Gå til innhold

Trimsykle hver dag?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Jeg har fått trimsykkeldilla og akkurat nå om dagen vil jeg gjerne sykle en mil hver kveld.

Det sies at man ikke skal trene på samme måte hver dag, men en mil på trimsykkel hver kveld skulle vel ikke være noe problem? Søstra mi sykler jo sikkert mye over en mil på vanlig sykkel hver dag, dog ikke som trim da.

*Skifter til treningstøy*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt sikkert ikke noe problem.

Det eneste vi har fått litt beskjed om på treninga da vi spinner er at vi ikke skal ha for høy intensitet på mange økter i uka.

Du skal ikke ha mer enn et par timer hvor du trener over 85% av makspuls (noe som er hard trening)

Om du holder deg under 80-85% tåler kroppen myyyyyyye sykling.

Dette hjelper sikkert for å gå ned i vekt også. Det var slik jeg gjorde det for et par år siden. La igjen ca. 7 kilo på spinningsykkelen min. Stå på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert ikke noe problem.

Det eneste vi har fått litt beskjed om på treninga da vi spinner er at vi ikke skal ha for høy intensitet på mange økter i uka.

Du skal ikke ha mer enn et par timer hvor du trener over 85% av makspuls (noe som er hard trening)

Om du holder deg under 80-85% tåler kroppen myyyyyyye sykling.

Dette hjelper sikkert for å gå ned i vekt også. Det var slik jeg gjorde det for et par år siden. La igjen ca. 7 kilo på spinningsykkelen min. Stå på:-)

*Hehe* Så hardt tyner jeg meg ikke. Sykler en mil i slengen nå (med to-tre-fire noen få sekunders drikkepauser) på noe høy hastighet synes jeg selv. Bruker rundt 25 min. Men tror jeg skal øke på litt og legge på noen km etterhvert nå. Blir kjempesvett, men ikke kondis-sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt trene kondisjonstrening hver dag. Som rask gåtur, løping, langrenn osv. Med styrketrening er det annen sak. Der heter det seg at man ikke skal trene de samme muskelgruppene oftere enn ca. 2 ganger i uka.

Hvis du ikke har for tøff belastning, er det helt OK å sykle en mil hver dag.

I mine galeste dager løp jeg rundt 12 km hver dag, og det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke gjør vondt så.

Sett den foran TVen og tråkk deg gjennom nyhetene helt til Somalia og tilbake. Da blir det mye sunnere å se på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hehe* Så hardt tyner jeg meg ikke. Sykler en mil i slengen nå (med to-tre-fire noen få sekunders drikkepauser) på noe høy hastighet synes jeg selv. Bruker rundt 25 min. Men tror jeg skal øke på litt og legge på noen km etterhvert nå. Blir kjempesvett, men ikke kondis-sliten.

Jeg syklet hjemme før, men da klarte jeg aldri å komme så høyt i puls. Hadde gjerne rundt 130. På en spinningtime (Altså en hel time) ligger jeg mye på mellom 150-160 i puls. DA er jeg anpusten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det ikke gjør vondt så.

Sett den foran TVen og tråkk deg gjennom nyhetene helt til Somalia og tilbake. Da blir det mye sunnere å se på TV.

Har den selvfølgelig foran tv'n. :o) Da går kilometrene unna som en lek!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet hjemme før, men da klarte jeg aldri å komme så høyt i puls. Hadde gjerne rundt 130. På en spinningtime (Altså en hel time) ligger jeg mye på mellom 150-160 i puls. DA er jeg anpusten...

Hm... Jeg tror jeg har en sånn pulsgreie til å feste rundt brystkassen, kanskje jeg skulle prøve den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt trene kondisjonstrening hver dag. Som rask gåtur, løping, langrenn osv. Med styrketrening er det annen sak. Der heter det seg at man ikke skal trene de samme muskelgruppene oftere enn ca. 2 ganger i uka.

Hvis du ikke har for tøff belastning, er det helt OK å sykle en mil hver dag.

