Gå til innhold

Hvordan og hvor ofte bør jeg trene?

Gjest Underskrift

Anbefalte innlegg

Gjest Underskrift

Omsider har jeg igjen tredd inn i rekken sammen med andre som trener :o)

Men hvordan burde jeg trene.

Jeg har fått litt for stor mage, og tynne og lange ben og armer (ja, sånn jeg skrev det nå, hørtes jeg jo veldig smekker ut....)

Jeg har mål om og trene en tre-fire ganger i uken.

I tillegg går jeg ca. en time med hunden min totalt hver dag.

Noen som har noen tips?

I går f.eks. trente jeg Yoga og i dag, styrke bosu.

I morgen tenke jeg og ta en spinningstime.

Noen som har noen tips til en nybegynner??

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Styrke kombinert med en eller annen form for utholdenhetstrening.

Drit i disse styrketimene. Vil du ha litt kjøtt på armer og bein går du for vekttrening.

Uten å gå spesifikt inn på noe program, ville jeg gjort følgende i starten:

10-15 min på tredemølle/sykkel/steppeapparat

+

Vekter i 40 min.

+

10-15 min på tredemølle/sykkel/steppeapparat.

Hvis dette blir for hardt i starten, ville jeg gjort unna vekttreninga på 30 min, og vært ferdig på 1 time totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går ned i vekt overalt, når man først går ned. Hvis du ikke vil ha tynne armer og ben, kan du trene dem ved vekter.

Når jeg har den vekten jeg vil ha, føler meg fin over det meste, men armene mine ser spinkle og puslete ut. Derfor trener jeg med manualer og håper på det beste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i disse styrketimene. Vil du ha litt kjøtt på armer og bein går du for vekttrening.

+

Vekter i 40 min.

+

Hvis dette blir for hardt i starten, ville jeg gjort unna vekttreninga på 30 min, og vært ferdig på 1 time totalt.

Jeg gjør det omvendt jeg. Kanskje ikke så lurt det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg gjør det omvendt jeg. Kanskje ikke så lurt det nei.

Hva mener du?

Det går fint an å begynne med styrketreninga, men personlig vil jeg anbefale oppvarming før man begynner med vektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+

Vekter i 40 min.

+

Nei, jeg mener at jeg trener 40 min på tredemølle/sykkel og at jeg bare gidder å bruke 10/15 minutter med vekter.

Og så enda mer kondisjonstrening til slutt, men det.

Jeg skulle frem til at jeg antagelig burde ha trent mer med vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Nei, jeg mener at jeg trener 40 min på tredemølle/sykkel og at jeg bare gidder å bruke 10/15 minutter med vekter.

Og så enda mer kondisjonstrening til slutt, men det.

Jeg skulle frem til at jeg antagelig burde ha trent mer med vekter.

Kommer naturligvis helt an på hva målet ditt er.

Vil du legge på deg litt muskler og dermed også øke forbrenninga, bør du definitivt trene mer med vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer naturligvis helt an på hva målet ditt er.

Vil du legge på deg litt muskler og dermed også øke forbrenninga, bør du definitivt trene mer med vekter.

Jeg skal prøve å forkare. Det er litt komplisert, skjønner du:)

Kroppen min har blitt litt dvask med årene, til tross for at jeg er tynn.

I desember har jeg lagt på meg 4 kilo. Har 3 igjen som skal bort før jeg har den vekten jeg trives best med.

Er slank nå også, med klær på. Har en spinkel benbygning og derfor tror alle at jeg er så tynn. Men under klærne skjuler deg seg en kropp som dilder som gele:)

Jeg overdriver nok litt, men jeg var vant til å ha en fast kropp og jeg vil helst ha det igjen.

Så det jeg vil oppnå er å gå ned litt samtidig som jeg vil ha faste lår, fast rompe, armer som ikke ser ut som fyrstikker og likevel er dvaske. Det høres kanskje litt rart ut å ha tynne armer og dvaske armer samtidig, men det går an.

Så det jeg trenger er nok både kondisjonstrening og styrketrening, men jeg vet ikke helt hva som bør prioriteres mest og hvordan jeg skal gå frem.

