytme :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Flott! Da gjør jeg det! Må smi mens jernet er varmt - dvs mens jeg er inspirert, slik at jeg kommer inn i en god rytme :-) Det er smart. Sett deg også opp et minimumsmål på f.eks. to ganger pr. uke, og SKRIV opp hver gang du trener. Det motiverer i hvertfall meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Du har sikkert rett i det. Da trener jeg litt lett ca annenhver dag nå i begynnelsen i hvert fall! Varmer du opp før du trener armene? Hvordan gjør du det? Svinger på armene og skuldrene, strekker armene opp og ned? Hvor lenge? Jeg varierer. Står vanlig og tar armene sånn rett ut så kroppen ser ut som et T, hvis man kapper av hals og hodet. Helt utrolig dårlig på å forklare:) Gjør dette gjentatte ganger og så svak som jeg er i armene er det tungt når jeg kommer til 20 gjentagelser. Må presse hardt for å klare 25. Tar en hvilepause og gjør det på nytt. Så har jeg en annen variant hvor jeg ligger på gulvet og gjør det samme. Og en tredje variant er å holde bare en manual og bøye armen og strekke den ut igjen. Det er ikke så tungt og jeg kunne med fordel ha hatt en tyngre vekt her. Så en fjerde variant hvor man står på alle 4 og bøyer armene. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forklare det, men du har vel fått med en oppskrift? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg varierer. Står vanlig og tar armene sånn rett ut så kroppen ser ut som et T, hvis man kapper av hals og hodet. Helt utrolig dårlig på å forklare:) Gjør dette gjentatte ganger og så svak som jeg er i armene er det tungt når jeg kommer til 20 gjentagelser. Må presse hardt for å klare 25. Tar en hvilepause og gjør det på nytt. Så har jeg en annen variant hvor jeg ligger på gulvet og gjør det samme. Og en tredje variant er å holde bare en manual og bøye armen og strekke den ut igjen. Det er ikke så tungt og jeg kunne med fordel ha hatt en tyngre vekt her. Så en fjerde variant hvor man står på alle 4 og bøyer armene. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forklare det, men du har vel fått med en oppskrift? Har ingen oppskrift... Men jeg tror jeg skjønner hva du mener. Du står på alle fire, tar en arm med manual og krøller armen inn mot magen? Men OK. Jeg skal gi oppvarmingen en litt bedre sjanse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Har ingen oppskrift... Men jeg tror jeg skjønner hva du mener. Du står på alle fire, tar en arm med manual og krøller armen inn mot magen? Men OK. Jeg skal gi oppvarmingen en litt bedre sjanse. Jeg har ikke tenkt så mye over oppvarmingen jeg. Det er jo lette vekter. Hadde vært noe annet om det var 20-25-30 kilo. Ble litt stiv i armhulene første dagen, men siden har det gått fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg har fått beskjed om at jeg skal kjøpe 1,8 kg og heller ta mange rep slik at jeg ikke får større muskler. Og så har jeg bare fått tre forskjellige øvelser. Så nå mangler jeg bare manualen ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg har fått beskjed om at jeg skal kjøpe 1,8 kg og heller ta mange rep slik at jeg ikke får større muskler. Og så har jeg bare fått tre forskjellige øvelser. Så nå mangler jeg bare manualen ) Hvorfor vil du ikke ha større muskler? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hvorfor vil du ikke ha større muskler? De er mere enn store nok. Jeg er bare interessert i å trene utholdenhet og så vil jeg helst slippe grevinnesleng ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 De er mere enn store nok. Jeg er bare interessert i å trene utholdenhet og så vil jeg helst slippe grevinnesleng ;o) Grevinnesleng? Er det ikke grevinneflesk det heter da?! :-) OK. Mine muskler er ikke store, og overarmene er slappe som bare det. Så jeg satser på et par ukers trening med lette manualer, så kan jeg øke på etterhvert! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Grevinnesleng? Er det ikke grevinneflesk det heter da?! :-) OK. Mine muskler er ikke store, og overarmene er slappe som bare det. Så jeg satser på et par ukers trening med lette manualer, så kan jeg øke på etterhvert! Men du har vel ikke lyst på kulemuskler vel? Jeg har harde kulemuskler, sikkert lagt på meg 10 cm i omkrets og har gått opp tre størrelser i klær over ryggen. Det er ikke noe å trakte etter. Det ser ikke mye feminint ut, nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Men du har vel ikke lyst på kulemuskler vel? Jeg har harde kulemuskler, sikkert lagt på meg 10 cm i omkrets og har gått opp tre størrelser i klær over ryggen. Det er ikke noe å trakte etter. Det ser ikke mye feminint ut, nei. Nei, jeg vil ikke har store kulemuskler. Tror ikke det er så stor fare for det heller... Jeg vil ha lange sterke muskler i overarmene, sånn at det er pent å gå i singlett og se meg fra siden!!! Gid, så forfengelig jeg hørtes ut nå!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Nei, jeg vil ikke har store kulemuskler. Tror ikke det er så stor fare for det heller... Jeg vil ha lange sterke muskler i overarmene, sånn at det er pent å gå i singlett og se meg fra siden!!! Gid, så forfengelig jeg hørtes ut nå!!!! Neida, det er slike jeg vil ha også, så det skjønner jeg godt ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.