I mine galeste dager løp jeg rundt 12 km hver dag, og det gikk helt fint.

Ingen knallhard belastning her du - kun for å få rørt litt på kroppen og bli svett og forbrenne noen kalorier.

Da fortsetter jeg med god samvittighet så lenge motivasjonen holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen knallhard belastning her du - kun for å få rørt litt på kroppen og bli svett og forbrenne noen kalorier.

Da fortsetter jeg med god samvittighet så lenge motivasjonen holder!

Sykling er den beste trening for hjertet. Eneste trimformen som trenger helt ned i hjerterota, og som ikke dunker i stykker ledda.

På andre plass er skigåing og svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Jeg tror jeg har en sånn pulsgreie til å feste rundt brystkassen, kanskje jeg skulle prøve den?

Pulsen bør ikke være over 200 minus alderen din i år.

40 år = 160.

Det er faktisk mulig å sykle seg i hjel.

Noen overvektige og utrente kan få så høyt blodtrykk at det er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsen bør ikke være over 200 minus alderen din i år.

40 år = 160.

Det er faktisk mulig å sykle seg i hjel.

Noen overvektige og utrente kan få så høyt blodtrykk at det er farlig.

Siden jeg ikke er kondissliten etter et mil, men kjenner det i beina, så tviler jeg sterkt på at pulsen min er på 162... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg ikke er kondissliten etter et mil, men kjenner det i beina, så tviler jeg sterkt på at pulsen min er på 162... :o)

Begynn pent og ta pulsen, det er lurt. Det hender at noen må ha hjerte-lungeredning på helsestudioer. Flimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig motiverende. For å virkelig få fullgod nytte av den bør du teste makspulsen din. Det kan du gjøre om du har syklet en god stund. Ca. 1/2 time før du begynner å gradvis øke. Gjerne ved at du står. Denne økningen bør gå over noen minutter.

Øk på helt til pulsen ikke øker mer. Da skal du være TOTALT pumpa og kjempesliten.

Etter det kan du finne ut hvor mye f.eks. 80% av makspuls er:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk veldig motiverende. For å virkelig få fullgod nytte av den bør du teste makspulsen din. Det kan du gjøre om du har syklet en god stund. Ca. 1/2 time før du begynner å gradvis øke. Gjerne ved at du står. Denne økningen bør gå over noen minutter.

Øk på helt til pulsen ikke øker mer. Da skal du være TOTALT pumpa og kjempesliten.

Etter det kan du finne ut hvor mye f.eks. 80% av makspuls er:-)

Glemte selvfølgelig å ta på det beltet før jeg kastet meg på sykkelen i går, men tok pulsen på håndleddet etter 26 min / 1 mil og den var på 104. Burde den ikke være høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte selvfølgelig å ta på det beltet før jeg kastet meg på sykkelen i går, men tok pulsen på håndleddet etter 26 min / 1 mil og den var på 104. Burde den ikke være høyere?

Du trener ikke hardt nok. Pulsen burde være høyere, og 26 minutter på en mil er altfor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener ikke hardt nok. Pulsen burde være høyere, og 26 minutter på en mil er altfor mye.

Alt for mye?! Jeg har ikke bein til å sykle fortere enn det! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres VELDIG lavt ut. Men makspulsen varierer veldig fra menneske til menneske. En gylden regel som passer greit på den store delen av oss er 220-din alder.

Jeg er 36 og skulle da hatt en makspuls på 220-36 = 184. Min er 187.

Når jeg trener intervall, så får vi lov til å slippe pulsen ned i 70% av makspuls. Dvs. at jeg kommer ned i 130. Og det er altså når jeg HVILER.

Kanskje en pulsklokke kan hjelpe deg til å trene mer effektivt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye?! Jeg har ikke bein til å sykle fortere enn det! :o)

Hmmm... der har du jo et poeng.

Jeg sykler 17 km på 30 minutter, og er ikke i spesielt god form. Prøver å holde pulsen mellom 120 og 140.

Men jeg har _litt_ lengre ben enn deg, det må jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...