Når det gjelder rompe og lår hadde de noen fine apparater på Sats, men i det lille lokale treningstudioet som jeg går på nå, har de bare en sånn stol man sitter på og så spenner man fra med bena. Da skal visst alt styrkes samtidig, men det eneste jeg følte jeg oppnådde med den i fjor var å sprenge noen blodkar på lårene, så det tør jeg ikke mer.

Så hvordan jeg skal trene lår og rompe er litt vanskelig, har tenkt litt på om jeg skal kutte ut tredemøllen helt og kun satse på sykkelen og se om det hjelper.

Hva tror eksperten?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg skal prøve å forkare. Det er litt komplisert, skjønner du:)

Kroppen min har blitt litt dvask med årene, til tross for at jeg er tynn.

I desember har jeg lagt på meg 4 kilo. Har 3 igjen som skal bort før jeg har den vekten jeg trives best med.

Er slank nå også, med klær på. Har en spinkel benbygning og derfor tror alle at jeg er så tynn. Men under klærne skjuler deg seg en kropp som dilder som gele:)

Jeg overdriver nok litt, men jeg var vant til å ha en fast kropp og jeg vil helst ha det igjen.

Så det jeg vil oppnå er å gå ned litt samtidig som jeg vil ha faste lår, fast rompe, armer som ikke ser ut som fyrstikker og likevel er dvaske. Det høres kanskje litt rart ut å ha tynne armer og dvaske armer samtidig, men det går an.

Så det jeg trenger er nok både kondisjonstrening og styrketrening, men jeg vet ikke helt hva som bør prioriteres mest og hvordan jeg skal gå frem.

Når det gjelder rompe og lår hadde de noen fine apparater på Sats, men i det lille lokale treningstudioet som jeg går på nå, har de bare en sånn stol man sitter på og så spenner man fra med bena. Da skal visst alt styrkes samtidig, men det eneste jeg følte jeg oppnådde med den i fjor var å sprenge noen blodkar på lårene, så det tør jeg ikke mer.

Så hvordan jeg skal trene lår og rompe er litt vanskelig, har tenkt litt på om jeg skal kutte ut tredemøllen helt og kun satse på sykkelen og se om det hjelper.

Hva tror eksperten?:)

Vel, for det første er du ikke den eneste som er tynn og helt sikkert har glimrende mål dersom du legger det latterlige bmi-målet til grunn, og for det andre vet jeg veldig godt hva du mener.

Det er derfor jeg blir like forbanna irritert hver eneste gang en eller annen kvinne skriver inn på dol og sier hun er så og så høy og så og så tung, hvorpå haugevis av bedrevitere ramler inn og sier "du har et BMI på ditten eller datten og er for tynn allerede!". Eller: "Du er normalvektig og helt fin, for du har BMI på ditten eller datten!".

Du kan fint se tynn ut og likevel trenge en oppstrammer.

Disse ræv-/lårapparatene på SATS skal du bare drite i og være glad du ikke lenger har tilgang til.

Det du rimelig sikkert har tilgang til, er derimot knebøy og/eller beinpress.

Ikke sant?

I så fall skal du trene knebøy og/eller beinpress.

Ingenting funker bedre på bein og rumpe enn knebøy (og etter det beinpress).

Etter at du har lært deg å utføre øvelsene korrekt, skal du kjøre tunge knebøy. Ikke 20 repetisjoner med 10 kilo på stanga, men 4-6 tunge rep.

Du skal også trene resten av kroppen, og du skal ikke trene resten av kroppen med pinglete vekter og 20 repetisjoner. Du skal trene som gutta, altså tungt!

De fleste jenter gjør helt feil her, i frykt for å forvandle seg til Arnold over natta, noe som naturligvis ikke skjer om man så går inn for det i mange år.

Men siden du er tynn og dvask frykter du sannsynligvis ikke dette.

Vel, verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for det første er du ikke den eneste som er tynn og helt sikkert har glimrende mål dersom du legger det latterlige bmi-målet til grunn, og for det andre vet jeg veldig godt hva du mener.

Det er derfor jeg blir like forbanna irritert hver eneste gang en eller annen kvinne skriver inn på dol og sier hun er så og så høy og så og så tung, hvorpå haugevis av bedrevitere ramler inn og sier "du har et BMI på ditten eller datten og er for tynn allerede!". Eller: "Du er normalvektig og helt fin, for du har BMI på ditten eller datten!".

Du kan fint se tynn ut og likevel trenge en oppstrammer.

Disse ræv-/lårapparatene på SATS skal du bare drite i og være glad du ikke lenger har tilgang til.

Det du rimelig sikkert har tilgang til, er derimot knebøy og/eller beinpress.

Ikke sant?

I så fall skal du trene knebøy og/eller beinpress.

Ingenting funker bedre på bein og rumpe enn knebøy (og etter det beinpress).

Etter at du har lært deg å utføre øvelsene korrekt, skal du kjøre tunge knebøy. Ikke 20 repetisjoner med 10 kilo på stanga, men 4-6 tunge rep.

Du skal også trene resten av kroppen, og du skal ikke trene resten av kroppen med pinglete vekter og 20 repetisjoner. Du skal trene som gutta, altså tungt!

De fleste jenter gjør helt feil her, i frykt for å forvandle seg til Arnold over natta, noe som naturligvis ikke skjer om man så går inn for det i mange år.

Men siden du er tynn og dvask frykter du sannsynligvis ikke dette.

Vel, verre er det ikke.

Takk for gode tips. Da får jeg begynne å slite litt mer:)

Men jeg skulle gjerne ha hatt en "oppskrift" på hvordan jeg gjør det.

Greier du å forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Takk for gode tips. Da får jeg begynne å slite litt mer:)

Men jeg skulle gjerne ha hatt en "oppskrift" på hvordan jeg gjør det.

Greier du å forklare?

Hvordan du utfører knebøy?

Spør litt mer detaljert hva du lurer på, og jeg skal svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du utfører knebøy?

Spør litt mer detaljert hva du lurer på, og jeg skal svare!

Knebøy og beinpress ja:)

Jeg burde sikker ha visst det, men jeg følger ikke så godt med på hvordan guttene trener.

Ved knebøy innbiller jeg meg at jeg skal holde ei stang bak på ryggen og bøye knærne, men beinpress skjønner jeg ihvertfall ikke hvordan skal gjøres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Knebøy og beinpress ja:)

Jeg burde sikker ha visst det, men jeg følger ikke så godt med på hvordan guttene trener.

Ved knebøy innbiller jeg meg at jeg skal holde ei stang bak på ryggen og bøye knærne, men beinpress skjønner jeg ihvertfall ikke hvordan skal gjøres:)

Her:

http://php.iform.no/pub/art.php?id=267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Underskrift

+

Vekter i 40 min.

+

Tusen takk for svar. Jeg tror jeg i tillegg trener noen timer, den ene jeg har begynt på er med manualer i tillegg, så det hjelper jo litt....

Men jeg har hørt at man ikke skal trene det samme to dager på rad, dvs. for mitt vedkommende med vekter, di samme to dager på rad. Jeg har ikke så stort program så ikke

så mye og velge mellom.

Takk for tipset ang. og også avslutte med f.eks. løping, det hadde jeg ikke gjort av meg selv.

Problemet mitt med disse vektene, er at jeg føler meg så utrolig klønete og dum, og føler at jeg lyset nybegynner og svak, og at alle ser meg.

Bakerst i en time, føler jeg meg littt mer anonym. Og jeg trodde virklig ikke at jeg skulle hoppe på EN eneste time. Det var jo vekter jeg ville begynne med.

Ja, ja. Jeg finner vel en løsning på det.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Underskrift

Man går ned i vekt overalt, når man først går ned. Hvis du ikke vil ha tynne armer og ben, kan du trene dem ved vekter.

Når jeg har den vekten jeg vil ha, føler meg fin over det meste, men armene mine ser spinkle og puslete ut. Derfor trener jeg med manualer og håper på det beste:)

Tusen takk for svar.

Jeg tror jeg får gjøre litt av begge deler, trene både med manualer/vekter og noen timer.

Sånn 3-4 ganger i uken ca. 1-1,5 time hver gang, er det passe?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...